BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alászállnak a marzsok a fapados légitársaságoknál

A fapados cégeknél a jegyárak alacsonyan tartásával függ össze, hogy egyes kiegészítő szolgáltatásokat kiveszik-e az alapjegy árából. 

Augusztusban a négy nagy európai fapados légitársaság közül – éves alapon – a Wizz Air utasszáma nőtt a legnagyobb arányban, 20,4 százalékkal. A Norwegian nagyjából fele-, az EasyJet és a Ryanair pedig csupán negyedekkora arányú bővülésről számolt be. Igaz, a Ryanairnél a 75 százalékban hozzá tartozó Laudamotiont beszámítva 5 helyett már 9 százalékos az utasszám növekedése. A Laudamotion félmillió utasával együtt 13,8 millióan repültek a Ryanairrel, ám ennél a teljes adatnál érdemes figyelembe venni, hogy a bécsi központú társaság számai nem szerepelnek a bázisban.

Az abszolút számokat tekintve a Ryanair a Laudamotion nélkül is nyert: 633 ezer fős bővülése áll szemben a Wizz Air 589 ezres adatával.

A magyar hátterű Wizz Air utasszáma az elmúlt 12 hónapban 32,29 millió volt, 22,7 százalékkal több, mint az előző időszakban. A kelet-közép-európai piacra koncentráló társaság kihasználtsági mutatója 0,2 százalékponttal 95,6 százalékra nőtt. Ez kissé elmarad a Lengyelországban jövőre jelentősen bővítő Ryanair és az EasyJet adataitól, de 6 százalékponttal magasabb, mint a gondokkal küszködő Norwegiané, amely a már megrendelt Airbus A320neo gépeire keres vevőket, hogy csökkentse az adósságát.

Fotó: Földi D. Attila

A kerozin drágulása miatt nyomás alá kerültek a fapados légitársaságok árrései, ezt legtöbbjük – így a Norwegian és a Wizz Air is – az utasszám növelésével próbálta ellensúlyozni – közölte az Equilor. A Norwegiannek azért kell előre megválnia a gépektől, mert vélhetően nem tudja megfelelően megtölteni őket. A befektetési szolgáltató szerint ez a veszély az agresszívan bővülő Wizz Airnél is fennáll. A most 104 gépből álló flottát 270 darabosra növelik 2027-re, a megrendeléseket már alá is írták. Az Equilor szerint kockázatos dolog azzal számolni, hogy a jelenlegi utasszámot sikerül szinte megháromszorozni néhány év alatt.

A Ryanairhez és az EasyJethez képest alacsonyabb kapacitáskihasználtság is a gyors növekedés velejárója.

A Wizz Air és a Ryanair EBITDAR-marzsa egyébként hasonló, 32,5, illetve 34 százalék. A Wizz Air azonban ír versenytársánál jobban ki van téve a kerozin drágulásának, mert a következő üzleti évre csak az üzemanyag 68 százalékát fedezte le előre, míg a Ryanairnél ez a mutató 90 százalék. A fapados cégeknél a jegyárak alacsonyan tartásával függ össze, hogy egyes kiegészítő szolgáltatásokat, így a csomagok feladását is kiveszik az alapjegy árából.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.