A hazai műkincspiacon az idei tavaszi szezonban is számos védett műalkotás került kalapács alá, és sok tárgyat éppen azután nyilvánított védetté a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH), hogy az felbukkant az aukciós katalógusban. Ilyen volt például Székely Bertalan 1880 körül készült Női portréja, amely április 5-én szerepelt – sikertelenül – a Belvedere Szalon 19. árverésén; ugyanazon a délutánon viszont egy olyan Aba-Novák-festményt (Szicíliai kikötő) is indított Forró Tamás, amelynek védettségét éppen az aukciósház kérésére szüntette meg a hatóság. Talán ennek is szerepe volt abban, hogy a 4,8 milliós kikiáltási árról egészen 20 millió forintig licitáltak a kiváló temperaképre.
A hazai gyűjtők közül sokan kellemetlen tehernek tartják azt, ha egy, a birtokukban lévő tárgy szerepel a védett művek nyilvántartásában. A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIX. törvény ugyanis számos kötelezettséget fogalmaz meg a tulajdonosokkal szemben: a védett műtárgyakat jól karban kell tartani, szakszerűen kezelni, szükség esetén a KÖH engedélyével restauráltatni; véglegesen nem szabad kivinni az országból, sőt az ideiglenes kivitelhez is engedélyt kell kérni. A mindenkori tulajdonos személyes adatait és a tárgy őrzési helyét a hivatalnál be kell jelenteni, a műtárgyvédelmi iroda munkatársai szúrópróbaszerűen ellenőrizhetik a műalkotás meglétét, eladás esetén pedig elővásárlási jog illeti meg az államot.
Ehhez képest a legtöbb gyűjtő szemében csekély vigasz, hogy a védettség ténye garanciát jelent a tárgy kvalitására. Az a kedvezményeket tartalmazó jogszabály pedig, amelyet az örökségvédelmi törvény kilátásba helyezett a kötelezettségek ellentételezésére, mindeddig nem született meg. Van azonban remény a változásra: amint az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) illetékesei lapunknak elmondták, a tárca és a KÖH arra törekszik, hogy az idén elindult jogalkotási folyamatban mielőbb elkészüljön a kedvezmények szabályozása. Ez kiterjedne az örökösödési illeték eltörlésére vagy mérséklésére, illetve a restaurálás, a vagyonvédelem, sőt a tulajdonszerzés vagy az állami elővásárlásra adott adomány költségeinek (részben vagy egészében) adókedvezmény formájában való érvényesítésére. Addig is lehetőségük van a védett tárgyak tulajdonosainak arra, hogy a Nemzeti Kulturális Alapnál pályázzanak a restaurálás támogatására – mutatnak rá az OKM-nél, hozzátéve, hogy az elmúlt években többször is volt példa sikeres pályázatra.
Miközben a tulajdonosok szempontjából a kedvezmények bevezetése tűnik a legfontosabb kérdésnek, a műkereskedelem szereplői a védett műtárgyállomány csökkentését is régóta szorgalmazzák. E téren történt némi előrelépés az utóbbi években, de a kereskedők szerint ez nem elég. Az ezredforduló óta közel tíz százalékkal csökkent a magyarországi védett műtárgy-állomány nagysága, így ma nem egészen 49 ezer tárgy szerepel a listán – összegezte kérdésünkre a felülvizsgálat eredményeit a KÖH Védési és Nyilvántartási Irodája. Végső célszámot és -dátumot nem tűztek ki a revízióra, de jelenleg is sok dosszié fekszik a szakemberek előtt.
Kieselbach Tamás a magyar festmények kapcsán kifejezetten károsnak tartja a széles körre kiterjedő védelmet. Jó, hogy az utóbbi időben szűkült a lista, de a lényeg nem változott: továbbra is elzárjuk a világ múzeumai, magángyűjtői elől művészetünk kimagasló értékeit – hangsúlyozta a Világgazdaság kérdésére a galériatulajdonos. A műtárgyak jogi szabályozásánál szerinte a hazai művészet, tágabban az ország érdekeiből kellene kiindulni, nem pedig egy túlhaladott, nyugati szemmel anakronisztikus hatósági megközelítésből.
Kieselbach Tamás szerint nagyon jó lenne, ha világszerte meghatározó köz- és magángyűjteményekben szerepelhetnének elsőrangú magyar festmények, hiszen ez az idehaza lévő törzsanyag értékét – és az egész ország presztízsét is – emelné. Nem kell félni a nemzetközi megmérettetéstől: sok mindenre büszkék lehetünk, hatalmas alapanyagunk van a sikerhez, legyen szó akár a festészetről, akár a fotográfiáról. A jelenlegi szabályozás mellett azonban gondban vagyok, ha egy külföldi gyűjtő mondjuk egy kiemelkedő Rippl-Rónai-képet kér tőlem, mert kénytelen vagyok azt mondani neki, hogy amit ajánlanék, az védett – érvel Kieselbach. A közelmúltban például egy amszterdami múzeumból leselejtezett elsőrangú Szőnyi-kép került árverésre Budapesten, ám az amerikai vevő – a magyar szakemberek által gyorsan lefolytatott védési eljárásnak köszönhetően – számára ismeretlen helyzetbe került.
A mára kialakult magas árszint mellett nem kell attól tartani, hogy ha „védtelenül” maradnak értékeink, akkor azok külföldi zugkereskedők kezén elkallódnak, eltűnnek a kutatók, múzeumok látóköréből – teszi hozzá Kieselbach Tamás. A védett tárgyakra a hazai múzeumoknak biztosított elővásárlási jog sem elégséges érv a rendszer fenntartása mellett, hiszen közgyűjteményeinknek alig van pénzük vásárolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.