A menetrend szerinti autóbuszos közösségi közlekedés rendszerében átalakításokra van szükség, a helyi autóbuszos közösségi közlekedés piaci liberalizációja eddig nem hozott igazi változásokat, nem lehet piaci alapú versenyhelyzetről beszélni - állapítja meg a PwC pénzügyi és tranzakciós tanácsadó cég legutóbbi kutatása.
A PwC szerint a vizsgálat azért is időszerű, mert a helyi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási szerződések közül több lejár a következő két évben. Az Európai Unió előírásának megfelelően 2017. január 1-jétől a helyközi autóbuszos közlekedést is liberalizálják, ami szintén változásokat hoz, mivel így a szolgáltatók nyílt európai uniós pályázaton nyerhetik el a közszolgáltatási szerződést.
A kutatás szerint Magyarországon az autóbuszos közösségi közlekedés területi lefedettségét és ellátottságát tekintve sokkal elérhetőbb a lakosság számára, mint Nyugat-Európában. Magyarországon a közösségi közlekedés részesedése a személyszállításból 33,9 százalék, míg az uniós átlag 17,4 százalék. Ugyanakkor az autóbuszos közösségi közlekedést a szolgáltatók többsége csak korszerűtlen járműparkkal tudja biztosítani, a rendszer pedig a veszteségek finanszírozásán nyugszik.
A tanulmány kiemeli: annak érdekében, hogy a szolgáltatók a helyi és a 2017-es helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatások elnyerésére sikeresen pályázhassanak, növelniük kell szolgáltatásuk színvonalát és működési hatékonyságukat. A tényleges versenyhelyzet kialakulásához új piaci szereplők megjelenésére van szükség, akik az elkényelmesedett szolgáltatók számára is ösztönzést jelenthetnek.
A vizsgálat megállapította, hogy a szolgáltatás minőségének javítása érdekében és a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével a közelmúltban a legtöbb megyei jogú városban megkezdődött az autóbusz-állomány megújítása. Kecskemét 2013-ban 25 csuklós dízel hibrid autóbuszt vásárolt, Kaposvár 2015 végén sűrített földgázzal üzemelő (CNG), környezetkímélő buszokra cserélte teljes járműparkját, Szegeden szintén CNG autóbuszok vesznek részt a közösségi közlekedésében. Debrecen pedig 140 autóbuszból álló, EURO 5-ös környezetbarát motorokkal ellátott, egységes járműparkkal rendelkezik 2009 óta.
A tanulmány szerint a magyarországi helyközi közösségi közlekedés kétharmadát ellátó, az ország településeinek 99,9 százalékába eljutó Volán társaságok járműparkjának korszerűsítése is folyamatban van.
A Magyar Fejlesztési Bank programja segítségével 2013-ban 295 új és 26 újszerű használt autóbuszt szereztek be. A Volán autóbuszcsere-programjának két fő feltétele, hogy a járművek átlagéletkora közel 10 évre csökkenjen, és a 20 évnél idősebb buszokat kivonják a közszolgáltatásból. 2015-ben a Volán társaságok járműállományának átlagéletkora meghaladja a 12 évet. Ennek teljesítéséhez a tanulmány szerint rövid időn belül 800-1200, majd azt követően évi 400-600 autóbusz beszerzése szükséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.