- A nemzetközi hírek szerint az utóbbi időszakban csökkent az európai gyümölcsléfogyasztás. Mi ennek az oka?
- A dráguló nyersanyag növekvő gyümölcsléárakat generál, és ez egyértelműen hat a vásárlókra is. A fogyasztás visszaesése elsősorban az áruházláncok saját márkás termékeinél figyelhető meg, mivel ezek literenkénti ára 50-ről 80 eurócentre emelkedett az elmúlt egy évben. Az Eckes-Granini csoport viszont nem elsősorban az árakkal, hanem jobb minőséget képviselő márkáival fogja meg a vevőket, így nálunk nem volt érezhető a csökkenés. Vásárlóink hűségesek, így tavaly is két számjegyű, mintegy 12 százalékos forgalombővülést könyvelhettünk el. Ennek 80 százaléka organikus növekedés volt, a fennmaradó rész pedig a vállalati felvásárlásokból származott.
- Tavaly előbb a fagy, majd az aszály okozott jelentős károkat az európai gyümölcsösökben. Milyen termésre és felvásárlási árakra számít az idén?
- Ebben az évben az időjárási feltételek kiválóak voltak, ezért mennyiségi és minőségi értelemben is jó termést várunk. Ennek köszönhetően jelentősen csökkenhet az idén az almalé ára. Más alapanyagok esetében viszont – főleg a magas energiaárak miatt – kisebb ármérséklődéssel számolok.
- Milyen esélyt lát arra, hogy a szűkülő európai piacon az Eckes-Granini meg tudja őrizni a mostani növekedési ütemet?
- Folyamatos intézkedések kellenek ahhoz, hogy az előző években tapasztalt bővülést fenntartsuk. Komoly stratégiai lépéseket teszünk új piaci szegmensek felé. Klasszikus gyümölcsleveinket továbbfejlesztjük, és promóciós kampányokat is tervezünk. Emellett portfóliónkat új termékekkel bővítjük, amelyekkel – a helyi márkák hírnevére alapozva – elsősorban az ásványvíz- és az üdítőital-piacra szeretnénk betörni. Magyarországon ilyen új termék például a Sió Fresh & Fruit.
- Tény ugyanakkor, hogy a Coca-Cola is rendkívül erős gyümölcslé-portfólióval lépett az európai piacra, ahol egyre agresszívebben terjeszkedik. Mennyire látja ezt veszélyforrásnak az Eckes-Granini szempontjából?
- Egyáltalán nem aggódom emiatt, mivel a mi piaci stratégiánk teljesen más. A vállalathoz olyan erős és népszerű helyi márkák tartoznak, amelyek az adott országban piacvezetők, míg például a Coca-Cola valamennyi megcélzott országban megpróbálja felfuttatni saját termékeit. Ettől függetlenül persze megállapítható, hogy a verseny erősödik, és az is igaz, hogy a kontinensen a Coca-Cola és a Pepsi a gyümölcslépiacon intenzív terjeszkedésbe kezdett. Előbbi például több mint 500 millió dollárért orosz céget, a Pepsi 450 millióért egy ukrán gyümölcslégyártó vállalatot vásárolt fel. Utóbbi Tropicana márkája valóban kihívást jelent az Eckes-Granini csoportnak Nagy-Britanniában és Franciaországban, de a többi piacon termékeink továbbra is vezetők.
- A tapasztalatok szerint az Eckes-Granini nem erőlteti mindenáron leányvállalataira a német precizitást és munkastílust. Ezek szerint előnyösebb, ha a vállalatvezetésben a nemzeti sajátosságok, specialitások érvényesülnek?
- Mi úgy látjuk, hogy legtöbbször kudarcba fullad, ha egy nyugat-európai márkát próbálnak a kelet-közép-európai országokra erőltetni, és ez fordítva is igaz. Nem hiszek ebben a stratégiában, s az Eckes-Granini nem is követi ezt. Úgy integrálunk vállalatokat a csoportba, hogy azok megtartsák identitásukat, s a termékek jellege is megmaradjon. Ez adja a cég sikerét is, hiszen a fogyasztók szokásait, a piac sajátosságait nem lehet több ezer kilométeres távolságból kiismerni. Abban hiszünk, hogy akkor lehetünk eredményesek, ha nem váltjuk le a helyi menedzsmentet és megőrizzük a kialakult szokásrendet.
- Az Eckes-Granini magyar leányvállalata, a Sió-Eckes (SE) Kft. növelni tudta forgalmát és nyereségét, így – 28 százalék körüli értékbeni részesedéssel – megtartotta itteni piacvezető pozícióját az elmúlt évben. Mennyire elégedett a társaság eredményével?
- Elégedett vagyok a teljesítménnyel, mivel a magyar cég vezetése az utóbbi időszakban komoly eredményeket ért el és jó stratégiai döntéseket hozott a további fejlődés érdekében. Magyarországon a jövőben is a Sió és a hohes C márkák erősítésére koncentrálunk, de az ismert gazdasági nehézségek miatt a következő években szerény nyereségnövekedéssel számolunk. A Sió-Eckes – eredményességét tekintve – ma az átlag alatt szerepel az Eckes-Granini leányvállalatai között, de mi nem is az azonnali, hanem a hosszabb távú profitfokozásban vagyunk érdekeltek. A nyereséget általában – különböző beruházások formájában – visszaforgatjuk a vállalatba.
- Az SE nemcsak a saját gyümölcsleveit értékesíti, hanem egyre inkább disztribúciós-kereskedelmi tevékenységet is folytat. Így például a közelmúltban átvette a Szentkirályi ásványvíz és a Bomba! energiaital forgalmazását. Mennyire játszik ez szerepet az eredményességben, és kiegészülhet-e újabb termékekkel a portfólió?
