Számítógépekkel próbálták elérni, hogy a gyerekeknek ne kelljen tankönyvekkel teletömött táskákkal iskolába járniuk, azonban a finn iskolák most azzal szembesülnek, hogy nem segít a tanulásban, ha a diákok folyton a képernyőt bámulják. Emiatt egyre több intézmény dönt úgy, hogy kitiltják a laptopokat a tanórákról.
A finn közoktatási rendszer az elmúlt évtizedekben elért jó eredményeivel és a forradalmi tanítási technikák bevezetésével lett világhírű. Ezek egyike az államilag támogatott „digitalizált tanóra” volt, a diákok jelentős része ingyenesen kapott laptopot, hogy azokat használják a hagyományos – és nehéz – könyvek helyett.
Azonban Finnországban most mégis egyre több intézmény dönt úgy, hogy visszatér a könyvekhez, és betiltják a számítógépek használatát a tanórákon.
Az okostelefonok, valamint az internetfüggőség elterjedése miatt ugyanis a tanárok és a szülők is amiatt aggódnak, hogy a gyerekek túl sok időt töltenek a képernyők előtt, ez pedig katasztrofális hatással van a tanulásra.
A döntést motiváló félelmek nem alaptalanok: bár sok szempontból még mindig világelsők, a gyerekek tanulási eredményei az elmúlt években Finnország-szerte egyre rosszabbak, az iskolai felmérések pedig szinte mint azt mutatják, hogy ezt a számítógépek okozta folyamatos figyelemelterelés okozza.
A digitális eszközök használatával járó állandó figyelemelterelés sok gyereket nyugtalanná és túl szeszélyessé tesz ahhoz, hogy koncentrálni tudjon. S bár a feladataikat gyorsabban tudják elvégezni, ez elsősorban amiatt van, hogy minél gyorsabban vissza tudjanak térni a játékokhoz vagy a közösségi médiához.
A koronavírus-járvány vége óta egyre népszerűbb „könyvbarát” mozgalom és az annak sikerét aláhúzó felmérések nyomán most a kormány is azt tervezi, hogy visszavonja a „digitalizált tanóra” program legtöbb pontját: egyebek között kivezetnék a számítógépeket a tantermekből, és betiltanák a tanóra alatti telefonhasználatot, amivel jelentősen visszaszorítanák a gyerekek képernyő előtt töltött idejét.
A számítógépek hasznos eszközök a tanuláshoz, ám a gyerekekből természetes módon hiányzik az önkontroll, ami miatt sokkal könnyebben vesznek el az online világban. Sajnos azt látjuk, hogy a hagyományos módszerek egyelőre jobbak, mint a digitalizálás
– mondta Maija Kaunonen finn gyermekpszichológus a Reutersnek. A könyvekhez visszatérő diákok szerinte máris jobban tudnak koncentrálni, mint laptopot használó társaik.
Ezt Minna Peltopuro klinikai neuropszichológus is megerősítette, és kiemelte, hogy a képernyőhasználatot nemcsak az iskolákban, hanem otthon is a minimumra kellene csökkenteni – a finn tinédzserek átlagosan napi hat órát bámulják a gépüket vagy a telefonjukat –, mivel a túlzott digitális használat fizikai és mentális kockázatokkal jár, például szemproblémákkal és növekvő szorongással.
Digitális eszközök az oktatásban: áldás vagy átok?A számítógépek negatív hatással vannak a gyerekek fejlődésére – állítja negyven kutató, akik a német iskolák digitalizálásának leállítását kérik. A digitális eszközök szabályozása egyelőre kidolgozatlan. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.