BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adáshiba a Netflixnél

Megtorpant az utóbbi években jelentős emelkedést produkáló amerikai Netflix árfolyamának száguldása, a befektetők újabb nagy dobásban reménykednek

Az internetes film- és tartalomszolgáltató Netflix szinte töretlennek tűnő árfolyam-emelkedése az utóbbi hónapokban kifulladt, az árfolyam trendszerű csökkenésbe kapcsolt. A 2015 végén 130,9 dollárnál csúcsot döntő árfolyam június végére 85 dollárig esett, ami több mint 30 százalékos leértékelődést jelent. Azóta valamelyest sikerült korrigálni, most 98 dollár körül jár az árfolyam. Valami tehát, úgy tűnik, elromlott. Azt is gondolhatjuk, hogy a részvények árfolyamának esése a felhasználószám növekedésben bekövetkezett lassulásnak tudható be, azonban fontos megemlíteni, hogy valójában a kezdetben hatalmas újításnak számító streaming szolgáltatás mára már hétköznapivá vált. A befektetőknek szükségük van most egy új sztorira a cégnél, ha ezzel nem tud a vezetés előrukkolni, több elemző előrejelzése szerint a jelenlegi szintekről még akár 40 százalékkal is lejjebb csúszhat az árfolyam.

A legutóbb megjelent elemzői vélemények egyértelműen növekvő pesszimizmusról árulkodnak: a Needham & Company például most vételről tartásra rontotta ajánlását. Olyan fontos eseményekre emlékeztettek, mint például a Brexit, amely érzékenyen érinti a Netflixet, hiszen az Egyesült Királyságban van előfizetőik 6 százaléka. Ennél is pesszimistább a Jefferies értékelése, amely az eddigi tartás helyett eladásra ajánlja a Netflix részvényeit, és a 120 dolláros célárát is visszavágta 80 dollárra. Az elemzőház arra figyelmeztet, hogy a Netflix már kimerítette a növekedési lehetőségeit az amerikai piacon, illetve a nagy médiatartalom-gyártók is kifejleszthetik a saját streaming szolgáltatásukat.

Sokan azt gondolják, hogy a magas árazás vagy a bevétel csökkenő dinamikája a legnagyobb probléma a Netflixnél, a legtöbb elemző azonban úgy látja, hogy az igazi baj a kiadások magas szintje. Rengeteg befektetést igényel a gyors ütemű külföldi terjeszkedés. A Netflix 2010-ben jelent meg először az USA-n kívül, akkor Kanadában léptek piacra, de 2016 elejétől már 190 országban vannak jelen. A Netflix értékeltsége egyébként a profitnövekedési várakozások fényében nem tűnik extrémnek, még a 2016 végére várt eredménnyel számolt, több mint 300-szoros árfolyamnyereség-hányadossal sem.

Felmerül a kérdés, hogy ebben a szorult helyzetben mi jelentheti a kiutat a Netflix számára. Több, a társaságot szorosan követő elemző szerint az előrejelző algoritmusokra kellene a nagyobb hangsúlyt fektetni, és érdemes fejleszteni őket. Ezek az algoritmusok képesek megfigyelni, mit néznek szívesen az egyes felhasználók, és ebből következtetnek arra, hogy mit látnának szívesen a jövőben. A piaci versenyben az tud érvényesülni, aki a legjobb előrejelző programokat fejleszti ki, így a leghatékonyabban használja fel a megvásárolt tartalmakat, és magas határhozamot képes elérni. A vállalat profitjának növekedését segítené a kiadások visszafogása, többek között az agresszív terjeszkedés lassítása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.