BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Az ittas vezetés Karácsonykor sem bocsánatos bűn!”

Az Országos Polgárőr Szövetség és a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület közös kampányt indít az év végi ünnepi időszakban az ittas vezetés ellen, mely az egyik legkomolyabb baleseti veszélytényező világszerte.

Az Országos Polgárőr Szövetség és a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület fontos feladatának tartja a biztonságos közlekedés elsajátításának támogatását. A kampány során tájékoztatják a járművezetőket

  • az alkoholfogyasztás vezetésre gyakorolt negatív hatásairól, valamint
  • az emberi szervezet számára az alkohol lebomlásához szükséges időtartamról.
  • Fő céljuk elsősorban az autóvezetők, és a kerékpárosok tájékoztatása. Ezen belül nagyobb hangsúlyt kapnak a fiatalkorú járművezetők, hiszen ők kevesebb tapasztalattal rendelkeznek, ezért cél az is, hogy ne a saját, rossz tapasztalataikból tanuljanak. Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottságának kimutatásai alapján Magyarországon a balesetek kevesebb mint 10 százalékát okozza alkoholos befolyásoltság, a KSH adatai szerint pedig évente átlagosan 10 gyermekkorú halálos áldozata van a közlekedési baleseteknek.

    Évente 10 gyermek hal meg alkoholos befolyásoltság miatt okozott balesetben
    Fotó: AFP / Frank May

    Az ORFK-OBB ittas vezetés elleni tevékenységét erősítve, Baranya megyére (10,9 százalék), Bács-Kiskun megyére (14,4 százalék), Békés megyére (12,4 százalék), Nógrád megyére (11,5 százalék), Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére (11 százalék) kíván a kampány koncentrálni, ahol az ittasan okozott balesetek százalékos aránya a legnagyobb.

    Zéró tolerancia

    Sok fiatal számára elfogadottnak tekinthető egy pohár sör elfogyasztása után volán mögé ülni. Az ittas járművezetés a közlekedésbiztonság szempontjából az egyik legveszélyesebb cselekedet.

    Magyarországon még a legkisebb mennyiségű alkohol elfogyasztása után sem szabad járművet vezetve részt venni a forgalomban.

    Itt a Karácsony, s az ünnepek környékén a kérdés aktualitásához nem férhet kétség. Sajnálatos módon a hazánkban bekövetkezett személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek még mindig jelentős – ugyan ma már tíz százalék alatti – aránya az ittasságra vezethető vissza.

    Sok a tévhit

    Nagyon sok a tévhit az ittas járművezetéssel kapcsolatban, sokan nincsenek tisztában sem a következményeivel, sem azzal, hogy alkohol fogyasztása után mikor vezethetnek ismét járművet.

    Már kis mennyiségű alkohol elfogyasztása is negatívan hat a járművezetőkre.

    Megnövekszik a reakcióidő, a jármű biztonságos vezetéséhez elengedhetetlenül szükséges precíz mozdulatok bizonytalanná, pontatlanná válnak, romlik a látás és ezzel együtt az észlelési képesség. Ez különösen éjszaka veszélyes, amikor amúgy is sokkal kevesebb vizuális információ áll a járművezető rendelkezésére. A csekély mértékű alkohol is már látótér beszűküléséhez vezethet, s ezt sem kontrolálni, sem befolyásolni nem tudjuk.

    Van megoldás

    Az alkoholfogyasztás és a járművezetés ugyan nem összeegyeztethető, de vannak olyan lehetőségek, amelyek megoldást nyújtanak a szórakozni vágyó járművezetők problémáira. Egyrészt, ha nagyobb társaság indul el szórakozni, mindig válasszon ki maguk közül egy főt, aki aznap este nem fogyaszt alkoholt, ő lesz a „buli sofőr”. Ilyen kezdeményezés a hazai baleset-megelőzési munka során többször is előtérbe került, így ez nem lehet ismeretlen a járművezetők számára.

    Fotó: AFP

    Emellett rendelkezésre állnak a különböző sofőrszolgálatok, a taxik és a tömegközlekedés is. Ezek közül még a legköltségesebb megoldás is töredéke annak, mint ami egy ittasan okozott baleset, vagy csak egy rendőri ellenőrzésen történt lebukás után terheli az alkoholos befolyásoltság alatti vezetőt.

    A szervezet mennyi idő alatt dolgozza fel az alkoholt?

    Az sem árt, ha az alkoholt fogyasztó tisztában van azzal, hogy az elfogyasztott mennyiséget mennyi idő alatt dolgozza fel a szervezete, mikor szűnnek meg a vezetést is negatívan befolyásoló hatások. Erre különböző táblázatok is rendelkezésre állnak. Ezek természetesen átlagértékeket mutatnak, s

    a lebomlási idő függ az illető nemétől, testsúlyától vagy attól, mennyi ételt fogyasztott közben.

    Íme egy táblázat, amely jó támpontul szolgálhat:

    1 dl pezsgő, vermut

    2 óra

    5 cl pálinka

    2-4 óra

    2 dl asztali bor

    2 óra

    5 cl vodka

    2-3 óra

    1 dl desszert bor

    2-3 óra

    5 cl whisky

    2-3 óra

    0,5 l sör

    3 óra

    5 cl gin

    2-3 óra

    5 cl likőr

    2-3 óra

    5 cl „erős rum”

    3-4 óra

    1 koktél

    2-4 óra

    5 cl „extra erős rum”

    4-6 óra

    5 cl konyak

    2-3 óra

    Súlyosbító körülmények

    Sajnálatos tény az is, hogy az ittas járművezetéshez más, már bűncselekmények közé sorolt cselekedetek is gyakran társulnak. Egy-egy ittasan okozott baleset bekövetkeztekor nagyon gyakori, hogy az alkoholos állapotban lévő résztvevő megijed a várható következményektől, és elhagyja a helyszínt. Ezzel megvalósítja a cserbenhagyás vagy a segítségnyújtás elmulasztása bűncselekményt, amely már szabadságvesztéssel sújtható magatartás.

    Az ittas állapotban okozott közúti közlekedési balesetek elkövetőivel szemben a törvény is sokkal szigorúbban lép fel.

    Mindez elkerülhető, ha a kulturált és felelősségteljes alkoholfogyasztás ismérveit betartva minden járművezető óvakodik attól, hogy alkoholos állapotban vegyen részt a forgalomban.

    (KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület)

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.