„A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar cégvezetők és más üzleti döntéshozók alapattitűdje nem különbözik alapvetően, mondjuk, a nyugat-európai társaik >>véleménymintázatától<<. Ez pedig nagyjából úgy hangzik, hogy általában felhőpártiak, konkrétan azonban meglehetősen bizalmatlanok még a felhőszolgáltatásokkal, legalábbis azok egy kritikus tömegével szemben” – meséli Deliága Ákos, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) adatközpont és felhő munkacsoportjának a vezetője.
Ha hungarikumszámba menő hazai sajátosságokat nem is tárt fel a kutatás, azért sok olyan helyi, vagy regionális különbség nyilvánvalóvá vált a felhőhöz való hozzáállásunk terén, amely alapvetően befolyásolhatja a felhőalapú üzleti megoldások magyarországi terjedését. Ezek közül a legfontosabb kétségkívül az volt, hogy a felhővel szembeni „félelmek piramisában” (vagy, a másik irányból megfogalmazva ugyanezt: az optimális felhőszolgáltatóval szembeni elvárások rangsorában) a magyar nagyvállalati döntéshozók sokkal fontosabbnak ítélték azt a szempontot, hogy egy adott felhőszolgáltatás mindenféle jogszabályi előírásnak megfeleljen, mint a nyugat-európai, vagy észak-amerikai kollégáik.
Magyarországon – a történelmi hagyományoktól nyilván nem függetlenül – kiugróan magas, közel 80%-os az az elvárás, hogy a felhőszolgáltatás „hivatalos” legyen, azaz feleljen meg az állam, vagy más autoritás jogszabályi, adatvédelmi előírásainak. A második „helyezett” félelem a külső szolgáltatótól való függés volt, tehát az, hogy az adatvagyon fölötti kontrollt másnak kell átengedni – ezt a válaszadók több mint kétharmada jelölte meg. Sorban a harmadik félelemnek pedig az bizonyult, hogy a szerződéskötés túl bonyolult, illetve áttekinthetetlen viszonyokat teremt. Ezt az aggályát a megkérdezett magyar nagyvállalati döntéshozók mintegy harmada jelezte.
Annál is inkább, mert a magyar kutatásból az is kiderült, hogy a hazai nagyvállalatok túlnyomó többsége számára a felhő már a jelenlegi informatikai rendszerük mellett is kihasználatlan ziccer. A magyar nagyvállalatok több mint kétharmadánál ugyanis már ma is elérhetők lennének bizonyos céges alkalmazások és adatok mobil okoseszközökről (68%), vagy az alkalmazottak otthoni „munkaállomásairól”, az ebben rejlő coworking, vagy rész-, illetve távmunka-lehetőségeket azonban az érintett vállalkozások mégsem használják ki, pedig egy komplex vállalati felhőszolgáltatással ezt könnyedén megtehetnék és az érdekükben is állna.
A kihasználatlan lehetőségekről árulkodott az is, hogy a választ adó magyar cégvezetők nagy része egyelőre csak igen szűk spektrumban hiszi hatékonynak a felhőmegoldásokat, pedig nemcsak a nemzetközi, hanem már a hazai esettanulmányok is ennek az ellenkezőjét bizonyítják. A magyar vállalatvezetők többsége szerint a felhőnek alapvetően három területen van, illetve lehet keresni valója a cégénél: közel 90%-uk (88%) szerint az IT terén, a válaszadók bő fele (55%) szerint a marketingben és csak szűk felénél (48%) a ügyfélkapcsolat-kezelési rendszerek (CRM) hatékonyabbá tételében.
"A HR-t vagy a pénzügyet a válaszadóknak alig több mint az egyharmada jelölte csak meg, mint kézenfekvő felhasználási területet. Pedig a fejlett piacokon épp ezeken a területeken válnak egyre gyakoribbá a sikeres felhősztorik” – meséli Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing vezetője, hozzátéve, hogy a Microsoft által indított felhő-tájékoztatási kampány során épp ezért igyekeznek majd minél több hazai, vagy itthon is érvényes esettanulmányt bemutatni a magyar nagyvállalatoknak, azokban ugyanis szinte mindannyian „magukra ismerhetnek”.
A Microsoft felhő szolgáltatásiról bővebben itt olvashat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.