Szakmai pályafutását könyvelőként kezdte az IBM-nél, amelynél több mint tizenkét évet húzott le. Milyen volt egy tech óriásnál dolgozni a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején?
Épphogy csak befejeztem a tanulmányaimat, amikor 1998-ban felvettek az IBM-hez. Nagyon izgatott voltam, hogy a 280-300 ezer alkalmazott egyike lehettem. Emlékszem, hogy eleinte mennyire izgultam, amikor angolul kellett beszélnem, de szerencsére, hamar belejöttem. Nem igazán lehet összehasonlítani a két céget, mégis azt érzem, a Roche teljesen más: mi az egészségügyért, pontosabban a betegekért vagyunk. Az gondolom, hogy az életminőség javításáért, az élet meghosszabbításáért dolgozni sokkal nemesebb cél, mint egy tech óriásnál bármilyen pozíciót betölteni. Amikor jött az ajánlat a Roche-tól 2011-ben, mégis úgy éreztem, hogy az IBM-nél megvan minden, ami a fejlődésemhez kell.
Nem először dolgozik Magyarországon, bár időközben Malajziát, pontosabban Kuala Lumpurt is megjárta. Voltak kétségei új pozícióját illetően, amikor a koronavírus-járvány kellős közepén tért vissza Budapestre?
Amikor 2021 januárjában megérkeztem a Roche Services & Solutions Véső utcai székházába, majdhogynem egy lélekkel sem találkoztam. A lezárások után jött a kijárási tilalom, így este nyolckor már én is a szobámban tartózkodtam. Az első néhány hónap az online megbeszélésekről szólt, és nem a kapcsolatépítésről. A malájokkal kapcsolatban egyébként érdemes megjegyezni, hogy nagyon nyitottak és kedvesek.
Hogyan változtatta meg a Covid a vállalatuk életét?
Ha a pandémiát megelőzően megkérdez, azt mondtam volna, nehezen tudom elképzelni, hogy az alkalmazottak ne járjanak be a munkahelyükre, és akár négy napot is otthonról dolgozzanak.
A világ azonban megváltozott, a járvány többek között azt is bebizonyította, hogy a munka dandárja home office-ból is elvégezhető.
Sőt, azt vettük észre, hogy az emberek munkamennyisége, hatékonysága megnőtt, mióta nem kell utazniuk. Ez a felfedezés felnyitotta a mi szemünket is. A Roche Services & Solutionsnél arra biztatunk mindenkit, hogy hetente egyszer-kétszer mindenképpen járjon be az irodába – ez tulajdonképpen egy nagylelkű ajánlat a részünkről. Hiszünk abban, hogy a kötelező jelenlét nem megoldás, főleg azért, mert nincs bizonyíték arra, hogy a teljesítmény ezáltal jobb lesz. Az én nézeteimet is nagyban befolyásolta, amióta megtapasztaltam, hogy igenis működik ez a rendszer.
Ugyanez a helyzet a távmunkát végzőkkel, belőlük több mint 300 van. Valaki például Sopronból jön be hozzánk havonta egy alkalommal. A távolság tehát itt nem akadály, akár debreceniek, pécsiek vagy szegediek is jelentkezhetnek a cégünkhöz. A megbeszéléseink jelentős része – az első körös interjúkhoz hasonlóan – egyébként is online zajlik, miután a legtöbben főleg virtuális, nemzetközi csapatokban dolgoznak, globális projekteken.
Jól sejtem, hogy ön javarészt mégis bentről végzi a munkáját?
Az az én döntésem, hogy bejárok az irodaházba minden munkanapomon. Az indokaim egyszerűek: szeretek közösségben lenni, beszélgetni, ebédelni a kollégákkal.
Beszéljünk egy kicsit a Roche Services & Solutionsről (RSS), amely a névadó svájci gyógyszeripari vállalatot szolgáltatóközpontként támogatja.
