A tavaly februárban kirobbant koronavírus-járvány és a miatta bevezetett egészségügyi óvintézkedések nagy hatással voltak a fogyasztói szokásokra, és több ágazatban is változásokat indítottak el. Vásárlók százmilliói tértek át a fizikai vásárlásról a digitális térben történő beszerzésre. Szakértői vélemények szerint a folyamat tartós és maradandó lehet, azaz a fogyasztók ráéreztek az online vásárlás adta előnyökre, az újonnan csatlakozott korcsoportok kitanulták a technikáját, és vélhetően egyre kevésbé szeretnének majd visszatérni a fizikai vásárláshoz.
A megváltozott vásárlási szokásokhoz gyorsan alkalmazkodni képes cégek már a pandémia előtt ráéreztek az e-kereskedelem térhódításában rejlő lehetőségre, így a tavalyi első hullámnak és az azt követő felívelésnek a nyertesei lehettek. Az Egyesült Államokban jó példa erre az Amazon, a cég értékesítése 2020 első felében 26 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához képest, miközben a piaci részesedése csaknem 5 százalékkal csökkent, főként a Walmart és a Target előretörése miatt, amelyek szintén nagyot hasítottak a digitális kiskereskedelmi tortából.
Az internetlefedettség növekedésével a fejlődő országokban is lendületet vett az online vásárlás. A korábbi évtizedekben még csak szárnyait bontogató trend a pandémia által felgyorsított fogyasztói és vállalati alkalmazkodás következtében az egyik legdinamikusabban fejlődő megatrenddé vált. A világ egyik vezető e-kereskedő cégét, a kínai JD.com-ot éppen a 2000-es évek elejének SARS-vírus okozta ázsiai járványa terelte az internet irányába, az Alibaba hasonló okokból 2003-ban indította el B2C üzletágát (Taobab).
Az e-kereskedelem fejlődő piaci megatrendjét az Emerging Markets Internet & E-commerce ETF-fel lehetett meglovagolni. A jellemzően kínai részvényekkel túlsúlyos ETF olyan cégek papírjait tartalmazza, mint az Alibaba, a Tencent, a Pinduoduo, a JD.com és a Baidu, de más régiók részvényei, például a dél-amerikai fókuszú Mercado Libre vagy a lengyel Allegro papírjai is benne vannak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.