A Milton hurrikán már az érkezése előtt súlyos üzemanyaghiányt okozott Floridában, és szakértők szerint a probléma még napokig nehezítheti az emberek és a vállalkozások életét, a helyreállítás megkezdését.
A GasBuddy adatszolgáltató szerint az államban 7900 kút, vagyis az összes negyede teljesen kiürült. Tampa és St. Petersburg környékén a legrosszabb a helyzet, ott a kutak majdnem kétharmada kénytelen volt bezárni.
Egy másik, az ágazatot nyomon követő cég, az Oil Price Information Service (OPIS) bizonyos fokú hiányt tapasztalt a floridai benzinkutak felénél – mondta Denton Cinquegrana, a cég vezető olajipari elemzője az ABC Newsnak.
Nem csupán az evakuálási parancs miatt menekülők vásárolták fel az üzemanyagot, hanem azok is, akik maradtak, és gondoskodni akartak arról, hogy üzemeltetni tudják a generátoraikat, készülve az áramkimaradásra. Csütörtökön még mintegy hárommillió ember volt áramszolgáltatás nélkül. Áram nélkül pedig a benzinkutak sem működnek.
Szakértők szerint napokig tart még az üzemanyaghiány, ami nehezíti a helyreállítás megkezdését. Bár az előrejelzésekkel ellentétben a Milton hurrikán nem Tampánál ért partot, és gyengébb is lett addigra, a város kikötőjében így is fennakadások vannak, márpedig
ezen keresztül érkezik Florida üzemanyag-szükségletének több mint a 43 százaléka.
Bár a kikötőt az első jelentések szerint nem érték komolyabb károk, csütörtökön még zárva tartott, és egyelőre nem is jelezték, hogy mikor nyit meg, sőt azt sem, hogy pontosan mekkorák a károk és mely részeket érintenek.
A USA Today emlékeztetett, hogy ez az Egyesült Államok 24. legnagyobb kikötője, az üzemanyagon kívül tetemes mennyiségű latin-amerikai és ázsiai exportárut is kezel.
A kikötőt üzemeltetők számára azonban a külső tényezők, így az útlezárások és a környékbeli áradások is problémát okoznak – ahogyan az is, hogy csütörtökön még ott sem volt áram.
„Egy ilyen helyzet nem oldódik meg egyik napról a másikra” – emlékeztetett Jon Davis, az Everstream Analytics vezető meteorológusa. „Sok napba fog telni, mire normalizálódik” – tette hozzá.
Bár a kikötő megúszta a katasztrófát, amely hetekre akadályozhatta volna az üzemanyag-ellátást az államban, a pillanatnyi zavar is jókora kihívás rövid távon. Jason Miller, a Michigani Állami Egyetem ellátási láncok menedzsmentjével foglalkozó professzora szerint
a kikötőben keletkezett károk mértékétől függően a benzinkutak kénytelenek lehetnek teherautókkal szállíttatni az üzemanyagot,
és ebben az esetben eltart egy ideig, amíg beszerzik a szükséges mennyiséget. „Ezt egy nap alatt nem lehet megtenni” – figyelmeztetett.
Ráadásul az utak is megrongálódtak a viharban, bár szakértők szerint a legszükségesebb helyreállítást gyorsan el lehet végezni, hogy a teherautók biztonságosan szállíthassák az üzemanyagot a töltőállomásokra.
A tampai kikötő nem csupán Florida ellátása szempontjából fontos, ezen keresztül bonyolódik a teljes amerikai műtrágyaexport 99 százaléka, így a tartós leállás különösen nehéz helyzetbe hozhatja az egész ágazatot.
Általában elmondható, hogy ha egy kikötő valamely áru forgalmának a 90 százalékát teszi ki, akkor nem a legkönnyebb dolog átirányítani máshová az adott terméket, különösen az exportoldalon
– nyilatkozta a USA Todaynek Jason Miller professzor.
A műtrágyaexport azonban csak az amerikai feldolgozóipar teljesítményének 0,42 százalékát adja, így nagyobb hatással még a kikötő tartós lezárása sem járna a világ legnagyobb gazdaságára.
Hasonló egyébként a helyzet a kénnel is, itt a teljes amerikai import 96 százaléka érkezik Tampán keresztül.
A Milton volt a Reuters tudósítása szerint minden idők ötödik legerősebb atlanti-óceáni hurrikánja, csak a biztosított károk elérhetik a százmilliárd dollárt, annak ellenére, hogy nem okozott olyan árdagályokat, mint a két héttel korábbi Helene, és amilyenektől eredetileg tartottak. (Egy dollár 367,2 forint.)
A legfrissebb adatok szerint legalább 16 ember életét követelte a hurrikán és az általa gerjesztett többtucatnyi tornádó, jó néhány hétbe vagy akár hónapba telhet, amíg eltakarítják a romokat, a kidőlt fákat és villanyoszlopokat.
Csak az áramhiány elhárításán ötvenezer szakember dolgozik.
A piacok is rettegnek a Milton hurrikántól: bődületes veszteségekre készülnek a katasztrófakötvény-befektetőkA természet ellen fogadó befektetők az elmúlt években hatalmas profitra tettek szert, a Milton hurrikán érkezése azonban még a nemrég tomboló Helene-nél is nagyobb érvágás lehet számukra. A katasztrófakötvény-befektetők az elmúlt években gyakorlatilag nem tudtak mellényúlni – az idei második fél év azonban brutális csapást mérhet brókerszámláikra. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.