BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsan behozná az árát a BKK e-jegy, mégis várhatunk rá

Miközben a büntetésektől várja azt a BKV és a BKK, hogy minél többen vegyenek jegyet, a vásárlást automatikusan kikényszerítő elektronikus jegyrendszer kiépítésére továbbra is várni kell. A mostani tervek szerint 2014-től jöhet talán az új jegyrendszer, ám a kiterjesztése lassabb lehet, pedig nyugaton ennél jóval kevesebb idő alatt is kész lehet a technika.

Kisebb felháborodást keltett ma, hogy a Blikk megírta: a BKK-nál arra utasították az ellenőröket, hogy szedjenek be minél több büntetést a jegy nélkül utazóktól, a Budapesti Közlekedési Központnál pedig ehhez hozzátették, hogy a fő cél így növelni a jegyet vásárlók számát. Pedig nem újdonság, hogy ezzel a stratégiával próbálkozik a közlekedési cég: ahhoz már minden budapesti közlekedő hozzászokott, hogy az elmúlt 4-5 évben a metrón nem a föld alatt, szúrópróbaszerűen, hanem a beléptetésnél kérik a jegyeket és bérleteket. A cél azzal is hasonló volt, és a BKV kommunikációjában nem egyszer meg is jelent azóta, hogy a tudatosság meglátszik a jegyárbevételeken is.

Hasonló módszerrel próbálkoznak a buszoknál is, legalábbis elvben. Egyre több vonalon vezetik be több vidéki város mintájára az első ajtós felszállást. Más kérdés, hogy ez igazán hatékony akkor volna, ha minden sofőr komolyan venné és nem lehetne "felcsúszni" hátul a leszállók mellett. Az éjszakai buszokon már jól működik az, hogy szinte minden járat minden ajtajához állítanak egy ellenőrt, de az is egyértelmű, hogy a mostani anyagi helyzet mellett a nappali járatokon ez megoldhatatlan volna. Megoldást, akár középtávon is, az elektronikus jegyrendszer bevezetése jelentene, ám erről egyelőre csupán tervek léteznek, és egy egyelőre halovány dátum.

A 2014-es cél nem tűnik teljesíthetetlennek a rendszer bevezetésére, de ez csupán a kártya bevezetését jelentené, a valódi elektronikus beléptetés csupán 2015-től jöhetne a BKK tervei szerint. Ez lassúnak is tűnhet a nyugati példákból kiindulva, másutt alig egy év is elég lehet a rendszer felállítására. Amikor megszületett a döntés arról, hogy ilyen beléptetést vezetnének be Budapesten, Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke lapunknak azt mondta: időhúzó taktikára utalnak az elnyújtott határidők. Azért is érdemes minél gyorsabban kiépíteni az elektronikus beléptetést, mert piaci alapon is megtérülő nagy bevételi lehetőség van benne: az, hogy mindenki vesz jegyet, aki utazik, lényegesen meg szokta növelni a közlekedési társaság bevételeit, és nem kell számolni az ellenőrök bérköltségével sem. Dorner azt is elmondta: sok városban nyugaton koncesszióban építik ki a rendszert, így akár közpénz bevonása nélkül is megoldható, a magáncég pedig, amellyel szerződést kötött a város, a jegyárbevétel növekedésének egy bizonyos százalékát kapja meg. Budapesten éves szinten mintegy 50 milliárd forintot jelenthet ez évente, ha ennek a töredékét is megkapná egy vállalat, akkor is sokszorosan megérné nekik együtt dolgozni a fővárossal.

Mégis, látványos előrelépés eddig mégsem történt. Annyi kiderült néhány hete, hogy a készülő nemzeti egyságes kártyarendszerbe integrálnák a BKK-jegyeket is - nem mellékesen pont ez lehet a minden személyes adatot egybefogó kártya elleni egyik legkomolyabb kritika oka. Technikailag és a személyiségi jogok védelme szempontjából is érdekes kérdés, hogy hogyan lehetne egy fontos, kötelezően meglévő személyes adatokat tartalmazó kártyára egy szolgáltatás önkéntes vásárlását rávezetni.

A BKK eközben 6,7 milliárd forintot költ el a FUTÁR (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projektjére, ám ez rövid távon nem érinti a jegyeladást. Modernizálják a forgalomirányítást azzal, hogy műholdas információt adnak a központba a járművek aktuális helyéről, a megállókban valós időben is követhető lesz, hol járnak a buszok, és 30 helyszínen a lámpák zöldre váltanak, ha busz közeledik feléjük. Vagyis valóban nagy fejlesztések jöhetnek, az összköltségéből pedig közel 4 milliárd forintot EU-s forrásokból fedeznek. Az elektronikus jegyek bevezetése ehhez képest is lassan halad.

Minden bliccelést persze az sem szüntetne meg, ha már most megvalósulna minden terv. A BKK most úgy számol: 2015-től a metróknál és a HÉV-nél vezetnék be azt, hogy minden járműre csak elektronikus jegy érvényesítésével lehetne felszállni, a buszokon jóval nehezebb lehet mindezt bevezetni. Addig is néhány hónap múlva, 2013-tól már időalapú, de még papírra nyomott jegyeket kéne kiadni, ha tartanák magukat a januárban elfogadott ütemterv első lépésének céldátumához.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.