BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Saint,Petersburg,,Russia,2020.12.17,Gazprom,Gas,Company,Office

A Gazprom lesz Kína fő gázszállítója

Vélhetőleg saját árnyék-LNG-flotta kiépítésén dolgozik Oroszország, amelynek állami gázipari vállalata kínai gázkivitele látványos felfuttatására készül. Meglesz annak a gáznak a helye, amelyet a Gazprom nem tud eladni Európában.

A Gazprom 2027-ben megkezdi a gázexportot Kínába az úgynevezett távol-keleti útvonalon – mondta Alekszej Miller vezérigazgató a társaság közgyűlése utáni Telegram-nyilatkozatában, amelyet a Bloomberg idéz. Ez évi 10 milliárd köbmétert jelent a China National Petroleum Corp.-pal 2022 februárjában aláírt megállapodás értelmében. Nagyjából ennyi Magyarország éves gázfelhasználása.

The logo of Russia's energy giant Gazprom is pictured at one of its petrol stations in front of Gazprom's Moscow office on April 27, 2022. Russia's energy giant Gazprom said on April 27, 2022 it had stopped all gas supplies to Poland and highly dependent Bulgaria after not receiving payment in rubles from the two EU members. President Vladimir Putin last month said Russia will only accept payment for deliveries in its national currency, with buyers required to set up ruble accounts or have their taps turned off. (Photo by Kirill KUDRYAVTSEV / AFP)
Európán kívüli partnerségeit erősíti a Gazprom / Fotó: AFP

A Szibéria Ereje gázvezetéken az orosz társaság 2025-től már évi 38 milliárd köbméter gázt juttat Kínába. Alekszej Miller szerint akkortól, hogy majd teljes kapacitással működik a Szibéria Ereje és a távol-keleti útvonal, Oroszország lesz Kína legnagyobb gázszállítója.

Nem fizet osztalékot a Gazprom 

A Gazprom jelenleg a nagyszabású beruházási projektekre összpontosít – ezt már az orosz Interfax hírügynökség idézte Alekszej Miller közgyűlési kommentárjából. A közgyűlés egyébként a 2023. évi osztalék kifizetése ellen szavazott. A 2024. évi befektetés ezer milliárd 2573 rubelre becsülhető az előz évi 3119 ezer milliárd rubel után. A vezérigazgató olyan beruházásokról beszélt, amelyek évtizedekig működnek Oroszország és több millió orosz érdekében. „Hazánknak a földgáz a legfontosabb erőforrás, amely segíti a gazdaság, az ipar és a lakásépítés növekedését, és javítja embereink életminőségét” – mondta Miller.

Nagy iráni gázprojektről érkezett hír

A Gazprom iráni kivitelre is készül. Az erre vonatkozó stratégiát a National Iranian Gas Companyval (NIGC) dolgozza ki, az ezt rögzítő dokumentumot már aláírták. A Gazprom jelzése szerint a vezetékes szállításra vonatkozó, hosszú távú szerződésekről lesz szó, de a cső nyomvonaláról még nem szól a hír. Vélhetőleg éppen az az, amit még meg kell határozni. A dokumentumot az orosz gázkonszern küldöttségének iráni látogatása keretében írták alá. Iránban Alekszej Miller számos egyéb energetikai együttműködésről is tárgyalt Dzsavad Oudji iráni olajminiszterrel.

Korábban a Gazprom 40 milliárd dollár értékben írt alá dokumentumokat Iránban, a projektek egy részének a közeljövőben el kell kezdődnie. A megállapodások között szerepelt a kisi és az észak-fárszi gázmezők közös fejlesztése, és az exportcélú LNG-létesítmények építése.

Ismét emelkedik Európában az orosz gázszállítás részaránya

Moszkva két éve először, májusban ismét több gázt szállított az uniós országok zömébe, mint Washington. Ebből is látható, hogy a politika gyakran nem veszi figyelembe a piac, a reálszféra elvárásait.

Saját LNG-flottája lesz Oroszországnak

Az Equasis hajókövető ügynökség jelentése szerint az idén már nyolc LNG-szállítót vásárolt egy ismeretlen dubaji cég.

  • Ebből négy jégosztályú, és mindegyik nagyon gyorsan engedélyt kapott az Északi-tengeri útvonalon (NSR) való hajózásra. Az Asya Energy gázszállító nemrég már navigálhatott a Vörös-tengeren.
  • Az év eleje óta ez volt az első LNG-szállító, amely ezen az útvonalon közlekedik. A 2022-ben alapított Nur április óta már három LNG-szállítót üzemeltet – a Pioneer, a New Energy és a Mulan.
  • Az Equasis azt jelzi, hogy további négy jégvédett gázszállító a dubaji székhelyű White Fox Ship Management tulajdonába került.

Az Orosz Föderáció a közelmúltban jóváhagyta a hajók áthaladását is a Jeges-tenger vizein. Oroszország már a negyedik legnagyobb LNG-exportőr a világon. „Érthető, hogy az orosz vállalatok az „árnyék” olajflottához hasonló gázszállító flottát akarnak kialakítani” – mondta az Európai Kőolaj-export Tanács. Az árnyékflotta kiépítésének szükségessége kapcsán az orosz lap emlékeztet, hogy 

kilenc hónap múlva már nem rakható át orosz LNG európai kikötőkben, északi-sarkvidékről érkező sem.

A katari és amerikai projektek beindítása után Európa teljesen kitilthatja az orosz LNG-t. Ennek alapján egy olyan flotta létrehozása, amelyre a Nyugat nem figyel, teljesen logikus lépés. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.