BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szponzor logó
Szponzorált tartalom
Pannon-Work Zrt.

Élethelyzetek előtérben: új szemlélet a generációs különbségek helyett (x)

A hazai munkaerőpiacon több generáció is képviselteti magát, melyek álláskereső tagjait csak a preferenciáik pontos ismerete mellett lehet a megfelelő pozíciókba helyezni. A Pannon-Work Zrt. naprakész a folyamatokat illetően – tudtuk meg Laczi Pétertől, a cégcsoport operatív igazgatójától.
Fotó: Pannon-Work Zrt.

A magyar munkaerőpiacon jelenleg négy generáció képviselteti magát. A munkaerőpiac legidősebb, nyugdíjkorhatár közelében lévő rétegét a nagy munkatapasztalattal bíró baby boomerek (1946–1964) alkotják. Az 1965–1980 között született X generáció tagjai alkotják a munkaerőpiac gerincét, ugyanakkor az Y, vagy más néven millenniumi generáció (1981–1996) képviselteti magát a legnagyobb mértékben a munkaerőpiacon. Az 1997–2012 között született Z generáció pedig napjainkban lép be a munka világába. 

Ez a nagy értékkel bíró generációs sokszínűség óriási lehetőséget jelent a munkaadók és a munkaközvetítők, illetve összességében a hazai munkaerőpiac számára. Ugyanakkor a felhalmozott tudás és tapasztalat, valamint a világra való nyitott gondolkodásmód csak akkor tud hatékonyan érvényesülni, ha a HR-szolgáltatók tisztában vannak a különböző generációk sajátosságaival és álláskeresési preferenciáival annak érdekében, hogy a megfelelő pozícióba a legalkalmasabb munkavállalót tudják irányítani – hívta fel a figyelmet Laczi Péter, a Pannon-Work Zrt. operatív igazgatója. 

Tudni kell őket megszólítani!

A Pannon-Work Zrt. – mint Magyarország egyik legnagyobb komplex HR-szolgáltató cégcsoportja – a generációk preferenciáinak mélyebb megismerése érdekében saját kutatásokat is végez. Idén a 18–64 éves kékgalléros munkavállalók körében végzett, 800 fős kutatásuk keretében mérték fel e csoport aktuális munkaerőpiaci pozícióját, amelynek során képet kaptak a dolgozók álláskeresési stratégiáiról is. Eszerint az összes válaszadó döntő többsége az internetes keresést és az online álláskereső platformokat nevezte meg legfontosabb álláskeresési eszközként (71–78 százalék). A munkahely keresése során a családi és egyéb személyes kapcsolatrendszerek mozgósítása is jelentős mértékű (több mint 60 százalék), míg a munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cégek preferenciaaránya is közel 40 százalék. Ugyanakkor azok, akik nagyon valószínűnek tartják a munkahelyváltást, több mint 60 százalékban támaszkodnának erre a lehetőségre. A kutatás megállapítása szerint a válaszadók új állás keresésekor aktívan használják a különböző médiaplatformokat is. Erősen támaszkodnak az internet és az online média (88 százalék), illetve a közösségi média (80 százalék) adta lehetőségekre. Az adatokból kiderült, hogy más eszközökkel – például szórólap, nyomtatott újság és televízió – nehéz őket megszólítani.

Összességében elmondható, hogy a különböző generációk eltérő álláskeresési stratégiákat alkalmaznak. A baby boomerek inkább a hagyományos módszereket részesítik előnyben, miközben egy részük már használja az online megoldásokat is. Az X generáció ügyesen kombinálja a hagyományos és digitális módszereket, míg az Y generáció döntő mértékben már a digitális eszközökre és a közösségi médiára támaszkodik. Ugyanakkor a legfiatalabb, Z generáció teljes mértékben a digitális megoldásokat – közösségi média, álláskereső platformok, applikációk – használja az álláskeresése során. A Pannon-Work egy másik, nem reprezentatív, 100 fő, 16–25 év közötti nappali tagozatos diák válaszaiból készített felmérése szerint a fiatalok leginkább az internetet használják álláskeresésre. Emellett több mint 40 százalékuk biztosra veszi, míg több mint egyharmaduk nagy valószínűséggel az iskolaszövetkezetek segítségével helyezkedne el.

Alap a naprakész tudás

A Pannon-Work folyamatosan figyeli és kutatja a munkaerőpiac változásait, ennek eredményeképpen pontosan ismerik a különböző generációk bérezéssel és más juttatásokkal, munkakörnyezettel és -renddel, a munkahelyi légkörrel és a szervezeti kultúrával, valamint a karrierlehetőségekkel kapcsolatos preferenciáit. Többek között – fogalmazta meg Laczi Péter – ez a naprakész tudás jelenti az alapját annak, hogy generációs hovatartozástól függetlenül, de az élethelyzettől függően a megfelelő helyre a megfelelő embert tudják ajánlani az együttműködő partnereik számára.

Az eredményesség fontos pillérét jelenti az a felismerés, hogy egy adott, különösen rugalmas munkavégzést igénylő pozíció betöltése lehetséges például diák és nyugdíjaskorú munkavállalóval is – tudtuk meg a cégcsoport operatív igazgatójától. A fizikailag nem túlságosan megterhelő vagy a magas szintű szakmai tapasztalatot, esetleg a folyamatos elérhetőséget nem igénylő pozíciók minden korcsoport számára biztosítják a munkavállalás lehetőségét. Például az adminisztrációs, az ügyfélszolgálati vagy a könnyű fizikai munkák ideálisak lehetnek a diákok és az idősebb generáció tagjai számára is. Az ilyen pozíciók sikeres betöltésének lényegi elemét jelenti az a felismerés, hogy ez a szemléletmód lehetőséget biztosít akár azonos élethelyzetű, de különböző generációhoz tartozó személyek számára a munkaerőpiacon való elhelyezkedésre. Az ezt felismerő, és így a mindennapok kihívásaira jó válaszokat adó munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cégek széles körű szolgáltatásokkal és hatékony megoldásokkal tudnak szolgálni nemcsak a munkaadók, hanem a különböző generációkhoz tartozó munkavállalók számára is – jelentette ki Laczi Péter. 

Az összes generációra figyelnek

A Pannon-Work Zrt. húsz különböző területen és számos iparágban tudja hatékonyan és eredményesen kiszolgálni partnerei munkaerőigényeit. A diákok számára az iskolaszövetkezetek, míg a nyugdíjaskorúak számára a nyugdíjas-szövetkezeteken keresztül biztosítanak stabil elhelyezkedési lehetőséget. Az aktív felnőtt munkavállalókat a cégcsoport a közvetítés, a kölcsönzés vagy az egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül juttatja a megfelelő és biztos állásba. A Pannon-Work Zrt. felelősséget érez a társadalmi egyenlőség elősegítése terén is, hiszen fontos szerepet vállal a megváltozott munkaképességű munkavállalók kiközvetítésében is.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.