BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vágyálom marad a kereskedőknek a jó karácsonyi szezon

A német kiskereskedelem készül a legrosszabbra a koronavírus-járvány erősödő hulláma miatt, míg az Egyesült Királyságban a korlátozások idején félmillió ember esett ki a munkaerőpiacról.

Németországban a kiskereskedelemnek eddig is komoly problémát okozott, hogy talpra álljon a járvány miatti korábbi korlátozások után, az újabb fertőzéshullám pedig a karácsonyi szezont is tönkreteheti.

Már a 2020-as zárlatok negatív hatásait sem tudtuk teljesen kiheverni, sok vevő ugyanis rádöbbent, milyen kényelmes online vásárolni

– panaszkodott a Deutsche Wellének egy bevásárlóközpontban található fehérneműbolt vezetője. 

Az ágazati szövetség ennek ellenére november elején még abban bízott, hogy az ünnepi szezonban két százalékkal növekedhet a forgalom a tavalyi év azonos időszakához képes, és a bevétel az év utolsó két hónapjában elérheti a 112 milliárd eurót (egy euró 371,18 forint). A fertőzések számának gyors emelkedése miatt azonban ez már csupán vágyálom marad; Bajorországban de facto zárlatot vezettek be, Szászországban csak oltási igazolvánnyal lehet csak bemenni a bevásárlóközpontokba, további szövetségi államok is szigorításokat fontolgatnak, és Jens Spahn egészségügyi miniszter már a teljes országos zárlat kihirdetését sem zárja ki.

Fotó: BARBARA GINDL / AFP

A koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások alatt az Egyesült Királyságban több mint félmillió ember esett ki a munkaerőpiacról, akik egyelőre nem is keresnek állást – derült ki a Resolution Foundation tanácsadó friss jelentéséből. Egy részük a korai nyugdíjazást választotta, a munkaerő így nem csupán kisebb, hanem fiatalabb is lett, és megnőtt a nők aránya.

A jelentés szerint az 55 és 64 évesek között a dolgozók aránya 1,2 százalékponttal csökkent, ami a legnagyobb visszaesés az elmúlt négy évtizedben, a nőké viszont 0,4 százalékponttal emelkedett, és az 1992-es 44 százalék után ma már ők teszik ki a brit munkaerő 48 százalékát.

Ez részben az irodai távmunka lehetőségének köszönhető, különösen a kisgyerekes anyák körében, ismertette az eredményt a The Guardian

Fotó: OLI SCARFF / AFP

A lap beszámolt arról is, hogy egyre több munkaadó követeli meg az oltást a munkavállalóktól: augusztus és október között 189 százalékkal nőtt az Adzuna internetes oldalán azoknak az álláshirdetéseknek a száma, ahol ez az előfeltétel.

Igaz, a számuk még így is elenyésző: 1,2 millió álláshelyet hirdetnek, és a múlt hónapban közülük csupán 2324-nél követeltek teljes immunitást, a trend azonban így is egyértelmű.

Az egészségügyben jövő áprilisig kell mindenkinek beoltatnia magát, ha nem akarja elveszíteni az állását, de ez csak az angliai országrészre vonatkozik. A szakszervezetek azonban figyelmeztettek, hogy összeomolhatnak a gondozási ellátást nyújtó cégek, a felmérések szerint ugyanis az ilyen otthonok dolgozói közül akár hetvenezren is távozni kényszerülhetnek az oltás hiánya miatt.

A koronavírus-járvány a világon most leginkább Európát sújtja, Lengyelország azonban egyelőre kilóg a sorból – pozitív irányban. A 38 milliós lakosú országban a hét elején alig valamivel több, mint 12 ezer fertőzöttet és nyolc halálesetet jelentettek, bár egyre többen kerülnek kórházba. A kormány hivatalos oldalának adatai szerint több mint negyvenmillió adag oltást adtak eddig be, meghaladja a húszmilliót a teljesen vakcinázottak száma.

Fotó: Rafal Guz / MTI

Kína kitart a zéró tolerancia mellett

Kínában a járvány kezdete óta nem volt olyan súlyos a helyzet, mint most, a kormány azonban továbbra is ragaszkodik a zéró tolerancia politikájához annak ellenére, hogy az tovább lassíthatja a gazdaság növekedését. Wang Tao, a UBS Group Kínával foglalkozó vezető közgazdásza szerint a GDP növekedése a jelenleg jelzett 5,4 százalékról négy százalékra eshet vissza, jövőre, ha a korlátozásokat fenntartják a februárban rendezendő pekingi téli olimpia idejére is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.