BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A piacvezetők is óvatosak

Nemcsak a kisebb szereplők egy része, hanem a hazai műkincspiac nagyágyúi is óvatos programmal jelentkeznek őszszel. Szemmel láthatóan sem az aukciósházak, sem a beadóik nem bíznak abban, hogy a téli szezon előtt érdemben megélénkülne a vásárlói kereslet. A Kieselbach Galéria a tavaszihoz hasonlóan az októberben szokásos festményárverését is kihagyja, Virág Judit egy tételszámát és összértékét tekintve egyaránt visszafogott anyagot visz kalapács alá, a Nagyházi pedig egy festmény-kamaraárverés mellett a hazai piacon újdonságnak számító őslény- és ásványaukcióval próbálkozik.

A Nagyházi Galéria keddi képárverésén közel 300 tétel szerepel, jórészt 20., kisebb részben 19. századi alkotások. Zömmel 100 ezer forint alatti vagy 100-200 ezer forintos magyar és osztrák festményekkel és grafikákkal találkozunk, köztük zsánerjelenetekkel, csendéletekkel, szobabelsőkkel, portrékkal, orientalista képekkel. Hasonló – csak valamivel több 1945 utáni képet tartalmazó – anyaggal találkozunk a Belvedere Szalon 226 tételt felvonultató szombat délutáni kamaraárverésén is.

Szerdán az Első magyar őslény- és ásványárverésen vehetünk részt a Balaton utcában. A nagy szakértelemmel és tudományos apparátussal összeállított katalógusban szereplő mintegy 200 tétel nemcsak gyűjtői érdekességével, hanem szépségével is megfog. A kristályok, drágakövek, őslénymaradványokat tartalmazó kőzetdarabok, sok millió éves csontok általában 100-200 ezer forintos árakról indulnak, de találunk például egy igazi ritkaságnak számító malachitbevonatú vázréz darabot Rudabányáról, 1,8 millióért (122. tétel). A kétnyelvű (magyar–angol) katalógus tanúsága szerint az aukciósház ezúttal fokozottan számít a külföldi vevőkre.

Virág Judit csupán 157 tételt válogatott be vasárnap este rendezendő őszi aukciójára, és ezek összkikiáltási értéke a tavaly őszinél mintegy 40 százalékkal alacsonyabb (242 millió forint). A felső árkategóriában húzódarabnak számít Réth Alfréd Párizsi fűszerkereskedés című vászna (97. tétel, 10 millió forint), amelyen az avantgárd irányzatok tanulságait a húszas évek hűvösen elegáns festésmódjával ötvözi a magyar származású, ám túlnyomórészt a francia fővárosban működött festő. Batthyány Gyula Istambul (60., 12 millió) és Vaszary János Vadászat (143., ugyancsak 12 millió) című képe ezzel szemben a két világháború közötti hazai művészet talajából sarjadt ki. Aba-Novák Vilmos, Márffy Ödön, Molnár C. Pál, Czigány Dezső, Szőnyi István, Ziffer Sándor, Fényes Adolf, Kmetty János művészetét színvonalas, 5–10 millió forint közöttre taksált alkotások képviselik az aukciós anyagban, és a huszadik század második felében élt klasszikusainktól is akadnak érdekességek.

Utóbbiak közül feltétlenül kiemelendő a hazai műtárgypiacon mostanában gyakran – ám általában későbbi, hiperrealista műveivel – szereplő Csernus Tibor két nagyszerű szürnaturalista képe. A 37. tételszámú, 1960-ban készült Vasúti rendezőért kis mérete miatt már 550 ezer forinttól versenybe lehet szállni, míg a hasonló időszakra datálható Gyárvárost (43.) ennek tízszereséről indítja Virág Judit. A hazai „belle epoque” festészetet egyebek mellett Lotz Károly Zene című aktképe (59., 7 millió) és egy Ámor és Vénusz című temperavázlat (53., 500 ezer) képviseli a Virág Judit Galéria kínálatában.

Hiánypótló bútortörténeti szakkönyv

Fontos hozzáadás a bőségesnek korántsem nevezhető hazai bútortörténeti szakirodalomhoz Somogy Zsolt A magyar szecesszió bútorművészete című kötete.

A Corvina kiadó által most kiadott könyv a téma első önálló áttekintését adja, és egyúttal az Iparművészeti Múzeum nemrég megnyílt kiállításának katalógusaként is szolgál. Összesen 133 bútor, illetve tervrajz fotója és leírása szerepel benne, Lechner Ödön, Horti Pál, a gödöllői művészek, Kozma Lajos és mások alkotásai. A bemutatott tárgyak jó része múzeumi tulajdonban van, de néhányat magángyűjtők, illetve kereskedők adtak kölcsön.

A Corvina kiadó által most kiadott könyv a téma első önálló áttekintését adja, és egyúttal az Iparművészeti Múzeum nemrég megnyílt kiállításának katalógusaként is szolgál. Összesen 133 bútor, illetve tervrajz fotója és leírása szerepel benne, Lechner Ödön, Horti Pál, a gödöllői művészek, Kozma Lajos és mások alkotásai. A bemutatott tárgyak jó része múzeumi tulajdonban van, de néhányat magángyűjtők, illetve kereskedők adtak kölcsön.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.