BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évtizedes mélyponton az autópiac

Elemzők szerint az évtized végére nem éri el az európai autópiac a válság előtti szintet. De nem csak a pénzügyi krízis okoz nehézséget egyes cégeknek. A Nissan nemcsak a jen erejét érezte meg, hanem a kínai forgalmában a japán-kínai területi vita hatását is. Az európai autópiac kínlódása nem tesz jót a magyar export kilátásainak sem.

Az európai újautó-eladások 17 éves mélypontra süllyedtek augusztusban – jelentette a Reuters hírügynökség. Az Alix Partners üzleti tanácsadó cég a forgalmi adatok alapján megállapította: az európai autópiac az évtized végéig nem is emelkedik vissza a 2007-es szintre, mert addig elhúzódik az adósságválság, a munkanélküliség és a fogyasztói bizalomvesztés hatása.

A jövő évre például azt prognosztizálja az AlixPartners, hogy Nyugat-Európában az idén várhatónál egymillióval kevesebb, összesen 13,5 millió személykocsi és kishaszonjárműtalálhat gazdára. Ez a 2007-esnél 3,3 millióval kisebb mennyiség.

Ugyancsak a Reuters adatai szerint a legnagyobb piacok közül a német, a francia és az olasz ismét szűkült augusztusban, míg a spanyol hét hónap óta először bővült. A 3,4 százalékos növekedést a szeptember elsején  három százalékponttal 21 százalékra emelt forgalmi adó miatt előrehozott vásárlások eredményezték. Ezért aztán a spanyol autókereskedő szövetség katasztrofális szeptemberi és októberi forgalomtól tart.

A németországi forgalom 4,7 százalékkal 226,5 ezer darabra mérséklődött augusztusban, míg a francia 11 százalékkal 96 115-re esett. Olaszországban még nagyobb mértékű, 20 százalékos volt a zuhanás, így csupán 56,5 ezer új kocsit helyeztek forgalomba. Ez a legalacsonyabb egyhavi darabszám 1964 óta, de nem is csoda, mert a kilencedik egymást követő hónapban volt kétszámjegyű a forgalomesés Olaszországban. Nagy-Britanniában viszont annak örülnek, hogy 59 433 kocsit adtak el,0,1 százalékkal többet, mint tavaly augusztusban.

A Renault-Nissan csoport vezérigazgatója, Carlos Ghosn a tendenciákat látva úgy gondolja, hogy az európai autóiparnak sok évébe fog kerülni, amíg magához tér. A második legnagyobb japán autógyártó ugyanakkor növeli termelőkapacitását Délkelet-Ázsiában, azonban az erős jen meggátolja, hogy hazai kapacitását is bővítse – tette hozzá Ghosn.

Nem is csoda, hogy a Nissan Motor Co. azt tervezi, hogy a jen erősödése miatt Japánból az Egyesült Államokba viszi Murano modelljének gyártását. A Nikkan Kogyo üzleti lap szerint ugyancsupán másfél év múlva kezdődik meg a SUV modell gyártása a cég Tenneseeben lévő üzemében, amikorra elkészül a Murano második generációja. Augusztusban az egy évvel korábbinál 4,2 százalékkal több, 35 637 – Japánból importált – Murano kelt el Amerikában. De nem csak az erősödő jen készteti a termelés átszervezésére a Nissant, hanem az is, hogy túlságosan függ a kínai piactól. A Nissan ugyanis a Kínában legtöbb autót eladó japán márka, ugyanakkor a két távol-keleti ország között időről időre kiújuló feszültségérezhető mértékben csökkenti a cég eladásait.

Az európai autópiac kínlódása nem tesz jót a magyar export kilátásainak, illetve áttételesen a gazdasági növekedésnek sem, hiszen a hazai feldolgozóipari termelés több mint egyötödét a járműgyártás adja. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint júliusban az ipari termelés az előző év azonos időszakának szintjén teljesített, a munkanaphatástól megtisztított index 2,2 százalékkal esett vissza. A KSH közlése szerint ennek fő oka, hogy a járműgyártás és az élelmiszeripar eladásai kisebb mértékben nőttek, mint az előző időszakban. Az első hét hónap összesített teljesítménye sem biztató: január–július időszakban a kibocsátás 0,3 százalékkal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában, míg júniushoz képest az index júliusban 1,2 százalékkal csökkent. A jelentősebb súlyú ipari alágak közül a járműgyártás volumene ugyanakkor idén júliusban - részben a kecskeméti Mercedes gyár elindulása miatt - 9,5 százalékkal magasabb volt, mint 2011 júliusában. Viszont az igencsak aggasztó, hogy a második negyedévi GDP-adatok bemutatásakor a KSH felhívta a figyelmet, hogy „az elmúlt két év növekedésének hajtóerejét jelentőexportorientált feldolgozóipar bővülése megtorpant”. Az ipar hozzáadott értéke 0,7 százalékkal csökkent, az ágazat -0,2 százalékponttal járult hozzá a GDP változásához.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.