BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tavasz Gulácsy-rekorddal

Már most jóval kétmilliárd forint felett van a tavaszi festményárverések bevétele, míg tavaly ugyanebben az időszakban a teljes forgalom a kis cégekkel együtt sem érte el a kétmilliárdos határt. Az emelkedő összforgalmon belül Gulácsy egy művével négyről ötre bővült a magyar árverésen 100 millió forint feletti áron eladott, hazai festőtől származó képek ligája.

Az évadot a Belvedere Szalon március végi árverése nyitotta meg, ahol a 170,9 millió forintos összleütés mellett a 211 tétel közel kétharmada talált gazdára. A legmagasabb, 16 millió forintos árat Vaszary János Mandulakert Józsefpusztán című képe érte el 4,8 milliós kikiáltás után. Szintén 10 millió forint fölött kelt el még két másik alkotás. Pirk Jánostól a Disputa a romok között Taorminában című olajfestmény, illetve Bene Géza vegyes technikájú műve, az Akt fátyollal egyaránt 11 millió forintos leütést ért el. Szép áremelkedést produkált még a fentieken kívül Kádár Géza 1925-ös Nagybányai táj című olajképe, amelyért 1,4 millió forintos indulás után egészen 6 millió forintig folyt a licit. Hasonló árkategóriában szerepelt egy rendkívül szép darab, Máttis Teutsch János Három férfi című olaj-tempera alkotása, amely 4,4 milliós kikiáltás után 6,5 millió forintot ért el.

Az Abigail május 6-i árverésén a Belvedere-éhez hasonló volt a leütési arány: a kikiáltott 235 műből 144 kelt el, közel 42 millió forintos leütési végösszegért. Az aukció sztárja Csók István volt, akinek Pihenő sokác lányok című olajképe 2,6 millió forintért talált gazdára. Ezenkívül még hat alkotás ért el egymillió fölötti leütést, köztük Kádár Béla Enteriőrje (2,2 millió), Korniss Dezső Kalligráfiája (1,2 millió) vagy Gábor Jenő Reggeli a teraszon című képe (1,5 millió).

A Kieselbach május 11-i aukciója rendkívül gazdag anyagot vonultatott fel, és kimagaslóan jó eladási aránnyal büszkélkedhetett: 260 tételből 246 kelt el. A leütési összeg több mint 720 millió forintot tett ki, ez a galéria történetében a második legjobbnak számít a 2006-os téli aukció után, ahol Csontváry Szerelmesek találkozását 230 millió forintos leütési rekordáron vásárolták meg. A kínálatnak erős magyar modern súlypontja volt, bár egyes darabok révén egészen a 18. századig „elért”. Kmetty János Csendélet fehér kancsóval és gyümölcsökkel című olajképe 50 millió forintos leütéssel két szempontból is rekordnak számít. Egyfelől a mester életművének eddig ez a legmagasabb áron eladott darabja, másrészt magyar avantgárd képért is eddig ez a legnagyobb kifizetett összeg. Még egy jelentős életműrekordot állítottak fel a Kieselbach aukcióján Boromisza Tibor Nagybánya télen című 191-es olajképével, amelyért 15 milliós induló ár után 32 millió forintig licitáltak. Kiemelkedő árkategóriában szerepelt még többek között Berény Róbert Kereveten fekvő nő című képe 34 vagy Kontuly Bélától a Keresztelő Szent János prédikációja 26 millió forintos leütéssel. Összesen 14 festmény ért el 10 millió, további öt pedig 20 millió fölötti árat.

A Nagyházi régi és 19–20. századi mestereket felvonultató kétnapos május közepi festményárverésén jelentős számban születtek többmilliós leütések. A legmagasabb, 11 millió forintos árat Derkovits Gyula Koncert című képe érte el, a 3,2 milliós kikiáltást követő komoly licit után. A régi mesterek közül Jan van Huchtenburg 1671-ben keletkezett olajfestménye, a Vadászatra induló társaság volt a legdrágább: 9 millió forintért talált gazdára. Ezen az árverésen is megfigyelhető volt a jelenség, hogy számos, elsősorban régebbi mesterektől származó, nagy előzetes várakozásoktól kísért mű nem talált gazdára. Jó példa volt most erre Giovanni Paolo Pannini 1730 körüli Vanitas témájú párfestménye, amely 14 millió forintos kikiáltás mellett pártában maradt.

A szezon legmagasabb leütését a Virág Judit Galéria néven újjászületett volt Mű-Terem Galéria május 18-i jubileumi aukcióján érte el Gulácsy Lajos képe. A púpos vénkisasszony régi emlékeit meséli Herbertnek című alkotás 50 millió forintos kikiáltási árról indult, és a licit csak 120 milliónál állt meg. Ez Gulácsy-életműrekordnak számít, és egyben a magyar alkotásért hazai aukción kifizetett ötödik legmagasabb leütési árnak.

Virág Judit 25. árverésének kínálatával a neves külföldi alkotók irányába is nyitott. Így szerepeltette a tételek között a világ legdrágábbnak számító festője, Gustav Klimt egy rajzát, amely 19 millió forintért talált gazdára. Ezenfelül Detre Chiparus art deco szobrász Egzotikus táncosnője 20, a „legimpresszionistább” festőnek számító Armand Guillaumin Damiette című festménye pedig 26 millió forintos leütési árat ért el. Az árverés 1026 millió forintos bevétele egyébként saját rekordnak számít.

A Belvedere május 26-i másik tavaszi festményaukcióján a 225 kikiáltott tétel kétharmada elkelt. A legmagasabb áron eladott darab Czigány Dezső 1915-ös csendélete volt, amely 14 millió forintért talált gazdára. Ugyanakkor az egyik legdrágább tételt, a Vaszary Jánosnak tulajdonított Tengerparton című, 18 millió forintos kikiáltási árú képet viszszavonta az aukciósház, bizonyos dokumentumok hiteles fordításának hiányára hivatkozva (VG, június 4., 19. oldal).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.