Hiába áll a Facebook a washingtoni támadások kereszttüzében, mindez nem hagyott nyomot üzleti teljesítményén. A közösségiportál-üzemeltető 4,71 milliárd dolláros adózott eredménnyel zárta a harmadik negyedévet, az előző évinél 79 százalékkal magasabbal. Az egy részvényre eső profit (EPS) egy év leforgása alatt 79 százalékkal 1,59 dollárra nőtt, míg a Wall Street konszenzusa leragadt 1,28 dollárnál. A cég bevétele mindeközben félmilliárddal a piaci várakozások fölé, 10,33 milliárd dollárra hízott, ami 47 százalékos gyarapodás. A teljes forgalomnak már 98,2 százalékát hozták a hirdetések, szemben az egy évvel korábbi 96,4 százalékkal. Pozitív fejlemény még, hogy a kiadások növekedése visszafogottabb volt – legalábbis a bevételekéhez képest –, ezen a soron 34 százalékos pluszt mutatott a mérleg. A befektetőket az üzemi haszonkulcs 44-ről 50 százalékra emelkedése is örömmel tölthette el, s a piaci várakozásokat minden téren felülmúló adatsor átmeneti lökést adott a részvényárfolyamnak. Noha a szerdai kicsengetés 182,66 dolláros történelmi csúcson érte a részvényt, s erre még 1,28 százalék rakódott zárás után, azt követően lelohadt a lelkesedés, és hamar 1 százalékos mínuszba fordult a kurzus.
A korrekcióban több tényező is szerepet játszott, egyrészt a befektetőknek azzal is szembesülniük kellett, hogy a Facebook terjedésének is vannak fizikai korlátai. A hirdetéseket lassan nem tudják úgy elhelyezni, hogy azzal ne zavarják indokolatlanul a felhasználókat. A „mobilizálást” sem tudják már hová fokozni, ezt jelzi, hogy az okoseszközökre küldött reklámok részaránya már csak egyetlen százalékkal, 88 százalékra tudott nőni. A felhasználói tábor, azon belül is a hirdetőket leginkább érdeklő, napi rendszerességgel a portálon csüngőké az előző negyedévihez képest 3,8 százalékkal, 1,37 milliárd főre – pontosabban felhasználói fiókra – növekedett. Ezen aktív felhasználók száma az egy évvel korábbihoz képest 16 százalékkal bővült, miközben az egy főre vetített hirdetési bevétel 26 százalékkal 7,51 dollárra szaladt fel – írja a TechCrunch. A legalább havi rendszerességgel visszatérő felhasználók száma a szeptemberrel zárult negyedévben 54 millióval 2,01 milliárdra nőtt, ami a Föld 7,58 milliárdos teljes népességét tekintve 26,5 százalékos penetrációnak felel meg.
Köztük aggasztóan nagy számban lehetnek a Facebook hibáit és védelmi rendszerét kíméletlenül kihasználó orosz hackerek, akik az amerikai választási eredmények befolyásolásában is felettébb aktív szerepet játszottak. Az ezt övező botrány miatt Mark Zuckerbergnek is meg kell majd jelennie a kongresszus illetékes bizottsága előtt. A Facebook alapító-vezérigazgatója a gyorsjelentést követő elemzői beszélgetésen jelezte, hogy mindent készek megtenni annak érdekében, hogy megelőzzék a sértő és manipulatív tartalmak megjelenését a felületükön, és kiszűrjék a rosszindulatú felhasználókat. Zuckerberg kijelentette, hogy sokat fognak költeni a biztonsági fejlesztésekre, még ha ez a nyereségesség kárára megy is. „Közösségünk védelme előbbre való a profitérdekeknél” – hangoztatta a vezérigazgató.
David Wehner pénzügyi vezérigazgató-helyettes ehhez hozzátette, hogy az orosz fenyegetés leszerelésére 45–60 százalék közötti mértékben növelik biztonsági kiadásaikat 2018-ban, megduplázzák az e téren dolgozó mérnökeik számát, míg tízezer főt vesznek fel, akiknek a nem kívánt tartalom és a hirdetések szűrése lesz a feladatuk. Mindennek nyereségolvasztó hatása lesz ugyan, ám a Facebook presztízsének helyreállítása a menedzsment szerint nem lehet pénzkérdés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.