Innen Európából megdöbbentő volt e váltás. A mostani ugyancsak meglepő: az új tulajdonos az első évben százezres számmal kalkulál.
Ha valami, hát a média világa tele van rejtéllyel, meglepő fordulattal. És rengeteg újdonsággal, ami egyben egy régi korszak halálát is jelentheti. Aki a print-médiában dolgozik, azaz a hagyományos, papíralapon, nyomtatásban is megjelenő lapoknál, az már évek óta érzi a válság nyomasztó súlyát.
Sokszor mondjuk, a nyomtatott sajtó most olyan válságban van, mint amilyenben valamikor a textilipar volt. Ott az olcsó kínai áru megjelenése okozott bajt: Európában képtelenség volt olyan alacsony áron nyereséggel termelni. Azóta az ázsiai termékek más ágazatokat is elárasztottak, de az is kiderült: bár a kínaiak valóban taroltak, átrendezték a piacokat, de maradtak itt is gyártók. Csak nem a tömegtermékeknél, hanem az igényesebb, személyre szabott megoldásoknál. És más területeken. A munkamegosztás új formája alakult ki. S az átalakulás nem áll meg, merthogy az ázsiaiak nyomulnak tovább. Az igényesebb piacok felé is. A kihívásra új megoldások kellenek.
Valami ilyesmi zajlik most a média világában. A nyomtatott sajtót először csak a televízió terjedése, a több csatorna megjelenése, majd rohamos szaporodása veszélyeztette. Ám az igazi „bajt” a számítógép jelentette, pontosabban az online hírportálok, s egyéb tartalmak szaporodása. Az online megjelenés gyorsaságával, s főleg az ingyen adott tartalmakkal nem lehet hagyományos módon versenyezni. E felismerést azóta is lázas ötletelés követi, mindenki keresi a saját, egyedi megoldását. Ám az online-kiadványoknál sem fenékig tejfel minden. Az ingyenes tartalommal felfutó elektronikus újságok jó része nem lett nyereséges, mert a hirdetők nem követték úgy és olyan tempóban a változást, ahogy a nyereséges működéshez kellett volna.
Így ma már az online s a print kiadványoknál - ha más módon is – , ugyanaz a kérdés: hogyan lehet úgy tartalmat szolgáltatni, hogy az színvonalas is legyen, s a nyereség se maradjon el. Merthogy a közszolgálati televíziót, rádiót, s az MTI-t kivéve, a média Magyarországon is üzleti vállalkozás. A profit garantálja a tartós fennmaradást. Éppen ezért volt meglepő, amikor a dupla válságban vergődő – saját szakmai és általános krízis -, a túlélésért küzdő ágazatra a kormány egy hirtelen ötlettől vezérelve reklámadót akart kivetni. Ez sok kiadvány halálát jelentette volna. Nem azért, mert olyan sok a hirdetés, s abból sokat vitt volna el az új adó, hanem mert a válság hatására annyira megcsappant a hirdetési bevétel mindenütt, hogy abból a kevésből minden elvitt fillér hiányzott volna.
És akkor most itt ez a Newsweek-hír. Meghalt a király, éljen a király! A nyomtatott formában újjászülető hetilap reményt ad. Az amerikai piac az európai előtt jár. Ott már olyat is megléptek, amin itt csak gondolkodnak. Csak azt kell megfejteni – többek között -, hogy ami nem volt elég nyereséges egy-másfél millió példányban, az hogy lesz üzletileg vonzó százezerben? Azt mondja erre az új főszerkesztő, hogy az újrainduló hetilapot „prémium terméknek” szánják. A korábbinál nagyobb előfizetési díjjal, de kevesebb reklámmal számolnak. Ez hát az új üzleti modell. Ez Európában is működhet. Ha… ha az olvasók elfogadják. Ha ragaszkodnak annyira a megszokott olvasmányukhoz, hogy többet is fizetnének érte.
Magyarországon ennél még bonyolultabb a kép. Eleve kicsi a piac. Itt a nagy példányszám is csak százezres lehet. Jobb időkben is. Az elhúzódó válság miatt az elszegényedés óriási. Azon körökben is, ahol vevők lennének az igényesebb tartalomra. A minőségi nyomtatott sajtónak hiányoznak ezek az olvasók. Meg hiányzik az utánpótlás is. A fiatalok. Tehát van még mit megfejteni a sikeres túlélés receptjéhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.