BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágul a használt kocsi

Az illetéktörvény módosítása révén ezentúl az importált használt autók után is kell fizetni a tulajdonszerzési illetéket, ami persze dráguláshoz vezet. Így mérséklődik a belföldi kereskedők versenyhátránya, viszont csökken a kínálat a használtpiacon.

Január óta vagyonszerzési illetéket kell fizetni a külföldön vásárolt használt autók forgalomba helyezésekor is. Eddig ugyanis csak a Magyarországon vásárolt használt autók után kellett fizetni az illetéket, emiatt pedig versenyhátrányban voltak a hazai használtautó kereskedők az importálókkal szemben.

„Mindenképpen helyes lépés volt az Illetéktörvény módosítása, hiszen most már az előírások a piac minden szereplőjére egyaránt vonatkoznak” – vélekedett lapunknak Frank György, a 35 értékesítési ponttal rendelkező Das Weltauto használtkocsi-hálózat márkavezetője. Mint mondta, az itthon vett új autó után az első vevő megfizette a regisztrációs adót, majd amikor eladta, az ő vevője pedig a vagyonszerzési illetéket. Az importált használt autók esetében azonban ez utóbbi elmaradt.

A kortól és teljesítménytől függő gépjármű tulajdonszerzési illeték ugyan csupán 50-100 ezer forinttal drágítja az autókat, ám tekintve, hogy a külföldi eredetű használt kocsik mintegy 60 százaléka legalább tíz éves, abban az árkategóriában már a fenti összeg is jelentős tétel. Így valószínűleg mérséklődni fog a behozatal, a belföldi készlet pedig kapósabb lesz.

„A baj csak az – emelte ki Frank György –, hogy amióta a padlón van az új autó értékesítés, egyre kevesebb fiatal használt kocsit akarnak új modellre cserélni, így alig van hazai utánpótlás a használtpiacon. A jó gépkocsik nagyon rövid idő alatt gazdára találnak, ugyanis a hazai érdeklődők mellett itt vannak a külföldi vevők is, akik típustól, mérettől, felszereltségtől függetlenül viszik határon túlra a fiatal, 1-3 éves gépkocsikat”.

Ugyanakkor a Das Weltauto hálózatában egyre többször kizárólag szervizkönyves, ellenőrizhető előéletű gépkocsit keresnek a vevők. A hamis gépjárműtörténet, a kilométeróra visszatekerés, s az áfával való visszaélés továbbra is jellemző trükk a neppereknél, így szükség is van az elővigyázatosságra.

Miután a piac törvényszerűségei szerint még az értéküket jól tartó márkák modelljei is azonnal elvesztik értékük tizedét, ahogy a vadonatúj, nulla kilométerest kiviszik a szalonból, nem is csoda, hogy az újkori ár 20-40 százalékában kerülő 1-3 éves modelleket lennének a legkapósabbak, legfeljebb 100 ezer kilométeres futásteljesítménnyel.

„A  leggyakrabban a legfeljebb négy éves és maximum 120 ezret futott kocsikat keresik – mondta el Schiller Gábor, az újonnan négy márkát valamint a Das WeltAuto hálózaton keresztül használtakat is forgalmazó Schiller Autócsalád tulajdonosa, hozzátéve, hogy 2 millió forintig mindent megvesznek, majd nagy szünet következik és majd a 4 és 7 millió forint közti árkategóriában lesz ismét élénk a forgalom.

A Schiller hálózat úgy látja, már nem márkákat keresnek a vevők, hanem gyártó országok szerint rétegződik a piac. A német gyártmányok a legkapósabbak, majd a japánok és a franciák következnek.

Ahogy a gépjárműimportőrök látják

Tavaly a forint gyengesége ellenére is 17 ezerrel több, csaknem 71 ezer használt importautó forgalomba helyezését regisztrálták a magyar piacon, ám miután egyre korosabb modelleket hoznak külföldről, az elöregedő járműállomány miatt környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is hátrányosabb helyzetbe kerülünk – jelentette ki Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke, aki szerint a használtimport közel harmadát teszik ki a nagyfogyasztású, ugyanakkor korántsem fiatal prémium autók. Az elmúlt évben ugyanis a külföldről származó autók közül 41 755 darab volt idősebb tíz évesnél. A második legnagyobb mennyiséget, 15 691 darabot a 4-5 évesek behozatala tette ki, és csupán 8270 volt a 0-3 éves személykocsik száma.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.