BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyedi műkincspiaci konstrukció

Újszerű együttműködést tervez Európa meghatározó műkereskedőivel és aukciósházaival a bécsi Liechtenstein Museum. Kiszivárgott értesülések szerint legalább évi 50 ezer eurót kell fizetnie annak a műkincspiaci szereplőnek, aki a patinás intézmény szponzorálásában részt akar venni. A kereskedők azonban hajlandók ilyen költségekbe verni magukat, mert számításuk szerint így közelebb kerülhetnek az osztrák fővárost előszeretettel felkereső kelet- és kelet-közép-európai, de leginkább orosz műgyűjtőkhöz – mutat rá a Handelsblatt.

Az ötletgazda múzeumigazgató, Johann Kräftner szerint a műkereskedő partnereknek megfelelő összeget kell fizetniük, ha részesei kívánnak lenni egy nagy presztízst garantáló és egyben fontos üzleti lehetőségeket kínáló együttes fellépésnek. Kräftner újítása ugyanakkor részben a kényszer szülötte. Az adóbotrányok miatt jelenleg a címlapokon szereplő Liechtenstein uralkodóházának műgyűjteményét bemutató intézményt a rendkívül alacsony látogatószám miatt legszívesebben csak heti egy alkalommal tartaná nyitva a hercegi család. A szponzorációnak köszönhetően azonban Kräftner nemhogy csökkentené, de eggyel növelni tudja a nyitvatartási napok számát.

Az érdeklődés nem csekély: olyan neves cégek kívánnak részt venni az együttműködésben, mint a Christie’, a Colnaghi/Bernheimer, a St. Lucas, a Sarti vagy a Katz. Ráadásul a tervek szerint még a másik aukciós óriást, a Sotheby’st is bevonják majd a vállalkozásba. A múzeumi szervezők már most egy olyan műkincsvásárban gondolkodnak, amelyen kizárólag e nagyon kis számú, ám annál rangosabb kereskedő állíthatna ki.

Hasonló megfontoláson alapszik a múzeum egy további projektje, amely Ezt gyűjtik az oroszok címmel egy az év végén megrendezendő időszaki kiállítás lenne. Itt a legnagyobb 25, többnyire névtelenségbe burkolózó orosz műgyűjtő kincseiből állítanának össze egy tárlatot. Ezt az eseményt azonban kizárólag az adóügyekkel kapcsolatban sokat emlegetett LGT-bank szponzorálná, abban a reményben, hogy így közelebb kerülhet az orosz milliomosokhoz.

A múzeum és a műkincspiaci szereplők közötti igen élénk együttműködés hátterében meghúzódó másik fontos motívum a liechtensteini hercegi család folyamatos gyűjtőkedve. Az uralkodóház 1970 óta 500 műtárgyat vásárolt – korábban is kiváló – kollekciójába, és a tendencia további növekedést mutat.

A Liechtenstein Museum igazgatója szerint már csak azért sem lenne értelme egy heti egy napot nyitva tartó, vagyis majdnem bezárt intézményt működtetni, mert a fenntartási költségek ez esetben is legalább 150 ezer eurót tennének ki évente. Ehelyett a szponzori bevételekben bízik, és abban is, hogy az új projekteknek köszönhetően a turisták is nagyobb számban keresik majd fel a barokk „kerti palotában” kialakított múzeumot.

Liechtenstein-partnerek

Christie’s, Colnaghi/Bernheimer,

Dickinson, Kugel, Katz, NeuseSarti,

Sotheby’s (?), St. Lucas

Dickinson, Kugel, Katz, NeuseSarti,

Sotheby’s (?), St. Lucas-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.