BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kisvállalkozókat bünteti az útdíj

Nemcsak az akadozó internetes értékesítési rendszer okozott izgalmat az autósoknak az új év első napjaiban, hanem az is, hogy a furgonok megyei matricája kétszer annyiba kerül, mint a személyautóké, és már a pótkocsit sem húzhatják ingyen a kisvállalkozók.

Hétfő délután három óráig 208 ezer megyei matrica kelt el, ami igen nagy szám ahhoz képest, hogy az első napokban akadozott az internetes eladás és egyes benzinkutaknál többször lefagyott az értékesítési rendszer. Róna Márta, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kommunikációs vezetője ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy nemcsak a megyei matricák bevezetése újdonság az útdíjfizetési rendszerben, hanem az is, hogy két új járműkategória után is kell fizetni a díjat.

A D1 mellett – ahová az év végéig a személyautók mellett a kishaszonjárművek is tartoztak – megjelent a D2 kategória, amely magában foglalja a több mint 7 személyes kisbuszokat, valamint a legfeljebb 3,5 tonnás kishaszonjárműveket is. És amíg korábban az utóbbiak útdíja megegyezett a személykocsikéval, most már a kétszer annyiba, 10 ezer forintba kerül a furgonok éves megyei matricája. Ugyancsak újabb teher, hogy ha a furgon, vagy autóbusz pótkocsit húz, akkor az után szintén kell fizetni a díjköteles szakaszokon. A személyautók még ingyen húzhatják az utánfutót. Ez lett az „U” kategória, és a matricát az utánfutó rendszámára kell megvásárolni.

Miután mind a kishaszonjárművek, mind az általuk húzott utánfutók éves országos úthasználati díja 42 980 forint, az új útdíjrendelet újabb terhet jelent azoknak a vállalkozásoknak – többnyire építőipari kivitelezőknek – amelyek a megrendelések alapján országszerte dolgoznak. „Mindez nehezen egyeztethető össze a kis- és közepes méretű vállalkozások támogatására vonatkozó kormányzati szándékkal” – mondta lapunknak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke, aki szerint a rendszer áttekinthetetlen, ugyanakkor szinte bírság-orientált, hiszen nagy az esélye, hogy az autósok akaratlanul is továbbhajtsanak a megyehatárnál. Mint mondta, sokkal egyszerűbb és célravezetőbb lett volna egy minden járműre kötelező éves 15-20 ezer forintos úthasználati díj, amit a külföldi autósoknak a határon kellett volna kifizetniük. A fentiek miatt ugyanakkor nem várható a kishaszonjármű forgalom mérséklődése, hiszen a 2013 júliusától bevezetett E-útdíj sem okozott visszaesését a 3,5 tonnásnál nagyobb teherautók piacán.

Miután megszűnt a városi elkerülők, kivezető szakaszok valamint az M0-n belüli gyorsforgalmi utak díjmentessége, fizetőssé vált a 4-es út bevezetője és a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljához vezető út is. Ez azonban nem érinti a Liszt Ferenc repülőtéren tevékenységi jogosultsággal rendelkező Avis, Eurpocar, Hertz, Sixt kölcsönzőket, ugyanis a nemzetközi autókölcsönző hálózatok magyarországi irodái mindig is éves matricával látták el járműveiket. A magánszemélyeknek azonban meg kell venniük a 2975 forintos 10 napos országos vagy az 5000 forintos éves Pest megyei matricát, ha csak kimennek valakiért az érkező géphez. Ezzel kapcsolatban Róna Márta, a NÚSZ kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, hogy gyűjtik az észrevételeket és továbbítják a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM), ám újabb döntésig a jelenleg hatályos díjrendelet alapján fizetni kell az említett útszakasz használatáért.

Az NFM január elseje óta folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli az új útdíjrendszerrel kapcsolatban beérkező tapasztalatokat – mondta a kormany.hu-ra feltöltött videón Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár, aki szerint az útdíjrendszer átalakításánál is előfordulhatnak ideiglenes problémák, a türelmi idő ezek kezelését szolgálja. Így azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ ügyfélszolgálati irodájában 1470 forintos szolgáltatási díj megfizetése mellett az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.

Jól indult a mobilfizetési rendszer

A vártnál 8-10 százalékkal többször, összesen 7,8 millió alkalommal használták az autósok a július elseje óta működő országos mobilparkolási rendszert, amelynek bevétele megközelítette a 3,4 milliárd forintot. A második félévben ugyanakkor 642 ezer autópálya-matricát és HU-GO jegyet vásároltak összesen 3,15 milliárd forintért. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül csak decemberben mintegy 1,3 millió parkolást, illetve 108 ezer autópálya-matricát és HU-GO viszonylati jegyet értékesített a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.