A vagyonát gyorsétkezdékkel megalapozó, Stefan Mandachi
saját költségén építtette meg az első, mindössze egy méter hosszú autópálya-szakaszt
a kelet-romániai Suceava megyében, tiltakozásul amiatt, hogy Moldva maradt az ország egyetlen olyan történelmi régiója, ahol eddig egy méter sztráda sem épült.
Az erről készült látványos reklámfilmben, amelyet a video-megosztókon és a hírtelevíziók adásaiban milliók láttak, Mandachi maga buzdított mindenkit, akit zavar Románia elmaradottsága a gyorsforgalmi utak terén, hogy március 15-én, 15 órakor tevékenysége 15 perces megszakításával fejezze ki nemtetszését.
A „Románia autópályákat akar” felhíváshoz a – szexuális zaklatások ellen alakult nemzetközi MeToo mozgalom mintájára – a #SiEu (én is) jelszó meghonosításával a legkülönfélébb emberek és szervezetek csatlakoztak.
A fuvarozókon, turisztikai és építőipari egyesületeken, a Román Kereskedelmi Kamrán kívül önkormányzatok, szakszervezetek, bankok, diákszervezetek, kórházak is csatlakoztak a munkabeszüntetéshez. Bukarest központjában az egyetemisták összefogózkodva „ember-sztrádát” alkottak, az egyik fővárosi masszázsszalon is bejelentette, hogy az országos megmozdulás idején negyedórával meghosszabbítja az éppen soron lévő vendégek kényeztetését.
Péntek délben a szociálliberális kormányt rendszeresen bíráló jobboldali Klaus Iohannis államfő is sajtónyilatkozatban adta a tüntetők tudtára, hogy ő is mellettük áll.
Délután három órakor országszerte több száz kisebb-nagyobb vállalkozás függesztette fel a munkát,
számos külföldön dolgozó román jelezte szolidaritását, de még a bukaresti kormány pénzügyminisztere, Eugen Teodorovici is kiált a minisztérium elé, jelezvén, hogy támogatja a megmozdulást.
A kormány vezető ereje, a Szociáldemokrata Párt elnöke, Liviu Dragnea számára nem tűnt ennyire szimpatikusnak a kezdeményezés: szerinte míg mások cirkuszt csinálnak, addig a kormány valódi sztrádákat épít. Szerinte „azok a ravaszkodók”, akik azzal hencegnek, hogy építettek egy méter autópályát, jobban tették volna, ha pénzt adományoznak a valódi infrastruktúra-fejlesztésre.
A húszmillió lakosú Románia még mindig csak 763 kilométer autópályával rendelkezik, és egyelőre még a fővárosát sem sikerült bekapcsolnia Európa gyorsforgalmi úthálózatába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.