Az utóbbi napok esőzéseit megelőző hetekben olyan mértékű volt a szárazság, hogy egyes német Duna-szakaszokon napokig állt a hajóforgalom mindkét irányban. Előtte pedig két hétig a sekély víz miatt csak úgy tudtak közlekedni a hajók, hogy rakományuknak a felét át kellett rakni egy másik hajóra, majd pedig az alacsony vízállású szakaszt így elhagyva újra vissza kellett rakni az árut az eredeti járműre. Ezek jelentősen megnövelték a vízi fuvarozás költségeit, másrészt növelték a fordulóidőt – mondta a Világgazdaságnak a legnagyobb magyarországi hajózási cég, a Fluvius Kft. ügyvezetője, aki korábban Magyar Országos Hajózási Szövetség elnöke volt.
Az Al-Dunán sem volt a kedvezőbb a helyzet, ott a sekély vízállásból fakadó közlekedési nehézséget – a bolgár–román közös szakaszon – a hajózási útvonal kitűzésnek hiányosságai tetézik. A mérsékelt vízszint miatt a bolgár szakaszon egy hetet ácsorgott a Fluvius hajója – mondta Szalma Botond.
Az előrejelzések szerint Németország felől némi vízszintemelkedés várható a Dunán, de ez egy-két napon belül „eltűnik” – nyilatkozta lapunknak Hlavacska Balázs. Az ISD Portolan Kft. hajózási üzletkötőjétől azt is megtudtuk, hogy az alacsony vízállás miatt júliusban és augusztusban a lekötött áru mennyiségének csak egy részét tudták a tervek szerint a hajókkal elszállítani, a fennmaradó részt vagy más eszközökön szállítják el, vagy pedig „átterelik” a közútra, a vasútra, ami viszont részben növeli a szállítás költségét, másrészt hosszabb időt vesz igénybe a fuvarozás, illetve később érkezik meg a végállomásra az áru.
Az üzemanyagár csökkenése, a gazdaság élénküléséből fakadó forgalomnövekedés támogatná a hajóscégeket, miközben előbbi okokból a Dunán sok esetben áll a forgalom, és nő a fordulóidő, ami jelentősen növeli a vízi fuvarozás költségeit, párhuzamosan csökkentve a versenyképességét. Mindezeknek a következtében a hajózási cégek elveszthetik megbízóikat, és a forgalom a környezetvédelem szempontjából kedvező közlekedési-szállítási eszközről átterelődik a közútra vagy a vasútra – mondta Szalma, sőt szerinte az is bekövetkezhet, hogy „lemaradunk az exportról, miután a kereskedők máshonnan szerzik be a gabonát, amelyek aztán a magyarországi raktárakban maradnak”. Ebben a helyzetben nehezen lesz teljesíthető az a kormányzati cél, amely szerint 2020-ra a vízi szállításnak 10 százalékot kellene kihasítania a szállítási piacból, amelyből most 3-4 százalékos részesedése van.
Ehhez alapfeltétel lenne a dunai vízi út fejlesztése, amely jó ideje várat magára, miközben például már 2012-ben a Közlekedési Miniszterek Tanácsa elfogadta és aláírta – Magyarország kivételével – a „luxemburgi közös nyilatkozatot”, amelyben vállalják és elismerik a dunai vízi út karbantartásának és fejlesztésének szükségességét. Ebben kijelentették és elfogadták, hogy biztosítani kell a hatékony és tényleges hajóutat a Duna teljes hosszában, ami 2,5 méteres mélységet jelent.
A sok évtizedes elhanyagoltság miatt maga a folyó és annak magyar szakasza számtalan problémával küzd. Ezért fontos a magyar szakasz hajózhatóságának a biztosítása és a kiszolgáló és ráhordó infrastruktúra folyamatos fejlesztése. Ennek kapcsán sok évvel ezelőtt megszületett egy tanulmány, amely uniós támogatást is élvezett, a brüsszeli testület szerint ugyanis a Duna hajózhatóságának javítása nem a parti országok belügye, mivel a finanszírozás nem oldható meg a részes országok költségvetéséből.
Az érdemi munkálatokat 2010-ben meg kellett volna kezdeni a Dunán, de mind ez idáig semmi sem történt – állítja Szalma, aki hozzátette: Magyarországon csak szóban vannak programok, miközben az állam jelentős pénzeket költ el indokolatlan fejlesztésekre. A kabinetnek jelenleg is van egy több tízmilliárdos, a vízi közlekedést fejlesztő programja, de ebben olyan elemek is helyet kaptak – mint például egy új Duna-híd megépítése –, amelyek nem kifejezetten szolgálják a dunai hajózást.
Számvevőszéki kifogások
A hiányosságokra az Európai Számvevőszék tavalyi jelentése is felhívta a figyelmet, e szerint bőven van teendő a magyar közlekedéspolitikában, a belvízi fuvarozás terén. A dokumentum szerint az egyik figyelmeztető jel, hogy „csak a második – az elsőnél alacsonyabb prioritású – kategóriában szerepel projektként a Duna magyarországi szakaszán a megfelelő vízi út és az országos közforgalmú kikötők alap-infrastruktúrájának fejlesztése”. Az európai szervezet azt is megjegyezte, hogy „a magyar dokumentumokban megszabott porítási szint alacsonyabb a bizottsági Fehér Könyvben és a Naiades cselekvési programban a közlekedésnek tulajdonított cselekvési szintnél”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.