Kína gáláns támogatásokkal járul hozzá autóiparának fejlődéséhez: a csütörtökön ismertetett új szabályok szerint a régi autók leselejtezését és egyidejűleg egy új, elektromos vagy hibrid jármű vásárlását a korábbi összeg duplájával támogatja, holott tavaly év elején még az állami támogatások kivezetéséről döntöttek, mondván, a piac már elég erős és érett ahhoz, hogy a saját lábán is megálljon.
Úgy látszik, ez a megállapítás túl korai volt, és már tavaly visszahozták a vásárlási támogatás rendszerét egy szűkebb formában. Most az autópark új energiával működő járművekre (NEV) való lecserélésének felgyorsítását támogatják, a tulajdonképpeni „roncsautóprogrammal”.
Igazából nem helyénvaló így hívni a programot, hiszen az alapfeltételek közé tartozik, hogy a leadandó járművet 2018. április 30. előtt kellett hogy nyilvántartásba vegyék, s a követelményeknek megfelelő legfiatalabb, hatéves autó aligha tartozik még a „roncs” kategóriába. A kínai polgárok
vásárlásához kérhetnek támogatást, amelynek mértéke a villanyautóknál és a hibrideknél 20 ezer jüanra nőtt. A 2 literes lökettérfogatúnál kisebb motorral szerelt benzines kocsik lecseréléséért 15 ezer jüannyi ingyenpénz jár, ami átszámítva egymillió, illetve 750 ezer forintnak felel meg.
Hozzá kell azonban tenni, hogy Kínában az autók jobbára feleannyiba kerülnek, mint nálunk, egy elektromos kisautóhoz 3-3,5 millió forintnyi jüanért már hozzá lehet jutni.
Azok sem maradnak ki a jóból, akiknek eddig nem volt autójuk. Az elektromos és a hibrid autó után 10 ezer jüan (500 ezer forint), a 2 liter alatti benzines után 7000 jüan (350 ezer forint) támogatás jár.
A kínai fejlesztési és reformbizottság és a pénzügyminisztérium ma közös közleményben ismertette a program feltételeit, amely egyébként innentől nemcsak a járművekre érvényes, hanem általában a nagy értékű berendezések, fogyasztási cikkek cseréjét is támogatja.
Az eredeti csereprogrammal április végén jöttek ki, a kedvezményezett termékek körének bővítése és a támogatás duplázása történt meg most. A program csak magánszemélyeknek szól, s általánosságban az energiatakarékossági követelményeknek megfelelő új gépkocsik és más eszközök lecserélésére ösztönöz.
Peking a fogyasztásuk növelésére ösztökéli polgárait, a gazdaság ugyanis hervatag bővülési pályára állt a pandémiát követően, s már az 5 százalékos GDP-növekedést is kezdik megbecsülni arrafelé. Az autóeladások sem húzzák már a felfelé hajló ívet, mint korábban. A világ legnagyobb autópiacán
személygépkocsit adtak el a Kínai Személyautó-gyártók Szövetsége (CPCA) adatai szerint. A NEV-eladások eközben tartják a frontot: áprilisban 677 ezer, májusban 804 ezer, a múlt hónapban pedig 856 ezer kelt el belőlük, ami 28–38 százalék között szóródó éves növekményt jelent. A NEV-járművek részesedése az újautó-eladásokban már csak hajszállal marad el az 50 százaléktól.
A BYD városában nincs esélyük a benzines autóknakSencsenben a teljes autópark körében már 25 százalék feletti az új generációs autók aránya, míg az új értékesítéseknél ötből négy autót villanymotor hajt. A BYD központjában komolyan veszik az elektromos átállást, példát mutatva Amerikának, ahol kampánytémává züllött a klímavédelem e kiemelten fontos kérdése. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.