Napok óta esik az OTP, több mint ezer forintot dobott le magáról a bankpapír, és az év elejéhez képest is majdnem 40 százalékos mínuszban van. Ebben több tényező játszott szerepet, egyebek között a rossz nemzetközi hangulat, a növekedési félelmek a vírusfertőzések számának megugrása kapcsán, a forint mozgása és a hitelmoratórium meghosszabbítása is. Ez utóbbira egyébként már régóta lehetett számítani, amúgy a hosszabbítás nagy valószínűséggel kevesebb költséggel jár, mint az első moratórium.
A vállalatoknak most már bizonyítaniuk kell, hogy minimum 25 százalékkal zsugorodott a bevételük, a háztartások esetében pedig csak az marad automatikusan a rendszerben, aki gyermeket nevel, nyugdíjas vagy munkanélküli. Bár nehéz megállapítani, hogy pontosan mekkora lesz a hosszabbítás költsége, de mivel ez már nem teljeskörűen érint mindenkit, a veszteség vélhetően egyszeri 6-8 milliárd forint lehet.
Az MNB kedden lejjebb vitte idei GDP-várakozását, a növekedés helyett immár 5-7 százalékos visszaeséssel számolnak. Ez több hitelezési veszteséggel is járhat, bár ez nem törvényszerű, ugyanis az új nemzetközi számviteli szabályzások miatt (IFRS9) már a makrogazdasági feltételezések is befolyásolhatják a hitelintézetek céltartalékolását, a bank pedig a második negyedéves jelentése szerint csak 3 százalékos hazai GDP-csökkenéssel számolt.
A bank második negyedéves jelentése az alacsonyabb hitelezési veszteség és költségek miatt erős volt,
de ez a trend a rosszabb GDP-re vonatkozó prognózis hatására talán kevésbé lesz látványos, a hitelezési veszteség lassabban csökkenhet az év második felében. Ugyanakkor – a súlyos vírushatások miatt – az idei évet nem érdemes nézni eredményesség szempontjából, inkább a jövő év a mérvadó. Hosszú távon a bank jövedelmezősége javulhat, mivel a pandémia által kiváltott recessziót fokozatos kilábalás követi. Ha lesznek pozitív vakcinahírek, illetve a második vírushullám szigorú bezárások nélkül fut le, az OTP árfolyama is emelkedésnek indulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.