Sorsfordító időszak elé néz az Európai Unió közös agrárpolitikája (kap), mivel a következő években kell meghatározni a 2014-től kezdődő új költségvetési ciklus agrárszabályozási irányelveit. A változások előszele az elmúlt években is érezhető volt, hiszen Brüsszel szinte minden meghatározó ágazatban reformokat hajtott végre. Már ezek is azzal a következménnyel jártak, hogy a magyar agrárvállalkozások egészen más – piacszabályozási szempontból rosszabb – gazdálkodási körülmények közé kerültek a 2004-es csatlakozáskor alkalmazott, „kényelmesebb” uniós előírásokhoz képest. Valószínűsíthető azonban, hogy 2014 után még drasztikusabb paradigmaváltás jön, amely azzal társulhat, hogy a ma meglévő EU-s támogatási csatornák jó része kiapad.
Az utóbbi időszak uniós mezőgazdasági reformjai azt az üzenetet hordozták, hogy a közösségi agrártermelést – a nemzetközitől eltérített belső árak megszüntetésével – piaci viszonyok közé kell terelni. Ezt a célt szolgálta az intervenciós (gabona)felvásárlási rendszer gyengítése, a termeléshez kötött dotációk felszámolása és az export-visszatérítések megnyirbálása. Magyarország a változtatásokból a zöldség-gyümölcs vagy a szőlő-bor ágazatban „jól jött ki”, de például a hazai cukortermelés „ráment” a reformokra, a sertésszektor minden korábbinál kisebbre zsugorodott, legutóbb pedig – ahogy ezt a termelői tüntetések is mutatták – a tejágazat vált a liberalizáció áldozatává.
Pozitívum volt viszont, hogy megmaradtak a legnagyobb részarányt képviselő területalapú támogatások (közvetlen kifizetések), sőt, ezek mértéke – a csatlakozási szerződés alapján – 2013-ig fokozatosan növekszik, amíg el nem éri a régi EU-tagoknak fizetett összegek száz százalékát. E helyzetet a mi esetünkben – új csatlakozóként – lényegében nem módosította az uniós agrárpolitika tavaly befejeződött felülvizsgálata (health check) sem, pedig Brüsszel az úgynevezett modulációval (a vidékfejlesztési pillér erősítésével) már akkor is a területalapú pénzek megnyirbálására törekedett.
Magyar szempontból az újabb átalakítási elképzelések éppen itt járnak különös veszéllyel, mivel az előzetes tagországi állásfoglalások alapján 2014-től a közvetlen támogatások további lefaragása várható. A befizető tagállamok többsége ugyanis az eddigi szinten nem kívánja finanszírozni a direkt agrárkiadásokat, és inkább a vidékfejlesztési kaszszát bővítené. A magyar agrárvezetés viszont – legalábbis a közelmúltbeli nyilatkozatok szerint – a jelenlegi rendszer és dotációs színvonal fenntartása mellett érvel, vagyis ragaszkodik ahhoz, hogy a támogatások ne csökkenjenek. Valószínűsíthető azonban, hogy e vélemény a későbbi tárgyalásokon kisebbségben marad, ezért nem árt azzal számolni, hogy a hazai agrárpolitikában is koncepcióváltásra lesz szükség.
Egyelőre persze nem sürget az idő, mivel az Európai Bizottság a kap jövőjéről 2010 nyarán hozza nyilvánosságra – kiindulási vitaanyagként – az első úgynevezett közleményt. Magyarországnak ugyanakkor meglesz a lehetősége arra, hogy – ha már megakadályozni nem tudja – a változtatások élére álljon, hiszen a 2011 első fél évében esedékes uniós soros elnökség időszaka alatt a tagországok már konkrétumokról vitatkoznak majd. Ezért a magyar elnökség idején az egyik prioritásként nyilvánvalóan az uniós agrárpolitikai kérdéseket kell(ene) szerepeltetni. Addigra pedig olyan javaslatokat kellene kidolgozni, amelyekkel a legtöbb pénzt lehetne megmenteni a hazai mezőgazdasági vállalkozások számára.
Az unió a vidékfejlesztés preferálásával egyfelől a már említett piacosított irányt kívánja kitűzni az árutermelő agrárvállalkozások számára, másfelől viszont azt is deklarálja, hogy több új kihívást – az éghajlat-változási kockázatot, a bioenergia-termelést, a környezetvédelmet, az élelmiszer-biztonságot, a „termelők több lábon állását” – hangsúlyosabban venne figyelembe. E tervekkel magyar szempontból kivétel nélkül egyet lehet érteni, és végső soron mindegy is, hogy a források a vidéken élőkhöz milyen csatornákon jutnának el. A mostani dilemmák szerint a gondot az okozza, hogy a vidékfejlesztési támogatások társfinanszírozással működnek, így ezek bővülésével a nemzeti költségvetési szerepvállalási igény is nő.
A hazai büdzsé tehermentesítése érdekében már ma megfogalmazódnak olyan elképzelések, hogy a 20-25 százalékos jelenlegi társfinanszírozási kötelezettséget mérsékelni kell, ha a vidékfejlesztés még nagyobb súlyt kap. A költségvetés egyébként agrárszempontból eddig a csatlakozás nyertesének számított, hiszen olyan ütemben vonult ki az ágazat támogatásából, ahogy az EU-s dotációk nőttek. Várható azonban, hogy a későbbiekben – nyilván szabályozott, nem pedig mértéktelen módon – a nemzeti büdzsékre újra nagyobb szerep hárul. Még mindig jobb azonban egy „társfinanszírozott kap”, mint ha a magyar gazdasági szereplőknek az eddigi EU-támogatások jelentős részéről végleg le kellene mondaniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.