BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tarolhat az orosz dízel

Gyengül az európai olajcégek üzemanyag-piaci versenyképessége, miközben hamarosan hatalmas mennyiségű orosz dízel is megjelenhet a földrészen. A Mol több fronton igazodik az új helyzethez.

Meglehetősen nehéz helyzet elé állítja az európai olajcégeket az uniós szabályozás, a csökkenő üzemanyag-kereslet és az erős verseny. „Csak egy utunk van, a versenyképességünk erősítése”, mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a Mol csoport feldolgozásért és értékesítésért (downstream) felelős elnök-helyettese. Horváth Ferenc szerint az uniós törvénykezés sokszor hátrányosan érintik az olajipart. Itt a legmagasabb a jövedéki adó, itt kerül a legtöbbe az üzemanyag, amelybe itt kell belekeverni a legtöbb – a szénhidrogén-termékeknél drágább – bioösszetevőt. Eközben az EU-n kívüli finomítók nagy része még pénzügy is és adókedvezményt is élvez.

Oroszországban ezért olyan finomítófejlesztések indultak, amelyek révén hamarosan nagy mennyiségű orosz dízel érkezhet Európába, Szaúd-Arábiában pedig egyedül az idén és jövőre négy akkora finomítót adnak át, amelyek egyenkénti kapacitása nagyobb, mint a Mol csoporté. Az USA is nettó benzin-exportőrré vált.

Közben az európai benzinpiac zsugorodik, a dízelé stagnál, nagyok a feldolgozási többletkapacitások. Minderre a Mol csoport downstream üzletága a három éve indított, 550 millió dollárnyi EBITDA megtakarítással, és három nagy beruházáscsomaggal válaszolt. Horváth Ferenc elmondta, hogy a finomítói feldolgozottság mélysége alapján a csoport pozsonyi és százhalombattai finomítója benne van a térség legjobb háromjában, és jól szerepel a csoport szlovákiai és magyarországi szegmense a teljes értékláncok terén is.

Annál több a kérdőjel Horvátországban. Az INA munkaszervezete, igazgatósága és felügyelő-bizottsága legkésőbb az ősszel dönt a rijekai és a sziszaki finomítók jövőjéről, ezeknek ugyanis kétszer akkora a kapacitásuk, mint amekkora a piacuk, és az is kérdés, vannak-e olyan piacok, amelyeken a termékeik nyereséggel eladhatók.

Az már kiderült, hogy a csoport mantovai finomítójának nincsenek. Az üzem az év eleje óta áll, most „szénhidrogéntelenítik”. A most folyó beruházások révén azonban a csoport meg kívánja tartani a finomító által eddig kiszolgált piacot, amely akkora, mint a csehországi, és majdnem akkora, mint a szlovákiai eladása.

Hamarosan eldől, hogy a Molé lehet-e a Ceská Rafinerská azon 33 százaléka, amelyet benzinkutakkal együtt az olasz ENI-től vásárolna meg, de amelyre elővásárlási joga van a finomító másik tulajdonosának, a cseh Unipetrolnak. Ha él vele, akkor a Mol – a stratégiájának megfelelően – a Slovnaftból és a térség más finomítóiból látja majd el a csehországi hálózatát. A csehországi üzemanyag-nagykereskedelemben már több mint 20 százalékos a hányada, de a kiskereskedelemben is megkerülhetetlen kíván lenni. A régióban már 208 töltőállomása van.

A downstream üzletág három fő fejlesztési irányából az első tehát a kiskereskedelem fejlesztése. A második a logisztika és a nagykereskedelem erősítése, a harmadik a petrolkémiai piacon való erősítés. E célból épül 350 millió dollárból a Slovnaft polietilén üzeme, továbbá a hazai butadién gyár, és az utóbbi termékeit majd feldolgozó szintetikus gumi üzem.

A szerb csapat volt a legjobb
Nemrég zárult a Mol csoport egyik olyan akciója, amellyel az olajipart népszerűsítve saját utánpótlása kiválogatásán, kinevelésén dolgozik. Freshhh nevű, internetes feladatmegoldó versenyén a világ 50-60 országából közel 1600, egyetemistákból álló, háromfős csapat indult. A budapesti döntőben a szerbiai csapat szerepelt a legjobban. A Mol-csoport a 2007-ben indult, frissdiplomásokat felkaroló, Growww programja keretében eddig 1350 tehetséget vettek fel a csoporthoz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.