A pandémiás fáradtság az Egészségügyi Világszervezet friss meghatározása, amely egy napjainkban gyakran tapasztalható tünetegyüttest takar.
Legyen szó munkavállalókról, vezetőkről vagy teljes szervezetekről, elmondható, hogy más mentális és lelkiállapotban talált minket ez a helyzet, mint az első felvonás. A tartalékok sokaknál kimerültek, és nagyon változó, ki mennyire tudja jól kezelni az aktuális eseményeket. Eluralkodhat a demotiváltság, a dekoncentráltság, megszaporodhatnak a hangosabb szóváltások, az indokolatlanul indulatos megnyilvánulások is a munkatársak között. Szintén a kimerültségről árulkodik, ha a munkavállalók ignorálják a feladataikat, átadják magukat a tehetetlen passzivitásnak
– vázolta fel az alaphelyzetet Szvetelszky Zsuzsa vállalati kommunikációs szakértő és szociálpszichológus.
A bizonytalanságot önmagában is rosszul kezeli az agy, de a negatív hírek, az információdömping tovább fokozza az egyéni fáradtságot. Ahogyan a munkatársak érzik magukat, az akár online, akár offline gyorsan tovább terjedhet és megsokszorozódhat: ez a szervezeti szinten jelentkező frusztráció, düh és szomorúság gyökere. Ha a vezető is kimerült, az szintén intenzíven visszahathat a csapat egészére.
A probléma felismerése azonban még kevés, sokat segít, ha a vezető, illetve a csapat beszél róla. A hangsúlyt a közös kihívásokra, a közös erőfeszítésekre ajánlott helyezni. Emellett érdemes a fókuszt a nehézségek ellenére elért eredményeken tartani. A rendszeres elismerés, a visszajelzés minden körülmények között csapatszinten is nélkülözhetetlen – tette hozzá Szvetelszky Zsuzsa.
Fontos továbbá, hogy a munkáltató platformot biztosítson arra, hogy a munkavállalók megvitassák, hogyan is érzik magukat, és milyen megoldásokat mozgósítanak a testi-szellemi-mentális raktáraik feltöltésére.
A home office-ban dolgozó kollégáknak hagyjunk mindennap rövid kötetlen beszélgetésekre is időt az online megbeszélések során, és sokat segít a szorongó kollégáknak az is, ha a vezetőség időről időre megosztja, éppen mi történik, és nem hagyja bizonytalanságban a munkavállalókat
– sorolta Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR-igazgatója.
Fontos, hogy a vezetők ne próbáljanak pszichológusként viselkedni.
Kis- és középvállalatokra jellemző, hogy a HR-esek vagy a vezetőség tagjai vállalják magukra a pszichológus szerepét. A vezetőknek viszont vezetőként kell jelen lenniük, és racionális döntéseket hozniuk
– figyelmeztetett Simon-Göröcs Lili. Hozzátette: a vezetői figyelmesség mindig megtérül. Érdemes tehát kísérletezni a rendelkezésre álló keretek között, illetve időről időre meg is kérdezni a kollégákat, mire lenne szükségük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.