BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sikeres Lean Vállalatok Magyarországon

A hazai vállalatok számos területen nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő eredményeket produkálnak a termelékenység növelése területén. Az utóbbi években nem csak az autóipari vállalatok, hanem más iparágak vezetői (Grundfos, LEGO, Knorr Bremse, National Instruments és számos Shared Service Center) is úgy döntöttek, hogy Magyarországon bővítik a kapacitásaikat.

Ezek a döntések már nem csak egyszerűen az alacsonyabb bérköltségeknek köszönhetők, hanem annak is, hogy az elmúlt években a hazai leányvállalatok bizonyították, hogy más telephelyekhez képest hatékonyabban, gyorsabban és magas színvonalon tudják a vevői igényeket kielégíteni. 

A siker soha nem a véletlen, vagy a szerencse műve, a siker mögött kemény munka áll. Ha megnézzük, hogy mely termelő vállalatok voltak sikeresek Magyarországon az elmúlt években, akkor azt láthatjuk, hogy ezen vállalatok többsége magas szinten alkalmazza világviszonylatban is „Best Practice”-nek tekinthető Toyota Gyártási rendszeren alapuló Lean menedzsment módszereket.

A Lean menedzsment célja a hozzáadott érték növelése és a veszteségek csökkentése a szervezet működésében, a dolgozók, alvállalkozók bevonásával és aktív elkötelezett részvételével. 

A Lean filozófia lényege, hogy a veszteségek folyamatos kiküszöbölésével csökkenti az érték előállítási folyamat átfutási idejét (és a gyártásban lévő készleteket, a szolgáltatás során lekötött erőforrásokat), így hatékonyan, gyorsabban és rugalmasabban tudunk reagálni a vevők igényeire, ezzel jelentősen növelve cégünk versenyképességét és a cégen belül tőkeforgási sebességet. 

Az elmúlt 15 évben számos vállalattal volt szerencsém együtt dolgozni a Lean menedzsment bevezetésén. Tapasztalataim alapján a Lean bevezetés azoknál a vállalatoknál hozta a legjobb eredményt, ahol a felső vezetés nem még egy menedzsment eszközként (projektként) kezelte Leant, hanem megértette, magáévá tette a Lean filozófiát és elkötelezett irányítója volt a bevezetési folyamatnak.

Véleményem szerint a Lean gyártás megvalósítása nem elsősorban technikai feladat, hanem egy olyan közös szervezeti tanulási folyamat, amely során a vállalat alkalmazottai a felső vezetőktől egészen az operátorokig megismerik, megtapasztalják és a tapasztalatokból okulva beépítik a Lean alapelveket és módszereket a vállalat működésébe és a saját mindennapi munkájukba.

Egy Lean vállalat azért sikeres, mert következetés fejlesztési munkával olyan szervezeti kultúrát és folyamatokat alakít ki, ami segíti, hogy a vállalat munkatársai a versenytársakhoz képest magasabb hozzáadott értékű termékeket és szolgáltatásokat állítsanak elő a vevőik részére, a rendelkezésre álló erőforrások lehető leghatékonyabb felhasználásával.

A vevő számára előállított értéket a folyamatos tökéletesítésen (Kaizen), a veszteségek csökkentésén keresztül napról napra igyekszünk növelni. A Lean bevezetés motorját ezért a szervezet minden egyes szintjén megjelenő Kaizen tevékenységek jelentik. A Kaizen lényege, hogy a problémákat, mint lehetőségeket kezeljük és a problémák felmerülését követően, az érintettek bevonásával olyan változtatásokat végzünk, amelyek megszüntetik, vagy jelentős mértékben csökkentik a problémát. A Kaizen nem más, mint a sztenderdjeink, folyamataink folyamatos tökéletesítése, amelyen keresztül a szervezet egyre magasabb teljesítmények elérésére és fenntartására lesz képes. Büszkén mondhatjuk, hogy a magyar vállalatok ezen a területen kiemelkedően teljesítenek, és nem kell külföldi tanulmányutakra menjünk ahhoz, hogy jó gyakorlatokat lássunk.

Idén Április 16-17-én már 8. alkalommal rendezzük meg a Lean Fórum – Folyamatfejlesztési konferenciát, ahol több, mint 15 vállalat vezetői osztják meg jó gyakorlataikat, tapasztalataikat a Lean menedzsment alkalmazása területén. Szeretettel várunk minden érdeklődőt a Konferencián!

Dr. Németh Balázs
Ügyvezető igazgató
Kvalikon Kft.

www.kvalikon.hu
www.leanforum.hu

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.