Kínában lassan az utcára öntik a tejet, mivel a csökkenő születési arányok és a költségtudatos fogyasztók miatt drasztikusan csökkent a kereslet. Mindez annak ellenére, hogy a tejtermelő gazdaságok az elmúlt években nagy terjeszkedésbe kezdtek, emiatt pedig a kisebb gazdálkodók kiszorultak a piacról.
A csökkenő kereslet és az árak zuhanása miatt a tejtermelők, különösen a kisgazdák, súlyos veszteségeket szenvednek el, és sokan kénytelenek bezárni vagy eladni a marháikat.
Míg 2021-ben a tejfogyasztás 14,4 kilogramm volt fejenként, 2022-re ez 12,4 kilogrammra csökkent.
Ugyanakkor a tejtermelés 2022-ben elérte a 42 millió tonnát, meghaladva a kormány által kitűzött célt. A modern tejtermelési technológiával rendelkező nagyobb gazdaságok is, mint például a Modern Dairy, súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdenek – írja a Reuters.
A tej ára 2022 óta a termelési költségek alá esett, ami arra kényszeríti a gazdaságokat, hogy csökkentsék az állatállományt, vagy húsmarhának adják el a teheneket – egy másik túltelített piacon. A kínai tejtermékek importja, különösen az olyan országokból, mint Új-Zéland, Hollandia és Németország, szintén jelentősen visszaesett.
Az idei év első nyolc hónapjában az import 13 százalékkal csökkent,
míg a legnagyobb importált termék, a tejpor 21 százalékos visszaesést mutatott. A válságot súlyosbítja a 2008-as tejhamisítási botrány emléke is, amely korlátozza Kína exportlehetőségeit, mivel a nemzetközi piacokon továbbra is bizalmatlanok a kínai tejtermékekkel szemben. A mindinkább elöregedő lakosság és a lassuló gazdaság tovább csökkenti a magasabb árú tejtermékek, például a sajt és a vaj iránti keresletet.
Brüsszel ideiglenes vámokkal sújtotta a kínai elektromos autókat, Peking válaszul az uniós agrárszektort vette célba . Kína dömpingellenes vizsgálatot indított az Európai Unióból származó tejtermékekkel szemben. A távol-keleti országba irányuló uniós tejipari export tavaly 1,7 milliárd eurót ért el, a lépés a két fél közötti kereskedelmi konfliktus legújabb fejleménye.
Kína és az EU számos területen keveredett vitába, például a kínai elektromos autók terén: nyáron léptek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó ideiglenes vámok, mivel Brüsszel szerint Peking olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.