BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autósé a felelősség, ha nem reagál a visszahívásra

Amennyiben az autótulajdonost a visszahívásról kiértesítette a gyártó - vagy a kereskedő - és az nem jelenik meg a szervizben, baleset esetén a saját kára megtérítését nem kérheti, a gyártó viszont továbbra is felel a harmadik személyeknek okozott károkért - a jogi álláspontot a Noerr & Társai Ügyvédi iroda áprilisi hírlevele tartalmazza.

Az autó gyártója felel azért, hogy a terméke ne veszélyeztesse a fogyasztó életét, egészségét és testi épségét. A tulajdonos viszont köteles betartani a karbantartási előírásokat. A gyári hibás autóval okozott kárért mindig a gyártó felel, akkor is ha a vevő csak a kereskedővel kerül kapcsolatba.

Az utóbbi időben elszaporodott visszahívások miatt felmerül a kérdés: hogyan alakul a gyártó, illetve a vásárló felelőssége akkor, ha a felhívás ellenére nem jelenik meg a szervizben, ahol kijavítják a hibát. A felhívás mindig személyre szóló, tehát egyenként, valamennyi tulajdonost értesíteni kell, a sajtóban megjelentetett közlemény ezt nem pótolja. A gyártó viszont nem juthat el valamennyi vásárlóhoz, hiszen egy részük már tovább adott az autón, új helyre, vagy éppen külföldre költözött.

A hírlevélben megjelent tanulmány két ügyvéd szerzője a német megoldást hozza példaként. Ott a piacfelügyeleti hatóság és a gyártó a visszahívási akció végén listát készítenek a szervizekben meg nem jelent kocsikról. A listát megküldik a forgalmi engedélyt kiállító hatóságnak, amely egyszerűen kivonja a forgalomból a nem biztonságos autókat.

Miután Magyarországon nem működik ez a rendszer, így a probléma másik ága is fontos: mi történik akkor, amikor megkapta az értesítést a tulajdonos, de nem vitte el kijavíttatni autóját a szervizbe? Ha a kocsival - a visszahívási hiba miatt - okoz kárt a tulajdonosa, a harmadik személy káráért továbbra is a gyártó felel. A tulajdonos saját kárát viszont nem kell megtérítenie.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.