- A kereskedelmi tevékenység bővítésére a „kritikus tömeg” eléréséhez volt szükségünk, hogy csökkenthessük fix költségeinket. Emellett olyan portfóliót alakítottunk ki, amellyel értelmes italkínálatot nyújthatunk kereskedelmi partnereinknek. Persze a forgalmazás pénzügyi szempontból is lényeges volt, mert hozzájárult a magyar leányvállalat eredményes működéséhez. A célunk azonban nem az, hogy „mindent magunk alá söpörjünk”, mivel főként alaptevékenységünkre – a gyümölcslégyártásra – koncentrálunk, így nem vagyunk érdekeltek a további nyitásban. A magyar disztribúció egyébként kivételt képez az Eckes-Granininél, mivel a csoport más cégeinek nincsenek ilyen feladataik.
- Korábban szó volt arról, hogy a biztosabb alapanyagháttér kialakítása érdekében az SE-ben a beszállító gyümölcstermelők kisebbségi tulajdont szerezhetnek. Hol tart ma az előkészítő munka?
- Valóban felvetődött, hogy a gyümölcstermelők a Sió-Eckesben tulajdonhoz juthatnak, de időközben jelentősen megváltoztak a felvásárlási árak és a gyümölcspiaci viszonyok. Emellett nagyon nehéz tárgyalni a gazdálkodókkal, akik általában nem terveznek hosszú távra. Ezért pillanatnyilag nincs napirenden, hogy őket tulajdonosokként bevonjuk a cégbe.
- A Sió-Eckes éppen a közelmúltban fejezett be egy több százmillió forintos beruházást, amellyel bővítette kapacitásait. Szükségesnek lát-e további fejlesztéseket a magyar leányvállalatnál?
- A most zárult, 600 millió forintos beruházással új gyártósort létesítettünk, s több más kisebb fejlesztést is végrehajtottunk, hogy a várható nagy idei termést jó hatásfokkal dolgozhassuk fel. Természetesen hajlandók vagyunk további befektetésekre is, ha a vállalat növekedése új technológiákat, még nagyobb kapacitásokat tesz szükségessé, de ehhez előbb a piacon kell jól teljesítenie a Sió-Eckesnek.
- Feltűnő, hogy az exportbevétel elhanyagolható részét teszi csak ki az SE 17-18 milliárd forintos éves forgalmának. Elképzelhető-e, hogy a cég – a kivitel növelésével – nagyobb szerepet kap a kelet-közép-európai régióban?
- Ha a Sió ismert márka lenne a szomszédos országokban is, akkor lenne esély aktív kivitelre. E márka esetében azonban éppen a magyarságot hangsúlyozzuk, s ez nem feltétlenül jelent többletértéket más piacokon. Csak ott látom üzleti alapját egy-egy termék exportjának, ahol nincs szükség márkaépítésre. Ilyen például a Granini, amely szinte mindenütt ismert.
- A Sió-Eckessel tartható lehet a vezető szerep a magyar piacon, de tervezik-e, hogy újabb itteni cégek felvásárlásával tovább erősítik a pozícióikat?
- Magyarországon nem tervezünk további felvásárlásokat, mivel ma is jó bázisra, márkákra építhetünk, ezért megvan az esélye a növekedésnek. Általánosságban azt mondhatom, hogy akvizíciós szándékaink mindig új térségekre, országokra irányulnak. Ezt alátámasztja, hogy az Eckes-Granini jelenleg tizenöt európai államban tevékenykedik. A kelet-közép-európai régióban Magyarországon léptünk először piacra, 1993-ban, de két évvel ezelőtt Romániában is vettünk egy vállalatot. Ma pedig az exjugoszláv tagállamokkal és Törökországgal kapcsolatban vannak határozott cégfelvásárlási elképzeléseink.
- Ön szerint mennyiben térnek el az itteni gyümölcslé-fogyasztási igények a nyugat-európai trendektől?
- A magyar fogyasztási szokások nagyban hasonlítanak a nyugat-európaihoz. Legfeljebb annyi a különbség, hogy a fejlett országokban – amelyekben nagyobb a vásárlóerő – a lakosság jóval több prémium minőségű gyümölcslevet vásárol. Ez a helyzet például Svédországban és Svájcban, ahol igyekszünk is olyan termékeket kifejleszteni, amelyek igazodnak az igazán magas minőségi igényekhez. A magyar piacon ilyen jellegű innovációnak pillanatnyilag nincsenek meg a feltételei.
Az Eckes AG elnök-vezérigazgatói székébe 2005-ben a Theo Müller csoporttól érkezett, ahol 2003-tól szintén vezérigazgatói pozíciót töltött be. A vezetői feladatok mellett ellátja az Eckes felügyelőbizottságának a szóvivői feladatait is.
Az Eckes AG elnök-vezérigazgatói székébe 2005-ben a Theo Müller csoporttól érkezett, ahol 2003-tól szintén vezérigazgatói pozíciót töltött be. A vezetői feladatok mellett ellátja az Eckes felügyelőbizottságának a szóvivői feladatait is. Cég: Eckes-Granini Az európai piacon vezető szerepet betöltő Eckes-Granini 921 millió eurós nettó árbevételt ért el tavaly. A csoport magyarországi leányvállalata a siófoki Sió-Eckes Kft. Az Eckes AG az SE jogelődjét 1993-ban vásárolta meg.
A hazai leánycég tavaly 20 százalékkal, 17,6 milliárd forintra növelte forgalmát a megelőző évhez képest (a piaci részesedése 28 százalék), miközben 500 milliós üzleti eredményt ért el. Az SE 200-250 főt foglalkoztat.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.