BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tartozások tönkretehetik a vállalkozásokat

„Az év végén, a pénzügyi zárás időszakában hangsúlyosabban foglalkoznak a cégek kintlévőségeikkel, pedig érdemesebb lenne, ha folyamatosan így tennének. A lejárt számlák, a velük szemben fennálló tartozások visszavetik a vállalatok növekedését, szélsőséges esetben akár elbocsátásokhoz is vezethetnek. Eredményesebb az egész év során tudatosnak lenni” – állítja Üveges Judit, az Intrum Justitia követeléskezelő vállalat fogyasztói és kereskedelmi értékesítési vezetője.

Folyamatosan publikálják kutatási eredményeiket a vállalatok pénzügyi helyzetéről. Mekkora problémát okoznak a lejárt számlák a hazai vállalatoknak?

Nagyot. Kutatási adataink szerint minden második cégvezető azt tapasztalja, hogy bevételtől esik el a cége a kiállított számláik késve történő kiegyenlítése miatt, sőt, 15 százalékuk úgy látja, elbocsátásokra is sor kerülhet.

Vannak szektorális sajátosságok a lejárt tartozások esetében?

Lejárt számlák mindenütt vannak, tevékenységi szektortól és cégmérettől független a kintlévőségek megléte.

Üveges Judit, az Intrum Justitia követeléskezelő vállalat fogyasztói és kereskedelmi értékesítési vezetője

Mi állhat a késedelmes kifizetések hátterében?

A magyar vállalkozások háromnegyede a késedelmes fizetés fő indokát abban látja, hogy ügyfeleik is pénzügyi nehézségekkel küszködnek – ebből fakadóan nem nehéz belátni, milyen könnyen alakulhatnak ki tartozási láncok. Amikor mégsem likviditási gondok állnak a háttérben, akkor leggyakrabban adminisztrációs hiányosságokról vagy szándékos nemteljesítésről számolnak be a cégek.

Arra nézve vannak adataik, hogy milyen régiek a tartozások?

Kutatási adataink szerint 30 nap körül van az átlagos a fizetési határidő, de a hazai cégek közel háromnegyedét kérték már arra, hogy az elfogadhatónál hosszabb határidőt biztosítson ügyfelei részére. Azt is látjuk, hogy az ilyen jellegű kéréseket a vállalkozások több mint fele feltétel nélkül teljesíti is.

Hogyan kezelik a cégek a tartozások kérdését?

A hazai vállalkozások körülbelül 40 százaléka nem tesz óvintézkedéseket a nem fizető ügyfelek által okozott károk enyhítésére. Pedig több út is kínálkozik a kintlévőségek kezelésére. Az egyik megoldás a kintlévőségek házon belüli kezelése, de így más területekről vonhatunk el erőforrást. Természetesen a hatékonysága is más, ha egy nem erre szakosodott kolléga próbálkozik a kintlévőségek rendezésével. A sikeresség aránya jelentősen növelhető, ha a területen jártas személyek állnak a folyamat élére. Ebből fakad egy másik lehetőség, amely a jogi út megindítását jelenti. Ez azonban lassú és költséges lehet. A harmadik megoldás professzionális követeléskezelő alkalmazása.

A követeléskezelés alatt gyakran a behajtást értjük…

Ez egy általános tévedés. A követeléskezelők, mint az Intrum Justitia komplex szolgáltatáscsomagot kínálnak ügyfeleik részére, amely magába foglalja többek között a cégfigyelést, a jogi tanácsadást, a behajtást és adott esetben akár a nemzetközi érdekérvényesítést is. A számlák ellenértékének behajtása, csak egy elem, ennél sokkal többet nyújtunk.

Mikor érdemes fellépni a lejárt tartozásokkal szemben?

Nem érdemes várni, adataink szerint a 90 napnál nem régebbi tartozások kétszer nagyobb eséllyel hajthatók be, mint az annál régebb óta fennálló követelések. Érdemes tehát azonnal szakértői segítséget választani, hogy megelőzzük a financiális válságot.

Hogyan működik a követeléskezelés folyamata?

Vannak általános elemek, lépések, de minden eset más és más. Az Intrum Justitiánál személyre szabott megoldásokat kínálunk ügyfeleink részére, hiszen nincs két egyforma szituáció. Azt azonban mindig hangsúlyozzuk, nem érdemes egy percet sem várni a kintlévőségek kezelésével.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.