Az elmúlt években sok új szereplővel bővült a kártyaterminál-szolgáltatók piaca – találunk ezek között bankfüggetlen cégeket, külföldi, magyar irodával nem is rendelkező szolgáltatókat is.
Ebben a cikkben a legnagyobb szolgáltatók közül választottunk ki négyet, hogy megvizsgáljuk, hol éri meg terminált igényelni annak, akit erre kötelez az idei törvénymódosítás. Ennek értelmében 2021. január 1-ig mindenkinek, aki online pénztárgépet használ, az elektronikus fizetés lehetőségét is biztosítania kell ügyfelei számára.
Az összehasonlítás azért nehézkes, mert ahhoz, hogy a pontos feltételeket megtaláljuk, sokszor a cégek ÁSZF-jeiben kell kutatnunk, egyedi ajánlatot kérnünk, és még ezután is számolgatnunk kell a százalékok miatt, hogy a mi forgalmunkkal pontosan mekkora költséget is jelent egy terminál üzemeltetése.
Hogy segítsünk felmérni a piaci helyzetet, ezt a kutatómunkát elvégeztük mi, felkutatva rejtett költségeket, speciális feltételeket, ajánlatot kérve a szolgáltatóktól – és mindezt átültettük egy hétköznapi példába, hogy a tényleges arányokat megkapjuk hosszú távra.
A példa kedvéért egy olyan fiktív élelmiszerüzletnél számoltuk ki az átlagos díjakat, ahol a havi forgalom 500 000 Ft, havi 125 tranzakcióval, vagyis 4000 forintos átlagos kosárértékkel – ehhez a Magyar Nemzeti Bank adatait vettük alapul, hogy minél pontosabb képet kapjunk.
Hogy ne bonyolítsuk túl a számításokat, feltételeztük, hogy fiktív kereskedőnknél minden tranzakció forintalapú, így a devizaátváltásokkal nem kell törődnünk. Ezzel együtt azonban érdemes megjegyezni, hogy ha gyakran fizetnek nálunk devizában, alaposan érdemes megvizsgálni, milyen feltételekkel és plusz díjakkal szerződünk.
Hogy pontos képet kapjunk, az alábbi szempontokat vettük figyelembe:
Az ajánlatokat megvizsgálva azt láthatjuk, hogy a költségekben jelentős a különbség hosszú távon is, amikor a torzító hatásokat kiküszöböljük.
A legkedvezőbb feltételeket a pontos számok alapján a Fizetési Pont biztosítja, ehhez pedig a másik három szolgáltató ajánlata így viszonyul:
Fontos, hogy azok, akiknél 2017. november 1-jén nem volt üzemben POS terminál, még most is kérhetik az első terminál igénylésekor a 80 000 forintos állami támogatást, ami vissza nem térítendő.
A támogatott terminálok mostanra szinte minden szolgáltatónál elfogytak, jelenleg kizárólag a Fizetési Pontnál kérhetünk olyan eszközt, amire a támogatás még érvényes.
Érdemes szem előtt tartanunk, hogy olyan szolgáltatót válasszunk, ahol a terminál telepítéséért, és főleg annak megvásárlásáért nem kell fizetnünk. Nem jellemző gyakorlat, hogy ezért külön díjat számolnak fel, de előfordul a piaci szereplők között.
Az is fontos, hogy kapunk-e próbaidőszakot: egy 30 napos kötelezettségmentes próba során biztosan kiderül, hogy meg vagyunk-e elégedve a szolgáltatással.
Ami a tranzakciós díjat illeti: általánosságban nem éri meg olyan szolgáltatót választani, ahol ez 1% felett van.
Figyeljünk arra is, hogy elvárnak-e tőlünk forgalmi minimumot, mert egy-egy lassabb időszakban nagyon kellemetlen helyzetet eredményezhet, ha lecsökken a kártyás fizetések száma – lehetőleg olyan szolgáltatóval szerződjünk, ahol ilyen elvárás nincsen.
A teszt egyértelmű eredményt hozott, és megmutatja azt is, hogy miért érdemes alaposan megfontolni, melyik szolgáltatónál igénylünk terminált, hosszú távon ugyanis jelentős különbségek lehetnek a költségekben.
A legkedvezőbb ajánlatot összességében egyértelműen a Fizetési Pont adja, és most még az is erősíti a dobogó felső fokát érő helyezésüket, hogy egyedül náluk kérhető 80 000 forint vissza nem térítendő támogatás a terminálokra.
A legjobb tanácsunk tehát az: mielőtt az első ajánlatot elfogadnánk, mielőtt egy hirdetésből azonnal terminálért folyamodnánk, mindig hasonlítsuk össze az ajánlatokat, számoljunk utána, hogy nekünk hosszú távon melyik ajánlat érheti meg a legjobban – és vizsgáljuk meg azt is, milyen rejtett költségek merülhetnek fel. Így tehetjük a terminál használatát igazán jövedelmezővé a vállalkozásunkban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.