BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Uniós rendelet védi a vállalkozásokat az online közvetítőcégekkel szemben

Az eddigieknél szigorúbb szabályok mellett, átláthatóbban kell működniük 2020. július 12-től a vállalkozások és fogyasztók közé ékelődő online közvetítő szolgáltatóknak.

Nemrégiben lépett ugyanis hatályba az Európai Unió e kör tevékenységét szabályozó rendelete. Az online közvetítő szolgáltatóknak ennek megfelelően egy éven belül alaposan újra kell gondolniuk, milyen szerződéses feltételekkel működnek és megfelelő panaszkezelési rendszert is működtetniük kell üzleti partnereik számára – írja közleményében a Deloitte tanácsadó cég.

Az interneten vásárló fogyasztók legtöbbjének talán fel sem tűnik, hogy az általuk kiszemelt áru vagy szolgáltatás a legtöbb esetben az eladótól közvetítő cégeken keresztül jut el hozzájuk. Ilyen online közvetítő szolgáltatóknak minősülnek például az online kereskedelmi platformok (pl. Amazon, Alibaba), a különféle applikációkat kínáló webáruházak (pl. Google Play, iStore), az internetes összehasonlító oldalak (pl. árukereső.hu, argep.hu) és közösségi médiaplatformok (pl. Facebook Marketplace). Mivel az online közvetítőkön keresztül bonyolódó kereskedelmi forgalom folyamatosan bővül, a vevőket elérni kívánó vállalkozások egyre jobban ki vannak szolgáltatva nekik.

Fotó: Shutterstock

Kikre vonatkozik a szabályozás?

A folyamatokat látva döntött úgy az Európai Unió, hogy rendeletben szabályozza a vállalkozások és az online közvetítő cégek kapcsolatát, méghozzá úgy, hogy az tisztességes és átlátható legyen. A szabályokat azoknak az online közvetítő cégeknek kell alkalmazniuk, amelyek az EU területén működő és uniós polgároknak árut vagy szolgáltatást kínáló üzleti vállalkozásokkal állnak kapcsolatban.

Az érintetteknek alig egy évük van az előírások teljesítésére, mivel a rendeletbe foglalt szabályokat 2020. július 12-től alkalmazniuk kell. A rendelet előírásainak megszegése esetén pedig nemcsak az online közvetítők üzleti partnerei, de az érdekképviseletek is a nemzeti bírósághoz fordulhatnak

– mondta dr. Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere.

Mit hoz a jövő?

Az online közvetítőknek alig egy éven belül a rendelet miatt újra kell gondolniuk szerződéses feltételeiket és életre kell hívniuk saját panaszkezelési rendszerüket is. Az online közvetítőket tömörítő szervezeteket pedig a rendelet arra ösztönzi, hogy dolgozzanak ki szakmai etikai kódexet is. Az új szabályoknak köszönhetően tehát szigorúbb, de átláthatóbb feltételek között működhetnek majd az online közvetítő szolgáltatással foglalkozó vállalkozások – hangsúlyozta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje.

A jogszabályi előírásoknak megfelelni azonban cseppet sem egyszerű. Számos területen, például a rangsorolási kritériumok meghatározásánál, vagy más közvetítők igénybevételének korlátozásánál ugyanis a rendelet előírásai mellett más, például adatvédelmi, versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályokat is figyelembe kell venni – teszi hozzá a Deloitte közleményében.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.