„Ha az online pénztárgép beszerzése is kötelezővé válik, valamilyen formában állami segítséget fogunk kérni az eszközbeszerzéshez. Az elmúlt időszakban több olyan jogszabályi változás történt, ami jelentős plusz kiadást jelent a taxisoknak. Az autók kötelező sárgára fényezése mellett a nyár elejétől például nem állíthatnak forgalomba 10 évnél idősebb gépjárművek, azaz aki fiatalabb gépkocsit szeretne vásárolni, vagy hitelt kénytelen felvenni vagy saját megtakarításaiból kell finanszíroznia a vásárlást” – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke.
Hozzátette: a taxaméterek olyan fekete dobozzal rendelkeznek, ami jelenleg is lehetővé teszi, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) bármikor lekérje az utazásokra vonatkozó adatokat – időt, távolságot, viteldíjat, bevételt. Nem mellesleg egy modern autóban ma már számos elektromos eszköz működik – GPS, POS-terminál, táblagép, rádió –, és az online kassza csak tovább növelné a sofőröket és az utasokat is érő elektroszmogot, nem beszélve a készülék elhelyezésének nehézségeiről.
„Évek óta tudjuk, hogy napirenden van a fokozatos online-osítás, aminek a gazdaság kifehérítése az alapvető célja. Ezzel természetesen egyetértünk, mindenképpen szeretnénk azonban egyeztetni a taxisokat érintő készülő jogszabálytervezetről, ezt már korábban is kértük a Nemzetgazdasági Minisztériumtól (NGM), hiszen az országszerte 9500 egyéni és kisvállalkozó taxist érint majd” – tette hozzá Metál Zoltán.
Szerinte már a taxisrendelet miatt megnövekedett kiadások egyik hatása is az lett, hogy az illegális taxik száma mind Budapesten, mind vidéken megnőtt. Félő, hogy az online kassza bevezetése újabb vállalkozókat kényszerít majd erre az útra, amivel éppen az eredeti cél ellenkezőjét érné el a kormányzat, miközben az eddig befolyt adók egy részétől is elesik a költségvetés.
A taxisok életét újabban az Uber is nehezíti: egyre többen használják ugyanis a több országban már betiltott, önkéntes magánszállítókat kiközvetítő mobilalkalmazást. Bár az a sofőr, akit uberezésen kapnak, jelenleg is 600 ezer forint bírsággal sújtható, és erre már volt is példa az elmúlt hetekben, maga a fuvarszervezés a jelenlegi szabályozás szerint nem büntethető.
Metál Zoltán úgy tudja, február végén várható annak a rendelettervezetnek a beterjesztése, ami a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), az Igazságügyi Minisztérium (IM), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) és az OTSZ közös javaslata nyomán állt össze. Ez a jogszabály érdemi védelmet jelent majd az engedéllyel rendelkező taxisok számára az Uber ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.