Timothy Ash, a Standard Bank vezető elemzője
„Lehetséges a kivezetés, az igazi kérdés az, hogy miként valósítható meg úgy, hogy a gazdaságnak és a bankrendszernek a lehető legkisebb megrázkódtatást jelentse. Helyes, ha a terheket megosztják a kormány, a bankok és a hitelezők között. Ezzel biztosítható, hogy a probléma 7–8 év alatt folyamatosan eltűnjön. A radikális, azonnali megoldások – például a bankok arra való kényszerítése, hogy az eredeti árfolyamon forintosítsák a hiteleket – az erős sokkhatást, gyakorlatilag a bankszektor kivégzését kockáztatnák, és masszív tőkekivonást idéznének elő a bankok és a portfolió-befektetők részéről. Ez a gazdaság egészére is végzetes hatást gyakorolna, és felszámolná a kilábalás legkisebb reményét is.”
Csery Péter, a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője
„A devizahitelezés problémájának kezelésekor a politikai és a gazdasági logika klasszikus egymásnak feszülésének lehetünk szemtanúi. A kormány elsősorban a társadalom érdekére hivatkozva oldaná fel a helyzetet, a polgárok és az állam lehető legkisebb megterhelésével, hiszen ez később a választásokon a rezsicsökkentésnél is nagyobb versenyelőnyt jelenthetne. Ugyanakkor a gazdasági racionalitás alapján erősen kétséges, hogy az így is évek óta extra terhelést kapó bankok elbírják-e, ha a devizahitelek kivezetésének költségeit egyoldalúan rájuk hárítják. A kormányzat szándékaiban eltökélt, így most az a fő feladat, hogy megtalálja a gazdasági és a politikai szempontok közötti kényes egyensúlyt.”
Kuti Ákos, az Equilor vezető elemzője
„A napi kommunikációt látszólag a „hogyan” dominálja, valójában azonban az a kérdés, hogy ki állná a cechet. A végösszeg adott, ezt kellene szétosztani a bankok, az állam és a hitelt felvevők között. Az államháztartás ugyan egyedül is elbírná a legdurvább forgatókönyv szerinti 1000 milliárd forintos terhet, ebben az esetben viszont majdnem 4 százalékkal növekedne az államadósság a jelenlegi 82 százalék körüli szintekről – a döntés valószínűleg jelentős gazdaságpolitikai ellenállásba ütközne. A bankszektor heterogén szerkezete miatt vélhetően csak kevés pénzintézet lenne képes könnyen kiheverni az újabb, jelentős veszteségeket. A devizahitelesek közül pedig aki tudott, az már eddig is rendben fizetett.”
Peter Attard Montalto, a Nomura vezető elemzője
„A kormány természetesen megteheti, hogy visszamenőlegesen megváltoztatja a jogilag érvényes szerződéseket. A kormány feladata, hogy elvégezze a költség-haszon elemzést, és hogy mérlegelje a lehetséges következményeket. A politika azt sugallja, hogy a bankoknak többet kell vállalniuk, a háztartásoknak pedig kevesebbet, a fiskális konszolidáció követelménye pedig azt, hogy a költségvetésre minél kisebb teher háruljon. Nyilvánvaló, hogy mi lesz az eredmény; a kormány megint a külföldi bankok látszólag végtelen jóindulatára támaszkodik majd. Középtávon a hitelezés és a potenciális növekedés visszaesése várható, a devizahitelek leépítéséből származó előnyök csak hosszú távon járulnak hozzá a növekedéshez.”
Samu János, a Concorde Értékpapír Zrt. makroelemzője
„Ha a devizahitel forrását a bank forint-forrásokból biztosította, akkor a kivezetéshez a bank által kötött árfolyamfedezetet fel kell oldani, ehhez megfelelő mennyiségű devizával kell rendelkezni. Ebben vagy segít az MNB, vagy gyengül a forint. Ha viszont külföldi forrás teremtette meg a devizahitel alapját (és ez a gyakoribb), akkor a devizahitel forintosításával csak a devizakockázatot tologatjuk az ügyfél helyett a bankra. A bank külföldi forrásainak hazai betétekkel történő kiváltása segíthet ebben az esetben. Zökkenőmentes kivezetésnek ezért több forintbetét lehet az alapja, ami kisebb állami forintkötvény kibocsátást és/vagy vagy nagyobb lakossági megtakarítást (kisebb gazdasági növekedés) feltételez.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.