BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olajrubel-milliók a műkincspiacon

Az orosz műgyűjtők New York, London és Párizs mellett most már otthon is egyre több pénzt költenek kollekciójuk bővítésére. Erről tanúskodott az a két moszkvai művészeti vásár, amely az elmúlt hetekben zajlott le, és amelyen az elmúlt évekhez képest sokkal több kereskedő kínálta portékáját. Kelet-Európa legfontosabb kortárs művészeti vására, a május 16–20. között sorra került Art Moscow több mint hatvan orosz, nyugat-európai és amerikai galériát vonultatott fel. A „gyűjtőbarát” műfajok – festmények, szobrok, fotók, grafikák – mellett installációk és videók is szép számmal szerepeltek a kínálatban, aki pedig a vásárlást művelődéssel akarta egybekötni, az előadások és mesterkurzusok közül válogathatott.

Az Art Moscow-nál nagyobb összegek forogtak a május 28.–június 4. között megrendezett Moscow World Fine Art Fairen. Ez a vásár ugyan az Art Moscow-nál fiatalabb – mindöszsze negyedik alkalommal rendezték meg, míg a kortárs seregszemle 1995 óta része az orosz főváros művészeti életének –, ám profilja sokkal szélesebb. Régi és modern képek, szobrok mellett az iparművészeti alkotások legszélesebb körét, ékszereket, bútorokat és szőnyegeket is kínált a részt vevő mintegy 80 hazai és külföldi kereskedő. Az anyag összértékét a vásár szervezői 1,3 milliárd dollárra becsülték, ez nem sokkal maradt el a világ legfontosabb műkincsvásáraként emlegetett maastrichti TEFAF 1,5 milliárdos árukészletétől. A moszkvai közönség olyan csemegék közül válogathatott, mint például egy 10 millió dolláros Picasso-portré, 5,5 millió dollárig terjedő Emil Nolde-festmények vagy nagyméretű sévres-i porcelánvázák.

Oroszország ma olyan, mint Amerika volt a 19. század végén, amikor a Frickek, a Vanderbiltek, a Rockefellerek és a többi legendás gyűjtő megalapozta kincstárát – idézi a Bloomberg egy New York-i galerista véleményét. Az elmúlt években a nagy nemzetközi aukciósházak is sokat profitáltak az olajüzleten és más iparágakban meggazdagodott orosz műgyűjtőkből. Mark Poltimore, a Sotheby’s alelnöke szerint az orosz művészet az egyik legdinamikusabban bővülő terület, de más műfajokban – például az impresszionista festményeknél – is egyre fontosabbak az orosz vásárlók. A nagy New York-i és londoni aukciók sztárdarabjait előzetesen Moszkvában is kiállítják, és a Sotheby’s nemrég állandó képviseletet nyitott az orosz fővárosban (VG, június 4., 19. oldal).

Miközben a kereskedők többsége lelkesen üdvözli az 1917-es bolsevik forradalommal megszakadt orosz műgyűjtői tradíció feléledését, mások szkeptikusan figyelik az orosz újgazdagok kincshalmozását. Egy párizsi kereskedő, Alberto Isequilla szerint „műveletlen” pénzről van szó, amely átgondolatlan presztízsvásárlásokat finanszíroz. Zinalda Bonami, a moszkvai Puskin Múzeum igazgatóhelyettese úgy fogalmazott, hogy hazájában kevés a valódi gyűjtő, a legtöbb oligarcha egyszerű befektetésnek tekinti a műtárgyakat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.