BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
BYD 
CHINA-ECONOMY-NEV INDUSTRY (CN)

Kína életet lehel autóiparába, megduplázza a vásárlási támogatásokat

Régi autó korszerűbbre cseréléséhez és első autó vásárlásához ad támogatást a pekingi kormány, miután belátta, hogy az elektromos autók gyártása és értékesítése mégsem nélkülözheti az állami gondoskodást. Kína milliós támogatással ösztönzi az autópark megfiatalítását.

Kína gáláns támogatásokkal járul hozzá autóiparának fejlődéséhez: a csütörtökön ismertetett új szabályok szerint a régi autók leselejtezését és egyidejűleg egy új, elektromos vagy hibrid jármű vásárlását a korábbi összeg duplájával támogatja, holott tavaly év elején még az állami támogatások kivezetéséről döntöttek, mondván, a piac már elég erős és érett ahhoz, hogy a saját lábán is megálljon. 

Kína CHINA-ECONOMY-NEV INDUSTRY (CN)
Kína autóipara egyelőre igényli az állami támogatást a lakossági kereslet növeléséhez / Fotó: AFP

Úgy látszik, ez a megállapítás túl korai volt, és már tavaly visszahozták a vásárlási támogatás rendszerét egy szűkebb formában. Most az autópark új energiával működő járművekre (NEV) való lecserélésének felgyorsítását támogatják, a tulajdonképpeni „roncsautóprogrammal”. 

Kína két kézzel szórja a támogatásokat

Igazából nem helyénvaló így hívni a programot, hiszen az alapfeltételek közé tartozik, hogy a leadandó járművet 2018. április 30. előtt kellett hogy nyilvántartásba vegyék, s a követelményeknek megfelelő legfiatalabb, hatéves autó aligha tartozik még a „roncs” kategóriába. A kínai polgárok 

  • akkumulátoros (BEV),
  • hibrid (PHEV, EREV),
  • és egyes benzinüzemű autók

vásárlásához kérhetnek támogatást, amelynek mértéke a villanyautóknál és a hibrideknél 20 ezer jüanra nőtt. A 2 literes lökettérfogatúnál kisebb motorral szerelt benzines kocsik lecseréléséért 15 ezer jüannyi ingyenpénz jár, ami átszámítva egymillió, illetve 750 ezer forintnak felel meg. 

Hozzá kell azonban tenni, hogy Kínában az autók jobbára feleannyiba kerülnek, mint nálunk, egy elektromos kisautóhoz 3-3,5 millió forintnyi jüanért már hozzá lehet jutni.

Azok sem maradnak ki a jóból, akiknek eddig nem volt autójuk. Az elektromos és a hibrid autó után 10 ezer jüan (500 ezer forint), a 2 liter alatti benzines után 7000 jüan (350 ezer forint) támogatás jár.

A jégszekrény lecseréléséhez is jár már az ingyenpénz

A kínai fejlesztési és reformbizottság és a pénzügyminisztérium ma közös közleményben ismertette a program feltételeit, amely egyébként innentől nemcsak a járművekre érvényes, hanem általában a nagy értékű berendezések, fogyasztási cikkek cseréjét is támogatja. 

Xiaomi launches its first electric vehicle
A Xiaomi áprilistól kapható első modelljére, az SU7-esre is jár a támogatás / Fotó: AFP

Az eredeti csereprogrammal április végén jöttek ki, a kedvezményezett termékek körének bővítése és a támogatás duplázása történt meg most. A program csak magánszemélyeknek szól, s általánosságban az energiatakarékossági követelményeknek megfelelő új gépkocsik és más eszközök lecserélésére ösztönöz.

Az apadó értékesítések aggasztják Pekinget

Peking a fogyasztásuk növelésére ösztökéli polgárait, a gazdaság ugyanis hervatag bővülési pályára állt a pandémiát követően, s már az 5 százalékos GDP-növekedést is kezdik megbecsülni arrafelé. Az autóeladások sem húzzák már a felfelé hajló ívet, mint korábban. A világ legnagyobb autópiacán

  • áprilisban 1,53 millió darab (mínusz 5,47 százalék),
  • májusban 1,71 millió darab (mínusz 1,77 százalék),
  • júniusban 1,76 millió darab (mínusz 6,81 százalék) 

személygépkocsit adtak el a Kínai Személyautó-gyártók Szövetsége (CPCA) adatai szerint. A NEV-eladások eközben tartják a frontot: áprilisban 677 ezer, májusban 804 ezer, a múlt hónapban pedig 856 ezer kelt el belőlük, ami 28–38 százalék között szóródó éves növekményt jelent. A NEV-járművek részesedése az újautó-eladásokban már csak hajszállal marad el az 50 százaléktól.

A BYD városában nincs esélyük a benzines autóknak

Sencsenben a teljes autópark körében már 25 százalék feletti az új generációs autók aránya, míg az új értékesítéseknél ötből négy autót villanymotor hajt. A BYD központjában komolyan veszik az elektromos átállást, példát mutatva Amerikának, ahol kampánytémává züllött a klímavédelem e kiemelten fontos kérdése.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.