BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

LNG: belehúztak a litvánok

A világ legelső, extra feladatokra is képes cseppfolyós gázt szállító tartályhajóját gyártotta le és indította útjára a dél-koreai Hyundai Heavy Industries. A jármű az őszre ér a litvániai Klaipeda kikötőbe, ahol addigra fel kell építeni a fogadására alkalmas terminált.

Úton van a litvániai Klaipeda kikötő épülő cseppfolyós földgáz (LNG) terminálja felé az ország első úszó, tároló visszagázosító járműve, angol nyelvű nevéből FSRU-ja. Nem hétköznapi tartályhajóról van szó: már a szállítás során már megkezdődik rajta a cseppfolyósítás miatt mínusz 160 Celsius fokosra hűtött gáz idő- és költségigényes felmelegítése. A Függetlenségnek (Independence) nevezett járművet október végére, november elejére várják.

A Függetlenség a világon az első visszagázosítóval keresztezett tartályhajó, olyan LNG-FSRU-k viszont már készültek, amelyek egy meglévő LNG-tanker és egy (másik hajónak számító) gázmelegítő kombinációi. A Függetlenséget a dél-koreai Hyundai Heavy Industries készítette.

A Natural Gas Europe cikke szerint nem közölték, hogy ki rendelte, de Lithuanian Tribune tavaly ősszel azt írta, hogy a litvániai LNG terminál építtetője és majdani üzemeltetője, a Klaipedos Nafta azért kért közel 50 millió dolláros hitelhez állami garanciát, hogy FSRU-t lízingelhessen a norvégiai Höegh LNG-től. A hitelgaranciát néhány napja kapta meg. A Klaipedos 87 millió eurós EIB-hitelt is felvett magára a terminál beruházásra. (A Höegh egyébként két LNG-FSRU-t rendelt a Hyundaitól a Business Korea írása szerint.)

Most nem hozták nyilvánosságra azt sem, hogy az Öböl-térségen belül hol, és mennyi gázzal töltötték fel a szupertankert, de erről is van némi információ. Tavaly decemberben a Klaipedos Nafta illetékese azt mondta, hogy cége a tesztüzemre 170 ezer köbméter gázt vár, az idézett dél-koreai lap szerint pedig éppen ekkora a jármű kapacitása. A mennyiséghez további adat, hogy a földgázzal és LNG-vel kereskedő, litvániai Litgas szintén a múlt évben jelentette be, hogy hét nemzetközi LNG-kereskedővel kötött nem kötelező érvényű megállapodást, amelyek révén gyorsan elérheti majd a spot piacokat, és dinamikusan válaszolhat a világpiacii kihívásokra is. Azt is jelezte, hogy a terminál folyamatos üzemeltetéséhez évente legalább 540 millió köbméter gáz kell odairányítani. Bár a terminál építése rendben halad, a napokban Algirdas Butkevicius miniszterelnök a munka felgyorsítását kérte, hogy a létesítmény biztosan elkészüljön, mire megérkezik a Függetlenség. Már az eddiginél többen, és három műszakban dolgoznak rajta.

Litvánia gázellátásnak egy másik lehetséges új forrása azonban akár mellékvágányra kerülhet. Az amerikai Chevron bezárja a vilniusi irodáját, és eladja a helyi LL Investicijos olajcégben lévő 50 százalékát. Már tavaly októberben világossá tette, hogy bonyolultnak tartja az ország nem hagyományos gázra vonatkozó szabályozását és nehezményezi annak sokszoros módosítását is. E változtatások miatt ma sokkal kevésbé vonzó az ottani gázszegmens, mint 2012-ben, érdekeltségszerzése idején volt.

Várnia kell a Gazpromnak

Sokkal több orosz gáz érkezhetne Európába, ha a csak félig kihasznált Északi Áramlaton át a német partokig szállított mennyiséget onnan a németországi Opal vezetéken keresztül is lehetne továbbjuttatni, főként a csehországi fogyasztókhoz. Az Európai Bizottság és a németországi BNetzA gázszabályozási hivatal azonban úgy döntött, hogy elhalasztják azon döntésüket, hogy az orosz Gazpromnak szállíthat-e gázt a szintén csak részben kihasznált csövön.

Felmerült ugyanis, hogy az Opal használatának tervezett módja nem ütközik-e az EU 3. energiacsomagjának előírásaival. Viszont az új útvonal javítaná Közép-Európa ellátásbiztonságát.

Felmerült ugyanis, hogy az Opal használatának tervezett módja nem ütközik-e az EU 3. energiacsomagjának előírásaival. Viszont az új útvonal javítaná Közép-Európa ellátásbiztonságát. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.