„Nem tudok jó híreket mondani” – jelentette ki Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a budapesti CPAC Hungary konferencián, ahol az európai versenyképességről kívánt beszélni. A helyzet a tárcavezető szerint nem rózsás.
Az energiaárak még mindig ötszörösei az amerikainak, az áram háromszorosa. Európa K+F-re is többet költ, mint az USA vagy Kína. Az export is visszaszorulóban van, például az autógyártás területén, ahol Kína már a vezető globális szereplő.
Nagy Márton feltette a kérdést, hogy honnan lesz pénz versenyképességre, és arra a megállapításra jutott, hogy nem lesz, hiszen azt mind az ukránok támogatása, mind Európa saját védelmi képességének a fokozása megelőzi a prioritási listán. Ráadásul elmondása szerint
az uniónak erre még stratégiája sincs.
Példaként említette az elektromos autózás kérdését, melynek penetrációja Kínában 33 százalék, míg az EU-ban csak 13 százalék, ami ráadásul csökkent is a korábbi 14 százalékról. Ennek ellenére van a 2035-ös dátum, amely után elméletileg már nem lehetne a közösségen belül belső égésű motorral felszerelt autót eladni. Ez azonban a tárcavezető szerint lehetetlen, mert csak dátum van, de stratégia nincs. Ezzel ellentétben
Kínában nincs dátum, de van stratégia.
A helyzet megoldására Ursula von der Leyen védővámokat javasol, amit azonban Németország és mi is ellenzünk, mert az blokkosodáshoz vezet, és nem segíti a konnektivitást, ráadásul kereskedelmi háborút is kirobbanthat. A francia-olasz Stellantis nem exportál Kínába autókat, míg a németek igen – jegyezte meg Nagy Márton.
Az unióban két jelentés készült el, a Letta-jelentés a belső piacról és a Draghi-jelentés a versenyképesség növeléséről. Az előbbi már olvasható, az utóbbi pedig hamarosan olvasható lesz – ismertette a miniszter, aki a magyar uniós elnökségre előretekintve jelezte, hogy a versenyképesség kérdése biztosan ott lesz az asztalon. Az elektromos autózás terén ugyanis közös uniós stratégiára van szükség, hogy a 2035-ös dátum elérhető vagy megközelíthető legyen.
A magyar recept szerint ugyanis nem dátumokra vagy ideológiára van szükség, hanem stratégiára. Ennek megalkotásához pedig a piaci szereplőket is meg kell hallgatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.