Budapesti irodánkból 58 országban több mint 152 Roche-leányvállalatnak nyújtunk globális támogatást és tanácsadást, többek között
Például a görögországi Roche-leányvállalatnak a főkönyvelői feladatait is itt látja el egy kolléga, aki természetesen ért görögül, és ismeri az ottani pénzügyi szabályozásokat, előírásokat. Alig száz munkatárssal indultunk 2006-ban, mára ez a szám meghaladja a 2200-at. Míg az első időkben főleg részfeladatokat végeztünk, illetve call centerek működtek, mostanra mi is teljes end-to-end folyamatokat látunk el.
Magasan képzett szakembergárdával dolgozunk, és míg a munkanyelvünk angol, sokan több más nyelven is beszélnek. A diverzitás és elfogadás nálunk nem csak üres szavak, valóban fontos részei a vállalati kultúránknak, és ehhez hozzájön, hogy az átlagéletkor 35 év, a magyarok aránya 80-90, míg a nőké 70 százalék nálunk.
Mi a helyzet a szülőkkel, akik önöknél dolgoznak?
A különlegességek között említeném, hogy
egy hónap fizetett szabadságot adunk kisgyermek születésekor az apáknak és anyáknak is – ez duplája a hivatalos állami keretnek.
Igyekszünk tekintettel lenni a kisgyerekes kollégákra, amennyiben a munkakör lehetővé teszi, nyugodtan beoszthatják a feladataikat a napirendjüknek megfelelően, hogy például időben eljussanak a bölcsődébe, óvodába. Fontos számunkra a munka és a magánélet egyensúlya: rugalmas munkarend, otthoni munkavégzés, távmunka lehetősége is segíti a munkavállalókat.
Mi a véleménye arról, hogy egyre többen mégis visszaterelnék az alkalmazottakat az irodákba?
Mindenkinek meg kell találnia a működéséhez szükséges egyensúlyt, társaságunknál ez a heti egyszeri-kétszeri bejárást jelenti.
Alapelvárás, hogy a munkaadónak nagyon rugalmasnak kell lennie. E nélkül mi sem lehetnénk vonzó munkahely a fiatal korosztályoknak, tudniillik nagy a verseny a legjobb munkavállalókért.
Büszkén állíthatom, hogy az irodánk gyönyörű: mindenkinek állítható, ergonomikus asztala van két pluszmonitorral, számos rekreációs helyiséget – játék-, zene-, masszázs- és imaszobát – tartunk fenn munkatársainknak, de van tetőteraszunk is, sőt saját zenekarjaink is, melyeknek próbatermet rendeztünk be. A biciklivel közlekedő kollégáknak fűtött, zárt bringatároló áll rendelkezésükre, aki autóval érkezik, ingyen parkolhat a mélyparkolóban.
A fenntarthatóság ugyanakkor nagyon fontos számunkra, igyekszünk a munkavégzés minden területén olyan megoldást választani, ami a lehető legkisebb mértékben terheli a környezetet. Talán ezeknek is köszönhető, hogy rengeteg közösségi programot szerveznek házon belül a munkatársaink, és szinte minden napra jut egy társas est, közös mozizás, meccsnézés, kirándulás vagy kosárlabda-mérkőzés, bringatúra, esetleg jóga, buli.
Népszerűek az ingyenes nyelvtanfolyamok – köztük a magyar –, és van
Felmerül a kérdés: mekkora a fluktuáció önöknél?
Tíz százalék körül van, amellyel az átlag alatt vagyunk a szolgáltatói szektorban. A koronavírus-járvány idején ez a szám sokkal alacsonyabb volt, mindössze 6-7 százalék. Bár fejlődésre mindig lehetőség, mégis úgy érzem, jól teljesítünk ezen a téren.
Mennyien követik a példájukat?
Mindenkinek a rendelkezésére állunk a működésünket illetően, talán a versenytársaink egy részének már fel is tűnt, hogy milyen rendszert építettünk ki az alkalmazottaknak. Ezenfelül azt kell hogy mondjam:
a munkaerőpiacnak is reagálnia, fejlődnie kell, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetni a nem pénzbeli juttatásokra, mert ezek jelenthetik a különbséget a tehetséges munkavállalókért zajló versenyben.
Nálunk is van, aki a jobb kereseti lehetőség reményében vált, majd rájön, hogy a pénz nem minden. Számunkra az a visszaigazolás, amikor azzal keresnek meg minket, hogy inkább mégis vissza szeretnének jönni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.