BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bukarest-Duna-csatorna: újraindítja a beruházást Románia

Az építkezések a rendszerváltás után álltak le a források elapadása miatt. A becslések szerint a Bukarest-Duna-csatorna befejezése közel 2,9 milliárd euróba fog kerülni.

A román kormány folytatná a Bukarest-Duna-csatorna építését, december végéig aktualiztálják a beruházás megvalósíthatósági tanulmányát – közölte csütörtökön Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter egy parlamenti interpellációra válaszolva.

Inspection at one of the highest locks Bukarest-Duna-csatorna
A Bukarest-Duna-csatornán keresztül évente több millió tonna árut lehetne szállítani / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Az Economica.net elemzése szerint a beruházás költsége a korábban tervezett duplájára nő, mert mint a tárcavezető válaszából is kiderült, az eddigi elkészült építmények állapota erősen leromlott. 

A beruházás költségeit egy 2018-ban készített tanulmány 1,44 milliárd euróra becsülte, ez időközben csaknem 2,9 milliárdra emelkedett.

A Bukarest-Duna-csatorna építése 1968-ban kezdődött, szorgalmazója Nicolae Ceausescu, a Román Kommunista Párt főtitkára volt. Szakértői becslések szerint 1989 decemberéig a munkálatok 70 százalékát végezték el 2,7 milliárd euró (1053,108 milliárd forint) összértékben. A rendszerváltás után a beruházást leállították forráshiány miatt.

A Bukarest-Duna-csatorna két dél-romániai folyó, az Arges és a Bukaresten átfolyó Dambovita hajózhatóvá tételét feltételezi, az előbbit 73,2, az utóbbit 30,4 kilométeren. A Dambovitán 14 méteres szintkülönbséget kell leküzdeni két zsilippel, az Argesen pedig 53 méterest négy zsilippel.

A korábbi megvalósíthatósági tanulmány szerint a két folyón maximum kétezer tonnás, 110 méter hosszú és 11,4 méter széles uszályok közlekedhetnek majd. Bukarestnek két kikötője lenne összeköttetésben a Dunával, azon keresztül pedig a Fekete-tengerrel.

A csatornán a tanulmány szerint évi 24 millió tonna árut lehetne szállítani, azonban egyes szakértők szerint a beruházás gazdasági megtérülése kétséges.

Tovább mélyítené a Duna medrét Ukrajna – Románia tiltakozik

Fejlesztené a Duna hajózhatóságát Kijev a román–ukrán közös határszakaszon, Bukarest aggályát fejezte ki a további fejlesztéssel kapcsolatban környezetterhelésre hivatkozva.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.