Egy budapesti marketingügynökség munkatársa szerint két tételnek köszönhető a most tapasztalt növekedés. Az egyik tétel az extra költés; az Extreme Digital és több más webáruház is beszámolt arról, hogy a karanténlét időszakában jelentősen megnőtt a kereslet a tisztítógépek, háztartási kisgépek, laptopok, játékkonzolok és tisztítószerek iránt. Ezek azon a termékek, amelyeket a vásárlók máskülönben nem vettek volna meg, vagy csak később vásárolták volna meg őket, így előrehozott költésnek számítanak.
A másik, növekedésért felelős tétel az úgynevezett átterelődés; 50 ezer új vásárló jelent meg szinte egycsapásra az online térben. Ekkora bázis 2019-ben nagyjából 8 hónap alatt jött össze… Nyilvánvaló, hogy egy részük kilép majd az aktív online vásárlók köréből, de a jelenlegi számok növekedésében az ő szerepük elvitathatatlan.
A koronavírus járvány rendkívüli terhelést jelentett a teljes e-kereskedem számára, beleértve a logisztikai szolgáltatásokat és átvételi pontként szolgáló szaküzleteket is. Tulajdonképpen három hónapon át tartó „főszezon” kezdődött, amelyben a szektornak a decemberihez hasonló terheléssel kellett szembenéznie. Habár a logisztikát az évvégi hajrá alaposan próbára teszi, összességében a szektor úgy-ahogy képes megbirkózni az extrém terheléssel – legalábbis abban az esetben, ha kellően felkészül rá.
A járványhelyzetre azonban nem lehetett felkészülni, így a vásárlók sok esetben hosszabb kézbesítési idővel szembesültek, gyakran beszerzési nehézségek is jelentkeztek…
Pesszimista hangok szerint a gazdasági recesszió visszavetheti az e-kereskedelem teljesítményét is. Azonban a piac egyelőre nem vált át tartalék-üzemmódra; második negyedév 35-40 százalékos növekedést hozott az előző év azonos időszakához képest, a kereskedők pedig igyekeznek annyit kisajtolni a helyzetből, amennyit csak tudnak.
Ráadásul a környező országok romló járványhelyzete azzal fenyeget, hogy Magyarországon is nőhet a fertőzésszám, ami további lendületet adhat a biztonságosabb online vásárlásnak.
Nem szabad megfeledni arról sem, hogy az e-kereskedelemnek is vannak olyan szereplői, akik nehéz hónapokat élnek át; a fotó-videó, a divatáru és a nyaraláshoz köthető termékek kereskedelme jelentősen megcsappant. Számukra a részleges portfólióváltás jelenthet megoldást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.