A kínai piacról most már a globális piacokra is átterjedő ádáz árháború, a magas amerikai hitelköltségek, valamint a csoporthoz tartozó Daihatsu kisautógyártónál felmerült tesztbotrány dacára rekordnyereségről jelenthet szerdán a Toyota Motor.
Az elektromos autók (EV) iránt világszerte lehűlő lelkesedés közepette a benzines autókénál magasabb árréssel értékesíthető Priusszal és szintén hibrid meghajtású és társaival nagyot szakító japán autógyártó ugyanis februárban 4900 milliárd jenre (31,87 milliárd dollár) emelte a március 31-én lezárt pénzügyi évére vonatkozó üzemi eredmény (EBIT) előrejelzését.
Ez persze óriási rekordot és
mintegy 80 százalékos növekedést jelentene az előző évhez mérten.
Az utolsó negyedévben egyébként a londoni tőzsdecsoport (LSEG) szerint 747 milliárd jenre rúghatott az EBIT.
Mint ismert, a Toyota a több mint negyedszázada piacra dobott Priusszal úttörő szerepet játszott a – villany- és belső égésű motorral is felszerelt – hibridek gyártásában és felfuttatásában. A kitartó munka eredményeként pedig a márciusban lezárt pénzügyi évben már 10,3 millió hibridet adtak el, azaz minden harmadik eladott gépkocsijuk – beleértve a Lexusokat is – ebbe a kategóriába esett.
Eközben az akkumulátoros EV-k a Toyota globális eladásainak mindössze az 1 százalékát tették ki, azaz 116 500 járművet, ami – a konkurenciáról nem is beszélve – messze elmarad a korábban célul kitűzött 202 ezer autótól, és nem igazán tesz jót a kínai üzletnek sem.
Tekintettel arra, hogy a kínai vásárlók a szuper szoftverekkel ellátott autókat részesítik előnyben, amiben a Toyota nagyon lemaradt, nem biztos, hogy a következő három évben – amíg nem dobja piacra a következő generációs modelleket – nagyot guríthat Kínában
– mondta a Reutersnek Koji Endo, az SBI Securities részvényelemzési vezetője.
A japán autógyártó a megoldást a kínai technológiai óriás Tencenttel való együttműködésben látja, illetve a legutóbbi pekingi autókiállításon már két akkus EV-t is bemutatott.
A cég kínai eladásai amúgy éves bázison 1,6 százalékkal csökkentek a 2024-es naptári év első negyedévében, ami még mindig jobb, mint a Nissan és a Honda meredekebb visszaesése, de azt sem szabad elfelejteni, hogy a világ legnagyobb személyautó-piacán ezalatt 12,5 százalékkal nőttek az új értékesítések a helyi autóipari szövetség adatai szerint.
Az Egyesült Államokban viszont a bázisidőszaki volumennél 20 százalékkal több, vagyis összesen 565 ezer személygépkocsi kelt el a csoport kínálatából.
A Toyota részvényei az elmúlt egy évben jenben számolva 96 százalékkal, dollárban 71 százalékkal erősödtek, az osztalékot is belekalkulálva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.