A Gazprom 2027-ben megkezdi a gázexportot Kínába az úgynevezett távol-keleti útvonalon – mondta Alekszej Miller vezérigazgató a társaság közgyűlése utáni Telegram-nyilatkozatában, amelyet a Bloomberg idéz. Ez évi 10 milliárd köbmétert jelent a China National Petroleum Corp.-pal 2022 februárjában aláírt megállapodás értelmében. Nagyjából ennyi Magyarország éves gázfelhasználása.
A Szibéria Ereje gázvezetéken az orosz társaság 2025-től már évi 38 milliárd köbméter gázt juttat Kínába. Alekszej Miller szerint akkortól, hogy majd teljes kapacitással működik a Szibéria Ereje és a távol-keleti útvonal, Oroszország lesz Kína legnagyobb gázszállítója.
A Gazprom jelenleg a nagyszabású beruházási projektekre összpontosít – ezt már az orosz Interfax hírügynökség idézte Alekszej Miller közgyűlési kommentárjából. A közgyűlés egyébként a 2023. évi osztalék kifizetése ellen szavazott. A 2024. évi befektetés ezer milliárd 2573 rubelre becsülhető az előz évi 3119 ezer milliárd rubel után. A vezérigazgató olyan beruházásokról beszélt, amelyek évtizedekig működnek Oroszország és több millió orosz érdekében. „Hazánknak a földgáz a legfontosabb erőforrás, amely segíti a gazdaság, az ipar és a lakásépítés növekedését, és javítja embereink életminőségét” – mondta Miller.
A Gazprom iráni kivitelre is készül. Az erre vonatkozó stratégiát a National Iranian Gas Companyval (NIGC) dolgozza ki, az ezt rögzítő dokumentumot már aláírták. A Gazprom jelzése szerint a vezetékes szállításra vonatkozó, hosszú távú szerződésekről lesz szó, de a cső nyomvonaláról még nem szól a hír. Vélhetőleg éppen az az, amit még meg kell határozni. A dokumentumot az orosz gázkonszern küldöttségének iráni látogatása keretében írták alá. Iránban Alekszej Miller számos egyéb energetikai együttműködésről is tárgyalt Dzsavad Oudji iráni olajminiszterrel.
Korábban a Gazprom 40 milliárd dollár értékben írt alá dokumentumokat Iránban, a projektek egy részének a közeljövőben el kell kezdődnie. A megállapodások között szerepelt a kisi és az észak-fárszi gázmezők közös fejlesztése, és az exportcélú LNG-létesítmények építése.
Moszkva két éve először, májusban ismét több gázt szállított az uniós országok zömébe, mint Washington. Ebből is látható, hogy a politika gyakran nem veszi figyelembe a piac, a reálszféra elvárásait.
Az Equasis hajókövető ügynökség jelentése szerint az idén már nyolc LNG-szállítót vásárolt egy ismeretlen dubaji cég.
Az Orosz Föderáció a közelmúltban jóváhagyta a hajók áthaladását is a Jeges-tenger vizein. Oroszország már a negyedik legnagyobb LNG-exportőr a világon. „Érthető, hogy az orosz vállalatok az „árnyék” olajflottához hasonló gázszállító flottát akarnak kialakítani” – mondta az Európai Kőolaj-export Tanács. Az árnyékflotta kiépítésének szükségessége kapcsán az orosz lap emlékeztet, hogy
kilenc hónap múlva már nem rakható át orosz LNG európai kikötőkben, északi-sarkvidékről érkező sem.
A katari és amerikai projektek beindítása után Európa teljesen kitilthatja az orosz LNG-t. Ennek alapján egy olyan flotta létrehozása, amelyre a Nyugat nem figyel, teljesen logikus lépés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.