– Érződnek-e még most is a Stadler Kft-nél az indulásakor élvezett előnyök?
– Ez nekünk a mai napig segít, de ha egy stratégiáról és vállalati jövőképről beszélünk, akkor kulcskérdés, hogy egy társaság mennyi időre tud előre tervezni. Sok vállalat kerül olyan 22 csapdájában, amikor valamely rendelésre alapozva építi ki gyártóképességét, vagy bővít, amikor viszont kifut a meglévő rendelés teljesítéséből, akkor már adott, hogy milyen és mekkora kapacitásokhoz kell megbízásokat találnia. Igaz, ez még mindig a kellemesebb probléma. Az igazi nehézség az, amikor valakinek egyáltalán nincs rendelése, és nem tudja, mit fog csinálni 2-5-10 év múlva. A mi területünkön például azt kell minél jobban előre látunk, hogy hogyan alakul a közösségi közlekedés termékstruktúrája, és milyen kereslettel jelentkezik a gyártóknál.
– A Stadler látja már, hogy mit fog 2-5-10 év múlva csinálni?
– Részben már igen, hiszen uniós trend a közösségi közlekedés terjedése. Ennek két fő oka van: a magas üzemanyagárak miatt romlik az autózás versenyképessége, a sebesség növelése és a kényelmi szolgáltatások bővülése és a menetrendek folyamatos javítása miatt pedig nő a közösségi közlekedés vonzereje, versenyképessége. A mi fejlődésünknek tehát az a záloga, hogy mennyire tudjuk előre látni az elővárosi közlekedésben megjelenő műszaki és egyéb igényeket, a járművekkel kapcsolatos elvárásokat.
– Sok múlik a működési környezeten is. E téren melyek a Stadler számára a fő kérdések?
– Talán az a fő nehézség, hogy nehéz előre látnunk például az adózási rendszer, vagy az energiaárak változásait. Így azt sem tudhatjuk pontosan, hogy ezek mennyire befolyásolják a versenyképességünket. Van viszont, amit látunk: a magyarországi szakképzett munkaerő kétségkívül versenyképesebb, mint sok környező országban. Ezért azt a célt tűztük magunk elé, hogy továbbra is igyekszünk kihasználni a magyar gazdaságnak ezt a versenyelőnyét. Ennek érdekében nagy hangsúlyt fektetünk dolgozóink képzésére és megtartására is.
– Versenyképesség szempontjából hová tehető a Stadler magyarországi érdekeltsége a svájci központú csoport egészén belül?
– Azt gondolom, hogy az átlagnál jobbak vagyunk, sőt, talán a felső harmadba tartozunk. Ez annak köszönhető, hogy alacsony anyagigényű és magas szaktudásra alapozó termelést folytatunk. Miközben Magyarország versenyképessége nemigen jön ki azokban az iparágakban, amelyekben magas az anyagigény, mi e téren nagyon jól állunk. A szolnoki egységünk például sok fényező és hegesztő munkaórát ad el termékeiben, a pusztaszabolcsi pedig sok karbantartó szolgáltatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.