BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

CPAC: Nem tud jó híreket mondani Európa versenyképességéről Nagy Márton

A nemzetgazdasági miniszter a CPAC Hungary konferencián arról is beszélt, hogy mit tesz Magyarország Európa versenyképességéért az uniós elnökség alatt.

„Nem tudok jó híreket mondani” – jelentette ki Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a budapesti CPAC Hungary konferencián, ahol az európai versenyképességről kívánt beszélni. A helyzet a tárcavezető szerint nem rózsás.

Nagy Márton, Cpac
 

Az energiaárak még mindig ötszörösei az amerikainak, az áram háromszorosa. Európa K+F-re is többet költ, mint az USA vagy Kína. Az export is visszaszorulóban van, például az autógyártás területén, ahol Kína már a vezető globális szereplő.

Nagy Márton feltette a kérdést, hogy honnan lesz pénz versenyképességre, és arra a megállapításra jutott, hogy nem lesz, hiszen azt mind az ukránok támogatása, mind Európa saját védelmi képességének a fokozása megelőzi a prioritási listán. Ráadásul elmondása szerint 

az uniónak erre még stratégiája sincs.

A magyar versenyképességi stratégia

Példaként említette az elektromos autózás kérdését, melynek penetrációja Kínában 33 százalék, míg az EU-ban csak 13 százalék, ami ráadásul csökkent is a korábbi 14 százalékról. Ennek ellenére van a 2035-ös dátum, amely után elméletileg már nem lehetne a közösségen belül belső égésű motorral felszerelt autót eladni. Ez azonban a tárcavezető szerint lehetetlen, mert csak dátum van, de stratégia nincs. Ezzel ellentétben 

Kínában nincs dátum, de van stratégia.

A helyzet megoldására Ursula von der Leyen védővámokat javasol, amit azonban Németország és mi is ellenzünk, mert az blokkosodáshoz vezet, és nem segíti a konnektivitást, ráadásul kereskedelmi háborút is kirobbanthat. A francia-olasz Stellantis nem exportál Kínába autókat, míg a németek igen – jegyezte meg Nagy Márton.

Az unióban két jelentés készült el, a Letta-jelentés a belső piacról és a Draghi-jelentés a versenyképesség növeléséről. Az előbbi már olvasható, az utóbbi pedig hamarosan olvasható lesz – ismertette a miniszter, aki a magyar uniós elnökségre előretekintve jelezte, hogy a versenyképesség kérdése biztosan ott lesz az asztalon. Az elektromos autózás terén ugyanis közös uniós stratégiára van szükség, hogy a 2035-ös dátum elérhető vagy megközelíthető legyen.

A magyar recept szerint ugyanis nem dátumokra vagy ideológiára van szükség, hanem stratégiára. Ennek megalkotásához pedig a piaci szereplőket is meg kell hallgatni.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.