BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-kereskedők a járvány nyertesei

Vásárlók százmilliói tértek át a fizikai vásárlásról a digitális térben történő beszerzésre.

A tavaly februárban kirobbant koronavírus-járvány és a miatta bevezetett egészségügyi óvintézkedések nagy hatással voltak a fogyasztói szokásokra, és több ágazatban is változásokat indítottak el. Vásárlók százmilliói tértek át a fizikai vásárlásról a digitális térben történő beszerzésre. Szakértői vélemények szerint a folyamat tartós és maradandó lehet, azaz a fogyasztók ráéreztek az online vásárlás adta előnyökre, az újonnan csatlakozott korcsoportok kitanulták a technikáját, és vélhetően egyre kevésbé szeretnének majd visszatérni a fizikai vásárláshoz.

A megváltozott vásárlási szokásokhoz gyorsan alkalmazkodni képes cégek már a pandémia előtt ráéreztek az e-kereskedelem térhódításában rejlő lehetőségre, így a tavalyi első hullámnak és az azt követő felívelésnek a nyertesei lehettek. Az Egyesült Államokban jó példa erre az Amazon, a cég értékesítése 2020 első felében 26 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához képest, miközben a piaci részesedése csaknem 5 százalékkal csökkent, főként a Walmart és a Target előretörése miatt, amelyek szintén nagyot hasítottak a digitális kiskereskedelmi tortából.

Az internetlefedettség növekedésével a fejlődő országokban is lendületet vett az online vásárlás. A korábbi évtizedekben még csak szárnyait bontogató trend a pandémia által felgyorsított fogyasztói és vállalati alkalmazkodás következtében az egyik legdinamikusabban fejlődő megatrenddé vált. A világ egyik vezető e-kereskedő cégét, a kínai JD.com-ot éppen a 2000-es évek elejének SARS-vírus okozta ázsiai járványa terelte az internet irányába, az Alibaba hasonló okokból 2003-ban indította el B2C üzletágát (Taobab).

Az e-kereskedelem fejlődő piaci megatrendjét az Emerging Markets Internet & E-commerce ETF-fel lehetett meglovagolni. A jellemzően kínai részvényekkel túlsúlyos ETF olyan cégek papírjait tartalmazza, mint az Alibaba, a Tencent, a Pinduoduo, a JD.com és a Baidu, de más régiók részvényei, például a dél-amerikai fókuszú Mercado Libre vagy a lengyel Allegro papírjai is benne vannak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.