Meredek zuhanásba kezdett a Volkswagen részvényeinek árfolyama tegnap, miután az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége (EPA) az amerikai környezetvédelmi szabályok kijátszásával vádolta meg a német járműgyártó csoportot, ma pedig folytatódik a zuhanás. A Volkswagen (VW) az MTI tudósítása szerint 14,15 százalékos mínuszban, 139,425 eurón nyitott a tegnapi kereskedésben, árfolyama a 125,675 és 142,825 eurós sávban ingadozott délelőtt. Fél tizenkettő körül 129,60 eurón forgott, ami 20,20 százalékos veszteség a pénteki 162,40 eurós záró árfolyamhoz képest, azaz piaci tőkeértéke 12,9 milliárd euróval csökkent. Ma újabb 20 százalékkal esett a VW értéke, miután a cég bejelentette: 11 millió autó érintett, emiatt 6,5 milliárd eurót különítenek el a válság kezelésére.
Az amerikai EPA azzal vádolta meg a járműgyártót, hogy olyan programot telepített 482 ezer autójába, amelynek segítségével manipulálni tudta a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat, s ezzel kijátszotta az előírásokat. Az amerikai szabályozás szerint ez a lépés gépjárművenként akár 37 500 dolláros bírsággal is sújtható, ami azt jelenti, hogy a maximális büntetési tétel kiszabásánál – ami egyébként nem valószínű – a Volkswagennek 18 milliárd dollár körüli számlával kellene kalkulálnia.
„Személy szerint is nagyon sajnálom, hogy elvesztettük az ügyfeleink és a közvélemény bizalmát” – jelentette ki Martin Winterkorn vezérigazgató, majd hozzátette, hogy külső vizsgálat megindítását kezdeményezték az ügyben. A német kormány is megszólalt az ügyben, és közölte: az illetékes hatóságok megvizsgálják, hogy a Volkswagen manipulálta-e a károsanyag-kibocsátási teszteket Európában. – A környezetvédelmi miniszter hamarosan tárgyalni fog Martin Winterkornnal, és elvárja, hogy a vállalat működjön együtt az amerikai hatóságokkal – közölte hétfőn a minisztérium szóvivője.
David Bailey, az Aston University professzora a The Guardiannek úgy vélekedett: az ügynek nagyon súlyos hatásai lehetnek a cégcsoportra nézve, hiszen amellett, hogy súlyos reputációs gondokat okoz, az autók visszahívása óriási költségekkel jár, és persze a kirótt büntetésekkel is számolni kell. A szakértő azt is szóvá tette, hogy ez az ügy árnyékot vet a teljes autóipar környezetvédelemmel kapcsolatos viszonyára, és a felügyeleti szervek valószínűleg sokkal szigorúbbak lesznek majd. Nem is csoda – mutatott rá –, hogy a VW ügye nyomán tegnap a többi német gyártó árfolyama is esett tegnap, igaz, jóval kisebb mértékben.
A történtek tükrében el lehet felejteni a cégcsoport első féléves számait is, hiszen amellett, hogy bizonyára romlik az eredménye, az értékesítéseknél is sokat veszít a konszern. Pedig az első fél évben 108,8 milliárd eurós bevételt ért el a Volkswagen-csoport, ami tízszázalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A társaság az üzemi szintű eredményben is hasonló mértékű fejlődést tudott produkálni: 6,8 milliárd euróra növelte, az egyszeri tételeket is beszámítva. A vállalat adózás utáni eredménye 2014 hasonló időszakához képest egy százalékkal, 5,66 milliárd euróra csökkent az első fél évben. Az eladott autók számában a Volkswagen AG megelőzte a Toyota Motor Corp.-ot ebben az időszakban. A német autóipari csoport 5,04 millió járművet tudott értékesíteni az első hat hónapban, míg japán riválisa 5,02 milliót. A haszongépjárművek leszámításával, pusztán a személygépkocsi-eladásokban, változatlanul a Toyota vezeti az eladási rangsort.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.