Az év első kilenc hónapjában 0,4 százalékkal csökkent a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak üzemanyag-eladása. A tagvállalatok mintegy 1050 hazai töltőállomásán keresztül kel el a magyarországi kiskereskedelemben értékesített benzin körülbelül 75 százaléka és a gázolaj mintegy 66 százaléka.
Benzinből 1,6 százalékkal, gázolajból 2,6 százalékkal kisebb mennyiségre volt kereslet. Bár a gázolajeladások lejtőre kerülése nem kritikus mértékű, azt azonban jelzi, hogy nem nő a gazdaság – magyarázta a Világgazdaságnak Grád Ottó, a szövetség főtitkára. Az adat a növekedési tervek és a valóság közötti különbséget tükrözi. A csökkenés nem indokolható szezonális hatással sem, hiszen azok kilenc hónap alatt kisimulnak.
A MÁSZ benzinpiacának szerény, 1,6 százalékos szűkülésén belül érdekes változás, hogy a prémiumminőségből 14 százalékkal több fogyott, mint az összehasonlító időszakban. Ez tulajdonképpen visszarendeződés a hatósági árak bevezetése előtti, piaci körülményekkel jellemezhető időszakra. Akkor ugyanis azok az autótulajdonosok, akik féltették a régebbi járműveiket a normál benzin 10 százalékosra emelt bioetanol-tartalmától, esetenként az 5 százalék bioetanol-tartalmú prémiumbenzint tankoltak. E döntésük érthető, bár aggodalmuk a legtöbb szakértő szerint indokolatlan volt. Az árak 2021-es elszaladása miatt azonban felhagytak a prémiumtermék vásárlásával, az pedig még vonzóvá is tette számukra a normál benzint, hogy a termék hatósági árat, lényegében ársapkát kapott. Amióta az ársapka megszűnt, a különbség ismét kisebb lett a normál és a prémiumbenzin ára között, így visszatértek az utóbbi termék vevői is. E visszatérés Grád Ottó szerint azt igazolja, hogy a prémiumbenzin ára sokak számára elfogadható.
Úgy látja egyébként, hogy a régebbi autókba nem árt azért néha prémium üzemanyagot tankolni az esetleges kockázat csökkentése érdekében.
Hasonló történt a prémiumdízel esetében. A visszatérő vevőknek – jellemzően nagy a teljesítményű személygépjárművek tulajdonosainak – köszönhetően a MÁSZ-tagok 17,6 százalékkal több gázolajat adtak el, mint 2023 azonos kilenc hónapjában.
Az év hátra lévő részében
eshetnek a magyarországi üzemanyagárak. Várakozását azzal magyarázta Grád Ottó, hogy az Izrael és Irán közötti feszültség kiéleződésekor 84 dollárra szökött világpiaci olajár mostanra 74-75 dollárra szelídült hordónként, ezt pedig nyilván követi az üzemanyag nemzetközi és hazai ára is. Arra számít, hogy
a következő egy-két hétben ismét 600 forint alatt lesz a benzin literenkénti ára.
A gázolaj ennél valamivel többe kerül, ahogy drágább volt a termék az év eddigi részben is.
A teljes kiskereskedelmi MÁSZ-értékesítés 2,92 milliárd liter volt az év első kilenc hónapjában, ebből 1,16 milliárd liter volt a motorbenzint és 1,75 milliárd liter a dízel. Prémium motorbenzinből 207,4 millió, prémiumdízelből 147,1 millió liter fogyott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.