BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szektor, ahol igazán jól jött a járvány

Az idei év teljesítménye messze felülmúlja a várakozásokat az e-kereskedelemben. A járványhelyzet mérséklődése némileg visszafogta a lendületet, de piaci szakértők szerint még most is nagyobb fordulaton pörög a piac, mint az korábban várható volt.

Egy budapesti marketingügynökség munkatársa szerint két tételnek köszönhető a most tapasztalt növekedés. Az egyik tétel az extra költés; az Extreme Digital és több más webáruház is beszámolt arról, hogy a karanténlét időszakában jelentősen megnőtt a kereslet a tisztítógépek, háztartási kisgépek, laptopok, játékkonzolok és tisztítószerek iránt. Ezek azon a termékek, amelyeket a vásárlók máskülönben nem vettek volna meg, vagy csak később vásárolták volna meg őket, így előrehozott költésnek számítanak.

A másik, növekedésért felelős tétel az úgynevezett átterelődés; 50 ezer új vásárló jelent meg szinte egycsapásra az online térben. Ekkora bázis 2019-ben nagyjából 8 hónap alatt jött össze… Nyilvánvaló, hogy egy részük kilép majd az aktív online vásárlók köréből, de a jelenlegi számok növekedésében az ő szerepük elvitathatatlan.

A koronavírus járvány rendkívüli terhelést jelentett a teljes e-kereskedem számára, beleértve a logisztikai szolgáltatásokat és átvételi pontként szolgáló szaküzleteket is. Tulajdonképpen három hónapon át tartó „főszezon” kezdődött, amelyben a szektornak a decemberihez hasonló terheléssel kellett szembenéznie. Habár a logisztikát az évvégi hajrá alaposan próbára teszi, összességében a szektor úgy-ahogy képes megbirkózni az extrém terheléssel – legalábbis abban az esetben, ha kellően felkészül rá.

Fotó: Pixabay

A járványhelyzetre azonban nem lehetett felkészülni, így a vásárlók sok esetben hosszabb kézbesítési idővel szembesültek, gyakran beszerzési nehézségek is jelentkeztek…

Pesszimista hangok szerint a gazdasági recesszió visszavetheti az e-kereskedelem teljesítményét is. Azonban a piac egyelőre nem vált át tartalék-üzemmódra; második negyedév 35-40 százalékos növekedést hozott az előző év azonos időszakához képest, a kereskedők pedig igyekeznek annyit kisajtolni a helyzetből, amennyit csak tudnak.

Ráadásul a környező országok romló járványhelyzete azzal fenyeget, hogy Magyarországon is nőhet a fertőzésszám, ami további lendületet adhat a biztonságosabb online vásárlásnak.

Nem szabad megfeledni arról sem, hogy az e-kereskedelemnek is vannak olyan szereplői, akik nehéz hónapokat élnek át; a fotó-videó, a divatáru és a nyaraláshoz köthető termékek kereskedelme jelentősen megcsappant. Számukra a részleges portfólióváltás jelenthet megoldást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.