BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Befektetőket toboroz az ÁKK

A jó bornak is kell a cégér – a lakossági befektetők megtartása, illetve újak bevonása érdekében az Államadósság-kezelő Központ (ÁKK) Zrt. nemrég közbeszerzési pályázatot írt ki az állampapírok reklámozásában való közreműködésre. Az intézmény költségvetési forrásból két év alatt 792–1584 millió forint közötti összeget szánna erre, ebből kellene a megbízást elnyerő ügynökségnek a különböző médiumokban hirdetési felületet foglalnia. (A 2010. évi költségvetésben 990 millió forintot hagyott jóvá az Országgyűlés erre a célra.) Új kreatív anyag nem készül – ilyesmire csak három- vagy négyévente van pénz –, a már megszokott sakkozós reklámokkal találkozhatnak a médiában.

Az állampapírreklámra fordított összeg egyébként viszonylag szerény, a TNS Media Intelligence adatai szerint ugyanis tavaly január és november között a pénzügyi intézmények saját maguk, illetve befektetési termékeik népszerűsítésére listaáron (ez a valós árnál lényegesen magasabb) mintegy 31 milliárd forintot fordítottak, ennek alig huszadát tették ki az állampapír-hirdetések. Ráadásul a hitelintézeteket kiterjedt fiókhálózat, az életbiztosítókat ügynökök is segítik a megtakarítási és befektetési termékek értékesítésében. Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a lakosság körében egyre kevésbé kelendő az állampapír. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a háztartások tulajdonában lévő állampapír-állomány 2007 eleje óta folyamatosan csökken, tavaly novemberben már alig 776 milliárd forintot tett ki, vagyis csaknem 30 százalékot esett három év alatt.

Pedig fontos lenne, hogy vásárolja a lakosság az állampapírokat, ugyanis a háztartások fontos szerepet töltenek be az államadósság finanszírozásában. „Amikor az intézményi befektetők kifelé igyekeznek az állampapírpiacból, a háztartások rendszerint akkor vásárolnak, így segítenek stabilizálni a költségvetés finanszírozását” – magyarázza Borbély László András, az ÁKK vezérigazgató-helyettese. „Különösen akkor jönnek jól a lakossági vásárlók, amikor az állam nem képes elegendő állampapírt kibocsátani, ahogy ez nálunk is történik” – fűzi ehhez hozzá Barcza György, a K&H Bank vezető elemzője, hozzátéve: minden országban reklámozzák az állampapírokat.

A lakossági befektetők az intézményekkel ellentétben az öszszes állampapírtípushoz hozzájuthatnak. Kifejezetten csak számukra egyébként jelenleg négyféle állampapírt kínál az ÁKK. Az egyik ilyen a kamatozó kincstárjegy, amelyet főleg a Magyar Államkincstár és az OTP Bank hálózatában értékesít az intézmény egyre kisebb sikerrel, 2009 végére ugyanis az állomány az egy évvel korábbihoz képest csaknem 36 százalékkal, 152,7 milliárd forintra csökkent. Az egy- és kétéves lejáratú kincstári takarékjegy befektetői is fogynak, a Magyar Posta hálózatában kapható, lépcsős kamatozású értékpapírból is alig 260 milliárd forintnyi volt már csak a befektetőknél az év végén, ez mintegy 15,6 százalékkal kevesebb a 2008-as záróértéknél.

Az egyetlen olyan lakossági állampapír, amelyet most kifejezetten keresnek a befektetők, az inflációt követő Prémium Magyar Államkötvény. Ez nem meglepő egyébként. A tavaly májusban kibocsátott és 2012 januárjában lejáró állampapír hozama minden évben hat százalékponttal múlja felül az előző évi inflációt. A Bloomberg elemzői konszenzusa szerint decemberben 5,7 százalékos lesz a pénzromlás üteme, vagyis 2011-re a Prémium kötvény rendkívül vonzó, 11,7 százalékos hozamot fizethet majd – ez jelenleg jóval magasabb a bankok által kínált betétekénél.

A Prémium kötvényt egyébként elvileg még január 21-ig lehet megvásárolni – feltéve, hogy addig nem fogy el belőle az értékesítésre felajánlott 40 milliárd forintnyi, erre jó esély van, hiszen eddig csaknem 35 milliárd forintnyi már elkelt belőle. „Általában a lejáró diszkontkincstárjegyeket váltják át Prémium Magyar Államkötvényre” – mondja Borbély, a következő dkj-lejárat pedig holnap lesz, így az sem kizárt, hogy ma és holnap lehet utoljára vásárolni a kötvényből. Az ÁKK egyébként január 25-én újabb, inflációt követő kötvénysorozatot tervez kibocsátani a lakosság számára, amelynek kamatfelára még dőlt el. Egyvalami viszont biztosra vehető: lényegesen kisebb lesz 6 százalékosnál. HB

A forgalmazók mást kínálnak

Az intézmények által is jegyezhető államkötvényekre és diszkontkincstárjegyekre az elsődleges forgalmazók jegyeznek árat, így a Magyar Államkincstár (MÁK) fiókjai mellett tíz nagyobb bank hálózatában is megvásárolhatják ezeket a befektetők.

A lakossági papírok értékesítési csatornái ennél szűkösebbek, a kamatozó kincstárjegyet az államkincstár kirendeltségei mellett csak az OTP, a CIB, a K&H, a Takarékbank és az UniCredit hálózatában forgalmazzák, a kincstári takarékjegy pedig csak a posta fiókjaiban kapható. A slágerbefektetésnek számító Prémium államkötvényhez még nehezebb hozzájutni, ezt egyedül a MÁK forgalmazza (igaz, a kötvények az interneten keresztül is megvásárolhatók). Ahhoz egyébként, hogy az állampapír ilyen mértékben veszít a népszerűségéből, az is hozzájárulhat, hogy a forrásszűkében lévő bankok ügyfeleiket inkább saját betéti termékeikre próbálják rábeszélni.

A Magyar Postánál pedig a stratégiai partner, az Erste Bank termékeivel kell versenyeznie az ÁKK-nak.





A lakossági papírok értékesítési csatornái ennél szűkösebbek, a kamatozó kincstárjegyet az államkincstár kirendeltségei mellett csak az OTP, a CIB, a K&H, a Takarékbank és az UniCredit hálózatában forgalmazzák, a kincstári takarékjegy pedig csak a posta fiókjaiban kapható. A slágerbefektetésnek számító Prémium államkötvényhez még nehezebb hozzájutni, ezt egyedül a MÁK forgalmazza (igaz, a kötvények az interneten keresztül is megvásárolhatók). Ahhoz egyébként, hogy az állampapír ilyen mértékben veszít a népszerűségéből, az is hozzájárulhat, hogy a forrásszűkében lévő bankok ügyfeleiket inkább saját betéti termékeikre próbálják rábeszélni.

A Magyar Postánál pedig a stratégiai partner, az Erste Bank termékeivel kell versenyeznie az ÁKK-nak.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.