A kormány a moratóriummal a 190-200 ezer regisztrált agrártermelő közül az egyéni és családi gazdálkodóknak kedvezne, de náluk várhatóan a következő években sem képződik elegendő forrás a látványos földvételekre. A tiltás ugyanakkor ma kizárja a vásárlásokból a hazai jogi személyeket (társas vállalkozásokat) is, amelyek a földtulajdonlás révén szintén magyar munkaerőt foglalkoztatva igyekeznének versenyképesebbé válni.
És akkor még nem beszéltünk a több mint kétmillió hazai földtulajdonosi háztartásról, amelyek elaprózott területeikkel potenciális (kényszer)eladóként jöhetnek szóba, vagyis számukra egyáltalán nem mindegy, hogy ingatlanaiktól milyen árakon válhatnak meg.
Lehet, hogy a hazai földárak az elmúlt tíz évben megkétszereződtek, de az árnövekedés jóval nagyobb lehetett volna, ha a földvásárlási moratórium 2004-ben nem lép életbe. Az utóbbi években ráadásul az ésszerű földpiaci intézkedéseket a nagy parlamenti politikai csoportosulások szavazatoptimalizáló ideológiával és demagógiával helyettesítették, miközben a földárak leszorításával több millió tulajdonos érdekeit sértették, az átfogó birtokpolitika megalkotásáról elfeledkeztek, és – a hazai termelők megvédése címén – leginkább a belföldi spekulánsokat segítették olcsó földekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.