A kis, esetleg családi cégek eladását sok tulajdonos még mindig diszkréten a háttérben, lehetőleg ismerősi-baráti – netán családi – körön belül szeretné megoldani. De vajon jó-e ez a gyakorlat?
Egy cég eladását egy percig sem érdemes titokban tartanunk. A megfelelő vevő bárhonnan érkezhet, így nem tartom bölcs dolognak, ha tartva a munkatársak vagy az üzleti partnerek reakciójától nem kezeljük nyíltan a szándékot
– tanácsolja Vátáh Sándor az assisto.hu, az online vállalkozásbörzét üzemeltető társaság ügyvezetője. „Sokkal jobb módszernek gondolom, hogy – ha egyáltalán felüti a fejét a bizonytalanság a kollégák között – őszintén és nyíltan elmondani, hogy a vállalkozás is egy vagyontárgy, és könnyel lehet, hogy a munkavállalók legalább annyit nyernek a cégeladáson mint a régi és az új tulajdonos” – javasolja a vállalkozó.
Minél előbb meghirdetjük az eladó üzletet vagy céget, annál több időt adunk magunknak arra, hogy a szakmailag és pénzügyileg is a lehető legjobb döntést hozzunk meg.
Lehet, hogy pont az ismerősi-baráti körben, a munkatársak között találjuk meg az ideális vevőt. Egy mikro- vagy kisvállalkozás esetében az ár meghatározását sem kell valamiféle bonyolult képlethez kötni: minden vállalkozás annyit ér, amennyit adnak érte. Érdemes egy olyan áron kínálni eladásra az üzletünket, amennyiért „szívesen” eladnánk. Az alku legyen a vevő dolga. Gondolkodjunk inkább azon, hogy szabadidőt és pénzt kapunk – ami optimális együttállás.
Az eladás előtt fontos azonban tisztázni az alábbi kérdéseket:
Ügyeljünk rá az előkészítés során, hogy az eladás előtti pillanatban ne kerüljenek elő „csontvázak” a szekrényből. Lehetnek olyan buktatók, amin megállhat egy eladás akkor is, ha egyébként megtaláltuk az ideális vevőt a cégünkre. Ilyen akadály lehet például egy tisztázatlan tulajdonviszonnyal rendelkező ingatlan, egy „szívességi használatba” adott eszköz vagy erőforrás, vagy akár az áttekinthetetlen, kusza (ne adj Isten nem létező) adminisztráció. Van, amiről maga a tulajdonos sem tudja, hogy akadály lehet, de ezeknek ki kell derülniük még az előkészítés során.
Ha nem 100 százalékban vagyunk tulajdonosok, akkor egy picivel még összetettebb a helyzet, ugyanis a tulajdonostársaknak elővásárlási joguk van, amiről (ha nem élnek vele), akkor írásban le kell mondaniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.